Desatero z veteriny

5. Označení „domácí“ v názvu potraviny je nepřípustné.

Desatero SVS ČR

Státní veterinární správa ČR minulý týden zareagovala a přišla s praktickým desaterem (PDF leták), které stručně shrnuje hlavní pravidla pro prodej potravin živočišného původu na trzích.

Na rozdíl od připravovaného kodexu pro farmářské trhy od Ministerstva zemědělství nezavádí nic nového, ale jen shrnuje klíčové body na základě stávajících předpisů. Ze strany SVS ČR jasný a korektní signál pro všechny strany. Plus body.

Reklama

Komentáře

No mně se to docela líbí. A dokonce se to vejde asi na půl stránky.
Akorát proč jste nevypíchl spíš druhou větu bodu 4:
„Prodávající musí být vždy schopen na místě doložit původ produktů“?

Ten bod 5 mi náhodou dává smysl: „domácí“ (např. v „domácí bábovka“, „domácí paštika“ a podobně) mi evokuje něco, co bylo děláno „pro rodinu“ a nešetřilo se na tom. Takže u něčeho, co je děláno na prodej, to skutečně může být taková „podprahová reklama“.

Takže třeba Tlačenka (název potraviny) a pod tím Domácí tlačenka z Vysočiny legální je.
Proč by měla být pravda podprahovou reklamou?
Proč by měla být pravda zakázána?

V prvé řadě tohle není zákon ani vyhláška, ale podle mne jen určité doporučující desatero. Takže na něj těžko lze klást takové požadavky, jako na zákon nebo vyhlášku a používat výroky jako „legální“ a „nelegální“. Kdyby ale šlo o interpretaci právního předpisu (zákona, vyhlášky apod.), tak tím, že to rozdělíte na dva řádky, podle mne neměníte fakt, že jde o název. Na benzínce je taky na stojanu velkým písmem napsáno „Natural 95“ a níže „Benzín automobilový BA 95“ (nebo něco takového). Název produktu je evidentně obojí.

Pro mne „domácí“ znamená něco, co se v domácím prostředí nejen upeče, ale taky sní. Kupovat něco domácího mi připadá jako contradictio in adiecto.

Tu „podprahovou reklamu“ jsem psal v úvozovkách – prostě mi to připadá jako něco, co spotřebitele a-priori naladí pozitivněji ke konkrétnímu výrobku bez toho, aby tam byl hmatatelný důvod. Skutečná podprahová reklama má stejný účinek, byť jinými prostředky.

Podle mne by prodejci měli soutěžit tím, že napíšou konkrétně, čím je jejich produkt charakteristický, ne lacinými líbivými názvy. Takže například „Máslová bábovka“ místo „Domácí bábovka“. A je samozřejmě o poctivosti výrobce (a potažmo dohledu příslušné inspekce), aby „Máslová bábovka“ byla skutečně z másla a ne z rostlinného tuku.
Navíc mi použití názvu „domácí“ přijde diskriminační: velkovýrobce ho nemůže použít, ať bude mít výrobek sebekvalitnější.

Mně prostě hrozně vadí různé chytristiky (nebo přímo lži), které prodejci (malí i velcí) používají na spotřebitele, aby ho přiměli výrobek koupit. A nevidím jinou cestu, jak je eliminovat, než přísnou a důslednou regulací. Při současné mobilitě prodávajících i kupujícícíh už totiž staletími prověřený princip ostrakizace šidícího prodejce nefunguje: prodávající může každý týden šidit v jiné obci a když se za rok vrátí tam, kde šidit začal, tak už si ošizení nebudou pamatovat, že je ošidil.

↪ 3 Bivoj: zrovna na tohle jsem se SVS ptal, je to výcuc z různých zákonů a vyhlášek, které už platí. konkrétně bod pět je odsud:

§ 4 (2) Na obalu určeném pro spotřebitele a na vnějším obalu, na jeho nesnadno oddělitelných součástech, na připojených součástech a v písemné dokumentaci, která potravinu doprovází, se neuvádějí údaje, že

f) charakter nebo původ potraviny je „domácí“, „čerstvý“, „živý“, „čistý“, „přírodní“, „pravý“ nebo „racionální“, pokud toto označení výrobku není součástí názvu druhu, skupiny nebo podskupiny uvedené u jednotlivých druhů potravin ve zvláštních právních předpisech 9),

http://www.sagit.cz/…birkatxt.asp?…

termity jako domácí a další zkoumám dál, zkusím to sepsat, až to budu mít pohromadě ;)

↪ 4 pan Cuketka: Jasně. Ale to je přesně to, co píšu: v té vyhlášce 113/2005 Sb. je uvedeno mnohem konkrétněji, co se může a nemůže, než v tom desateru. Takže například z citované formulace je jasné, že rozdělením na „název“ a „slogan“, přičemž „domácí“ napíšu do „sloganu“, si nepomůžu :-)

Co vy na to?

nepovinný, ale díky němu máte obrázek (jak?)