Výrobky KLASA: Ostuda pro české potraviny?

Z archivu

Národní značka kvality potravin KLASA je projekt ministerstva zemědělství (resp. Státního zemědělského intervenčního fondu). Cílem projektu KLASA je označit výrobky kvalitní, typicky české, z českých surovin a vyrobené v Česku.

Když se podíváte na pravidla pro udělování značky KLASA, najdete podle mne velice vágní a svéráznou definici kvality. Pro udělení značky v podstatě stačí, když dodržíte elementární hygienické a výrobní požadavky (které by měly být samozřejmostí a ne předmětem ocenění!) a jste český výrobce. Toť vše.

Kdo si představoval, že výrobky se značkou KLASA budou jakousi výkladní skříní české potravinářské produkce, ve které najdeme opravdu kvalitní, původní a zajímavé produkty, bude hluboce zklamán. Místo toho nese označení KLASA kdejaký „výrobek“, který sice formálně naplňuje kritéria pro udělení značky, ale jinak je jeho pozice nevýznamná.

Podle mne naprosto nejsou zohledněny tyto faktory:
  • tradice a český původ, originalita
  • estetika a vkus
  • důraz na skutečnou kvalitu (nikoliv na papírové splnění norem)
  • úzká vazba na určitou lokalitu
  • vyloučení chemie (kvalitní výrobky nemusí být za každou cenu levné)
  • chuť!

Logo značky KLASA

Logo značky KLASA je zcela samostatnou kapitolou. Co to proboha je? Stejnou otázku si kladou v recenzi loga na grafika.cz, v článku typografického serveru logo dokonce označili jako typografické zvěrstvo. Já to mu říkám – ostuda.

Oceněné výrobky KLASA

Neříkám, že úplně všechny výrobky se značkou KLASA jsou špatné. Naopak, mezi všemi těmi cca 1200 „kvalitními“ produkty, najdete zajímavé a snad i opravdu kvalitní kousky. Zanikají však v moři různých napodobnenin, variací a pohrobků z dob totalitního potravinářského průmyslu.Mrkněte se na můj ilustrativní výběr několika typicky českých produktů, na které můžeme být opravdu „pyšní“:

Mně osobně je za celou akci značky KLASA velmi stydno (a smutno). Pokaždé, když chci cizinci odprezentovat něco z naší gastronomické kultury, jsem tak trochu v úzkých. Kdybychom neměli to naše pivo (které ovšem není zase kdovíjak světově vyjímečné) a několik osvědčených kousků z rakousko-uherské kuchyně, nevím co bych jim vůbec ukazoval. Výrobky značky KLASA rozhodně nikoliv! :(

Aktualizace 23.6.2006

Diletantismus pokračuje… (Aktuálně.cz)

Reklama

Komentáře

Jak se tak zucastnuji ruznych gastronomickych akci a veletrhu, vidim znacku Klasa jako pojizdnou reklamu na syr Gran Moravia (na stancich lze nekdy zakoupit balevni v cene 26 Kc/100g) a pivo Zubr. Radsi bych tam videl Bernarda, ten mi prijde pro Klasu jako stvoreny.

Jinak je to jak pise pan Cuketka.. bida…bida..bida O smysluplnosti certifikace nekterych vyrobku by se dalo uspesne pochybovat.

Gran Moravia je typický příklad výrobku, který je mi nesympatický. Nakoupili někde technologii jak vyrábět „parmezán“ a rozjeli to v Česku s velkou pompou. Přitom nepředvádějí nic nového – pouze cover verzi velkých italských sýrů. Nechápu proč museli téměř doslova okopírovat design bochníku a vyražené značky…. :(

Jinak pravda, na Salimě měla Klasa obrovskou propagaci, nacpali se dokonce i do press centra. Když si uvědomím, že celá aktivita jde pravděpodobně z mých daní, tak slovy předních českých fotbalových manažerů: bych blil ;/

Ač téměř ve všem souhlasím s tím, co tu bylo napsáno, na Gran Moravii mi nesahejte :) Je to napodobenina, ale nikdo taky (myslím…) neříká, že není. Navíc u nás takovýto druh českého sýra chyběl. Permanentně mám velký kus v lednici, protože dodává tu dokonalou finální tečku mnoha jídlům.

Podobný statut a „záruky kvality“ jako Klasa má taky Czech Made (pokud ještě existuje)… Kam se hrabe ISO!

Czech Made je už myslím dead. Klasa je snad nějaká forma nástupce za něj.

Gran Moravia je chuťově opsanej dobře to je pravda, ale opsanej. Jen dokazuje, že v Česku absolutně chybí nápady a čeští sýraři jsou neschopní vlastní tvorby. Prosadit se tady lze pouze s kopií úspěšného produktu ze zahraničí. Anebo se mýlím?

S dobrou lupou by se snad nějaké výjimky v celém našem potravinářském průmyslu našly… Ale ty nepotřebují značku Klasa :)

„Klasa“ je oznaceni managera, ktery dokaze uspesne certifikovat mazaci syr vesela krava jako typicky cesky, chutny, moderni a designove vyladeny produkt :-)))

Czech made se udeloval vyrobkum vsech kategorii nejen v potravinarstvi ne?

jinak logo je opravdu priserne…a spoty, printy a BB nejsou o nic lepsi…

Myslim, ze s tym preklepom „vlakova lod“ je to velmi trefne :-))) LOL

ad Czech Made: Je to možný, jisté ale je, že ten projekt asi nadobro zkrachoval, neboli byl ukončen…

Jinak plakáty i spoty mají vystavené na webu… Pokud někoho chtějí nalákat na ošatku s vykukující vysočinou, tak nevim nevim. Moc, moc vyhozených peněz…

prepokladam ze klasicky na foceni a nataceni setrili takze meli mizerneho nebo zadneho foodstylistu cemuz odpovida vysledek.-(

Florentynka, Cuketka – tak to ja bych se prosim pekne hadal – Grand Moravia NEJNI dobrou napodobeninou Parmezanu. Koupil jsem si ho jednou a jiz nikdy vice! Prijde mi vyrazne mene „ostry“…

Ke Klase – nu jo no… je to smutny ale je to tak :(

oká, nebude se s tebou hádat, je moc horko na to – gran moravia není dobrou napodobeninou parmezanu…, ale na takové ty základní úkoly jako nechat se roztavit na kopečku hotových těstovin, to myslím zvládne dobře ;)

Podle mého dobrého kamaráda, pracujícího na MZ, se kvalita nekotroluje. Stačí doložit že výrobek je převážně ze surovin pocházejících od nás. Nic více. A od stolu se prostě dá razítko.

Znacka klasa mela byt spis nalepka pro vyrobky k vyvozu pokud se nepletu. Zamerem bylo udelat logo, ktere by umoznovalo cloveku v cizine nalezt cesky „kvalitni“ vyrobek. Puvodne se uvazovalo nad obnovenim „Made in Czechoslovakia“, ktere jako nalepka na vyrobku prinasi dobre jmeno jeste doposud ( http://kochi-med.net/moto/camera/camera_repair/fokaflex/pic/DSCN3502.jpg , http://www.auntjudysattic.com/made_in_Czechoslovakia.htm ). S tim vetsina politiku nesouhlasila protoze by to neslo jmeno i Slovenska … tak se zrodila Klasa, ktera vubec neplni co by mela protoze z ni neni videt, ze se jedna o cesky vyrobek a nepouziva AJ. A aby to nebylo malo tak od roku 1993 existuje nevladni sdruzeni SJC (http://www.scj-cr.cz/), ktere udeluje znacku Czech made ( http://www.scj-cr.cz/imgtext/czq-prijeti.jpg ). Tu dokonce i trochu podporuje vlada CR, ale ne moc protoze jinak by neprosazovala Klasu.

Z myho pohledu prave Czech made nema nedostatky „Klasy“ a cely to vidim jen jako moznost ulejt statni penize :-).

No myslím, že od záměru prezentovat výrobky směrem do zahraničí už upustili. Celá kampaň je jasně cílená do Česka. Myslím, že kdyby tyhlencty „výrobky“ pustili pod naší vlajkou do ciziny, můžeme to rovnou zabalit :/

Ad ty další značky kvality: LOL ;)

Pouze bych se chtěl vyjadřit k produktu grandmoravia,pokud vezmeme v potaz ze nejsme na soutezi syru tak musi uspokojit ….
proc hledat originalitu v davne tradici italskych syru?podle me je okopirovat(poučit se)u pramene je nejefektivnejsi ¨řešení.
Ovšem co se tyče produktu Klasa,tak plne souhlasim ze se jedna o ,,fiasko,, mažna s dobrym potencionalem ale z vlastni skušenosti musim řict ze mnou naposledy testovany produkt ,s logem klasa byly: kureci prsa bez kosti Vodnanské kuře.. prsa meli i kosti,kousky kuže,kalibrovaní gramáže byl totalni odvaz a na vrchu baleni byli tři obr prsa oa pod nim nahazene cucky malich kousku………….proste klasa typicky česky vyrobek …….zlaty Brazilsky ….zdravim vsechny gurmety

Zdenal:

ad gran moravia: pro mě nění jídlo pouze o efektivitě, to bych se jinak spokojil s masokostní moučkou ;)

jinak pravda – asi tri polotovary „vodnanske kure“ jsme taky testoval – rozblemcane, prekorenene maso s konzervanty

Ted jsem si vsimnul – „Božkov tuzemský – napodobenina rumu, která má zakázáno používat označení rum v názvu :(“
No nevim jestli zrovna tohle je vyrobek u ktereho mi to oznaceni vadi. Jednak ze je mistni uz ma v nazvu:) a jednak se u nas tuzemsky rum vyrabi uz asi 200 let…

minio ;)

ad rum:
1) tenhle patvar není rum
2) je pravda, že se tady vyrabí už pěknou řádku let
3) otázka je: má cenu velebit a propagovat (za peníze daň. popl.) konzumní líh ochucený rumovou trestí jako kvalitní český výrobek???

podle mně je to naprostej bulšit, vhodný leda pro alkoholiky…

Mimochodem, Klasa označení má i dezert Metro – a to je pro mě něco jako nebeská mana.

Jinak logo je hrozné, vypadá to jako Autocont a ještě ke všemu Klasa, takové typicky české slovo, že? To i anglické Czech Made znělo víc česky…

Metro je fajn. Mám ho taky moc rád. naštěstí nevím odkud je to okopírovaný ;)

Logo Klasa už jsem komentoval – typografické zvěrstvo, ostuda, náznak plagiátorství atp. Samotný význam toho slova mi přijde taky pěkně ujetý, jedná se vůbec o spisovnou češtinu?? ;)

[...] Píšou v tomto článku dnešní Novinky. Jsem velice zvědavý jak se to na celém seznamu, mnohdy velice pochybných výrobků, projeví. Zpřísnění pravidel je určitě krok správným směrem, no uvidíme jak to semele typicky český vychcánkovský přístup. Zůstane značka KLASA ostudou pro české potraviny? [...]

Dezert Metro má náhodou jistou ne úplně nepříjemnou vůni nostalgie.. a k té se právě výborně hodí i obal!

Náhodou mě dnes napadlo podívat se na net, co si vlastně kupuju, když si vybírám výrobky označené touto značkou..děkuju za vhled…cítím opravdové zklamání…

Je spravne, ze se alespon nekdo pokousi aby se kupovaly ceske potraviny!
Nevidim zadny problem v tom, jak se nektere ceske potraviny jako eidam, anglicka slanina atd.nazyvaji. Vzdyt tady jde jen o to aby lide kupovali potraviny vyrobene v Cesku.
Vsude na zapade se prodavaji potraviny, ktere maji original jinde, ale jsou vyrobeny v te zemi, napr.,„Greek yoghurt“, eidam, gouda a dalsi vyrobene na Novem Zelande, v Americe a kdekoli.
Jsem moc rada, ze Klasa existuje, alespon jeden maly krucek ku predu. Nase ceske vyrobky byvaly vzdy chutne a kvalitni, ne jak ty odporne potraviny plne chemie ze zapadu, co sem dnes vozi.

alinta: Aano, české potraviny jsou vzor zdravých, nechemických kousků :o).

Klasa – původní myšlenka dobrá, realizace horší a konečný výsledek… :(

Pane Cuketka, s většinou souhlasím, ale měl bych pár komentářů. Klasa nemá být značka kvality, ale značka pro výrobky vyrobené v ČR s cílem podpory domácích produktů. Pak mi ty cizí lokace v názvu nevadí. A k jednolivým kritikám:
Gran Moravia není napodobenina parmezánu, ale Grana Padano. A svůj účel splňuje.
Božkov je tradiční produkt, který není nijak gurmánský, ale to je naprostá většina produkce. Takže s ohledem na reklamu pro český trh, proč ne.
Halušky – tady jste si naběhl. To je totiž nejen slovenská, ale i valašská specialita. Což byste jako gurmán měl vědět. Hranice mezi kuchyněmi nekopírují ty státní a ani nejsou tak ostré.

Moje kušenost s Klasou: se záměrem „podpořit český výrobek“ jsem zakoupila Cottage cheese od Madety a opakovaně byl uvnitř plesnivý! (datum spotřeby mělo ještě hojnou rezervu). od té doby jsem na klasu zanevřela, a váš článek mě v mém postoji ještě více utvrdil. Je to škoda, že se z toho stal takový póvl.

35:
To muze byt tim, ze to tady neumi skladovat. Delsi dobu jsem zil v Irsku a nutno rict, ze jsem byl prekvapen, jak tam oproti nam dbaji na skladovani – lednice jely porad na maximum i kdyz tam je o hodne vic zima nez u nas, nestalo se tam (jako u nas), ze by nejake zbozi stalo x hodin vedle mrazaku nez jej prelozi atd… Kvalita baleni je kapitolou samou pro sebe.

Jinak ke znacce Klasa – nevadilo by mi naopak, kdyby to proste oznacovalo produkty, ktere vyrabi firma vlastnena ceskymi vlastniky, z ceskych surovin a dodrzujici urcitou kvalitu. Bohuzel jak jsem nedavno zjistil, tuto znacku dostanou mnohdy i vyrobci vlastnene nemeckymi firmami. To mi prijde jako takove klamani nakupujicich (reknou si „a hele – cesky vyrobek“ ale pritom nacpou kapsy nemecke firme).

36: Ono s těmi zahraničními vlastníky je to složitější – vlastník podniku zdaleka není jediný, kdo má z úspěšné činnosti firmy prospěch – jsou tu zaměstnanci, je tu stát, kterému se za zaměstnance odvádí poměrně vysoké odvody, jsou tu lokální dodavatelé (pokud jsou)… Naopak se dá s trochou nadsázky říct, že vlastník je až ten poslední, na koho se při dělení zisku dostane…

A dnes už bohužel většina podniků patří zahraničním vlastníkům aneb prodáme co můžem a po nás potopa! :-(

Hodně zajímavé je, že jediný výrobek, na který Cuketka linkuje „neni k nalezení“ :)

Zdravím Cuketku a nejdřív chválím web, kam čas od času zabrousím.
Ale nedá mi zmínit se o Gran Moravii. Moje máma dělá v kravíně, který dodává Orreru mléko. Družstvo uspělo mezi mnoha zájemci na Střední Moravě, protože jejich krávy mají kvalitní mléko a o to sýrárně jde. Takže do zákulisí vidím dobře. Technologii výroby sýrů přinesli Italové, kteří hledali další možnost podnikání. Nevím, kdo dnes vlastní většinu, zda Češi nebo Italové, ale to je jedno. Dokonce vím o případech, kdy uzrálé sýry odvezli do Itálie a prodávali je jako Italské sýry. A chuťově nikdo nic nepoznal.
Nechápu, co Vám na moravském gran vadí :o) Když je vyrobený dobře a je chutný, tak v čem je problém?

S pozdravem Jules

40: V autentičnosti a tradici. To, že je to dobrá kopie (což neposoudím) stále neznamená, že to není kopie… Nevidím nic špatného na tom, že se vyrábí a prodává. Ale udělit mu značku pro typicky český výrobek je prostě chucpe, to se jinak říci nedá.
A ten prodej v Itálii jako Italský sýr pokud je pravda, tak je prostě podvod (a pravděpodobně trestný čin) ať už to oběti poznaly nebo ne…

No, oni jako typický moravský snad prodávali v Itálii ten jejich druhý sýr s děvčicou v kroji na etiketě – Verenu. Ale jak jsem tak zrovna koukala na jejich stránky, už ji tam nemají, tak kdoví. Proti Gran Moravii jako takové nemám nic ani v nejmenším, je to jeden z nejlepších sýrů u nás vyráběných. Takové Tochetti, to je lepší než bonboniéra.

42: podvod a nekalá soutěž trestné činy mohou být. A poskytnutí nepravdivého údaje o zemi původu výrobku imho podvodem a nekalosoutěžním jednáním je. Otázkou samozřejmě je, jak je na tom v této věci italský právní řád, já se do jeho zkoumání pouštět nebudu. A také jak závažný případ to byl a zda se vůbec stal a nebo jde jen o nějaký informační šum…

44: Chtělo by to vidět obal + číslo schválení a bylo by jasno, takhle jen spekulujeme.

Milý anonyme, přečtěte si, co jsem psal – vycházel jsem z informace obhájce tohoto sýru, který napsal, že ho v Itálii prodávali jako italský, ačkoliv byl vyroben v ČR. Protože se mi tato informace hned úplně nezdála, napsal jsem, že POKUD je to pravda, je to bez ohledu na to, zda kupující pozná rozdíl, podvod a tedy dost možná i trestný čin. Nikde jsem nepsal, že se to opravdu stalo, protože to opravdu nevím…

A každopádně trvám na tom hlavním, totiž že dávat značku určenou tradičním potravinám jakkoliv kvalitním kopiím cizích výrobků je kravina.

Já nevím, zda se tu nedohadute zbytečně. Ono by asi chtělo zjistit, zda Gran Moravia to ocení pořád má. Pokud vím, tak se KLASA uděluje na 3 roky. Pak je možno požádat o prodloužení.

Navíc, jak se lze dočíst v materiálech SZIF (správce značky KLASA), 1.5.2007 vypršela výjimka EU udělená ČR na dotovanou podporu pouze místních výrobků. Takže dnes může o značku KLASa požádat klidně i cizí firma. Možná by měl autor článek trochu aktualizovat.

Po čtyřech letech od napsání článku už se leccos změnilo, ale logo se na výrobcích (teď nemyslím zrovna Gran Moravii) objevuje pořád, nedávno proběhla rozsáhlá mediální kampaň a tak nějak v ústraní celá ta myšlenka uvadá a upadá. Když to shrnu: o značku může požádat kdokoliv na cokoliv (potraviny) a ve výsledku to není ani moc kontrolované. Z toho mi oklikou zpět vychází, že se od napsání článku vlastně nic nezměnilo a pořád je to pochybná zbytečnost, jen teď o trochu víc ;-D
Ale za Gran Moravii budu bojovat :) V poměru výkon/cena je nepřekonatelná.

Nechtěla jsem se nikoho dotknout. Názory ostatních respektuji, pokud jsou podloženy fakty. Své dva předešlé posty jsem sem dala proto, abych poukázala na aktuální informace. Ty bychom měli znát dříve, než začneme mluvit o chucpe, podvodu, nekalé soutěži a pravděpodobném trestém činu. Tedy aspoň já se tak domnívám.

Jo a Kojo, když se pořádně podíváte, tak Martin P. skutečně neplácá. Já osobně bych to řešila něčím jako: sorry, spletl jsem se.

52: V době publikování článku měl výrobek Gran Moravia značku minimálně tehdy určenou pro tradiční české výrobky, i když je to jasná (a přiznávaná) kopie italského produktu – Jules S se teď ptal, co na tom bylo špatně, tak jsem mu odpověděl a na tom, že to udělerní tehdy bylo chucpe trvám. Přitom jako argument na obranu výrobku použil věc, o které doufám, že ji jen nešikovně popsal, protože jinak je to podle mě opravdu podvod a nekalá soutěž – při nákupu potravin se snažím nakupovat pokud možno lokální produkty a údaj o zemi původu je pro mě tedy důležitý. Pokud by byl uveden záměrně špatně a já to posléze zjistil, cítil bych se podveden, proto píšu podvod…

Náhodou jednu výseč G.M. v ledničce mám, tak jsem se koukla – na obalu symbol Klasa není, sýr je balený v Itálii, číslo schválení je taky italské. I ty mnou zmiňované tochetti se prý z Itálie vozí (manžel na můj popud občas jezdí do jejich firemní prodejny přímo v Litovli, řekl mu to pan prodávající).

P.S. Víte co, já bych tenhle článek (a ostatní starší, jak občas vyplavou napovrch) už víc neřešila, koukněte na datum publikování. Od té doby se spousta věcí změnila, včetně znalostí, vědomostí a přístupu pana autora.

To jsem netušil, že rozpoutám svým příspěvkem takovou diskuzi. Jak je to teď nevím a ani jsem to nezjišťoval. Možná to tak dělali dřív, je to už pár let, možná ne, kdoví jak tomu je dnes.
to Kytka: rozčilovat se nad značkami kvality a původu u nás, kde si pomalu každý kraj chce dát logo na potraviny, mi přijde směšné. Nevěřím žádné značce. Koupím si to, co mi chutná a je dobré. Přiznávám, že jsem z vesnice a domácí vepřové, hovězí, jehněčí, kůzlečí i kuřecí maso je pro mne samozřejmost. Mohl bych pokračovat od zvěřiny po rajčata… takže, když nakupuji v s přítelkyní v Praze v obchodě, nemá mě ráda, protože jí polovinu „potravin“ vyházím z košíku :)
Sýr z Litovle mám rád. A jejich máslo je nejlepší, které se v Česku vyrábí. Jestli se k nějakému dostanete, vyzkoušejte z něj něco upéct… Máma, když někomu peče cukroví, tak jen z něj. A to ho ještě kupuje plus minus za 70 korun za kilo, od lidí, kteří v sýrárně pracují a mohou si jej koupit.
Ale, že jsou Italové vynalézaví, potvrzuje aida – sýr je balený v Itálii a má italské schválení. Přitom ho vyrobili u Litovle. Jako národ jsou mi prostě nesympatičtí… to je ale jiná diskuse.
Vynalézavost bude v globále problém italské ekonomiky a k tomu benevolence ke všem činnostem, taky jsou tam kde jsou… blízko Řecka (nejen geograficky).
Další příklad jejich vynalézavosti, ale úplně mimo téma, mohu uvést prostějovské OP pár let zpátky, když ještě nekrachovalo. Obleky, které se v Prostějově ušily, odvezl kamion do Itálie do fabriky. Tam švadleny přešily štítky a visačky, a kamion odvezl zpátky do Česka italské značkové obleky v trojnásobné hodnotě :)
Ještě dnes můj kamarád šije v Prostějově ve své domácí dílně italské obleky, které v nákupním centru v Olomouci prodávají za desítky tisíc. Jednak je dobrý krejčí, ale také Italové podnikají jak můžou. (tady bych možná odkázal na knížku Gomora od Roberta Saviana a jeho rozhovory v českých médiích, v nichž se zmiňuje o obchodech s italským textilem, a kdo je v Česku zakládal…)
Určitě je v Itálii hodně poctivých podnikatelů, ale připadá mi, že k nám to láká víc ty vynalézavé…

Jules_S: já se nerozčiluju, jen jsem vám chtěl odpovědět na otázku, co je na Gran Moravia špatně – to, že je to kopie a přitom dostal značku Klasa. Článek je o značce a pro ni to špatné je, ať už mají ty výrobky sebevyšší kvalitu – nejsou originální a tedy jejich ocenění značkou klasa tuto degraduje.

Taky všem těm značkám „kvality“ (našim) nevěřím – právě z těch důvodů, které pan C v článku popsal.

No a co se týče toho dalšího, uvádět jinou než skutečnou zemi původu výrobku považuji za podvod a za tímto názorem si prostě stojím, i když je to pro část diskutujících možná nepochopitelné.

55.,56: Aida:Děkuji za informace, souhlasím s vašim P.S. a za sebe končím debatu následujícím:

Společnost Brazzale vstoupila před několika lety kapitálově do moravské sýrárny Orrero, která se specializuje na výrobu sýra typu Grana. Kreativnost a podnikatelský duch současného duchovního tvůrce společnosti, pana Roberta Brazzale, však šly tak daleko, že se z této moravské sýrárny dnes stala pravděpodobně největší výrobna sýra Grana na světě, a to ještě ke všemu s vlastní identitou. Výroba se zde uskutečňuje tradičním rukodělným řemeslným zpracováním na 62 výrobnících, a to přesně podle technologických pravidel konsorcia. Sýr se přirozeně z důvodu jiné výrobní oblasti již nesmí nazývat Grana Padano. Společnost Brazzale
mu však dala zcela jiné, osobité a vše vypovídající jméno Gran Moravia. Sýry z Litovle však zůstávají nejméně stejně kvalitní jako originální italské produkty a v technologii se liší pouze tím, že se k výrobě nepoužívá mléko syrové, ale je ošetřeno termizací (max. 68 C) a na potlačení případného duření se používá přírodní lysozym. Po předběžném 2–3 měsíčním prozrání se sýry převážejí do zracích sklepů v severoitalském městě Zané a po uzrání jsou určeny převážně pro italský trh.
Potravinářská revue, 4/2008, str. 72

Kupovala jsem GM několik let. Počáteční kvalita byla výborná, ale postupně upadala. Mám stálý, byť nepravidelný, přísun parmezánu a gran padana z Itálie, mohu srovnávat. Podle mně GM je v současné době parodie na sýry tohoto typu.

Jedná se o další příklad globalizace a nadávat na italského výrobce sýru, který dokázal vyrobit tvrdý sýr typu Grana (to je správné označení) v podmínkách levnějších než v Itálii, je zbytečné. Děje se tak všude, s jinými produkty, vyrábí se tam, kde je to levnější.Čeští výrobci, pokud nejsou držiteli nějaké známé a požadované značky, vyrábějí pro jiné. Víte kolik mozzarelly vyrobené v Německu kupujete v českých marketech? Také za moc nestojí.
Gran Moravia je italský sýr, protože majitel značky je italská firma. V Itálii je na výrobku upřesněno, kde je vyrobený. Pokud je prodávaný v originálním balení je všechno v pořádku. Italové se vyjadřují, že je to sýr o polovinu levnější a ještě méně chutný. Upozorňují, že nepoctivci mohou naservírovat levný strouhaný sýr klientovi, který předpokládá že si vychutná Grana Padano. Nebo výrobci ho mohou namíchat do konfekcí strouhaného sýra. Tady se klidně může mluvit o trestnosti. Ale totéž by udělali čeští chytrolínci. Na jedné univerzitě vyvíjejí metodu, jak tyto potravinové podvody odhalit. Časem se dobré restaurace budou bránit tak, že na jídelníčku upřesní jaký sýr používají, pokud si chtějí udržet klientelu na úrovni. Ale v nějaké trattorii to možná nebude vadit a českým obdivovatelům to nesmí vadit až jim ho naservírují na dovolené.
Pokud jde o výrobce Gran Moravia (mimochodem název je opravdu vtipný – Gran jako grana, ale znamená to také Velká Morava – Velkomoravská říše), jeho italské stránky jsou zajímavé počtení. Dovíte se, že sýr se vyrábí v malebné nedotčené přírodě, kde zurčí křišťálové prameny, na 600km² pozemků s pastvinami, kde nejsou používány žádné dusičnany a podobná hnojiva. Krávy, 12.500 kusů, jsou staré ušlechtilé a kontrolované rasy, každá má k dispozici 45.000 m² pastvin a samostatný box ve stáji. Jsou chované v celé síti statků, které jsou koordinované a kontrolované zaměstnanci firmy. Zobrazují nějaký zámek, který jsem nepoznala a Květnou zahradu v Kroměříži, tu jsem poznala. Tak nevím kam až sahá to jejich pohádkové království.
Jestli italský sýr vyrobený v Litovli má právo na ocenění Klasa nedokážu posoudit. Podle mého názoru v českém prostředí chybí přesně vytyčená a jasná kritéria pro označení kvality produktu. Potom Klasa a Czech made by nemusely existovat a souhlasím s těmi, kteří jim nedůvěřují.

Už v r. 2004 jsem vedl korenspondenci se SZIF na téma udělování značky KlasA. Šlo o špekáčky plzeňského masokombinátu Schneider („jednička“ v uzeninách). Masokombinát si nechal přiklepnout označení KlasA, ale jeho výrobky o pár měsíců propadly ve spotřebitelském testu. Šlo konkrétně o test v rámci špekáčkového zákona. Schneiderův výrobek obsahoval velké procento sádla, drůbežího separátu a sóji.
SZIF tenkráte odpověděl, že již jednou udělenou značku nemůže odejmout. Síť prodejen Schneider se projistotu přejmenovala na Zeman

Značka Klasa má hlavní význam v tom, že je třeba označit výrobky, jejihž koupí přispíváte české ekonomice a to jsou výrobky z českých surovin vyrobené u nás. Takže nemusíte zbytečně luštit, kdo tu či onu potravinu vyrobil. Proč je důležité kupovat takovéto výrobky a ne cizí například z Německa snad každému dojde.

Zajimavy clanek,s necim dost souhlasim.S necim zase ne…
Jak rika Jirka je to opravdu spise o tom zda jsou vyrobky ceske ale ne o tom zda jsou tradicni nebo ne.
To si pletete s potravinami patentovanymi jako ceske puvodni a originalni vyrobky (budweiser,stramberske usi,becherovka apod.)
Ale bohuzel mate pravdu ze o kvalite nekterych potravin muzeme jen pochybovat,navic to cele ztraci smysl kdyz ted diky EU pripousti i zahranicni vyrobky…Je to cele jen marketingovy tah a finta na divaky.Je to skoda,byl by to dobry napad.
Napada me jen ze to je pro nasi zemi typicke ze vsechno jaksi zbabrame.

Už slova „klasa“ samo o sobě vypovídá, že by mělo jít o něco mňam a super. A ne jen produkt vyrobený v česku. Navíc např. již v článku zmíněný výrobek Laguna – mořské plody plněné, popírají i toho výrobce, jediné moře v Čr, které znám je moře Karvinské. Což je místní název pro důlní zaplaveninu a plody v ní určitě neplavou:)
Tudíž se podle značky nemůžeme orientovat ani v kvalitě a ani ve výrobci…je škoda že se dobrý nápad takhle špatně uchopil.

Petra: nejedná se o skutečné mořské plody, ale o známé čokoládové bonbony.;) Mám je ráda, ale konkrétně tyhle od Laguny se značkou Klasa jsou opravdu hnusné!!!
http://www.chemievjidle.cz/…nougat-carla Bohužel jsem je už několikrát dostala jako dárek a škoda peněz – nedají se jíst! :(

↪ 67 Veru: Tak to je panecku ‚cokolada‘. Hlavne ze pisou, kolik je tam procent liskovych jader, ale u kakaa to radeji nezminuji. Ale podle toho, ze je ve slozeni tesne pred temi liskovymy jadry, tak poctam tak s cca 4–5% procenty. Vskutku klasa. :)

Ať tedy někdo napíše, jaké logo mám na výrobku hledat, abych koupila 100 % nezávadnou potravinu. A kam pro ni nejlépe zajít?

↪ 69 Mařenka: Pokud se při nákupu chcete spoléhat na loga od úřadů, tak nikdy dobře nenakoupíte. Naučte se číst etikety (a přemýšlet nad tím, co kupujete)…

Dobrý den,právě sleduji pořad na č.r. radiožurnálu kde se rozebírá kvalita /majonéz/na našem trhu a došlo k závěrům že není pravdou že vše co je na českých potravinových výrobcích napsaálo logo „klasa“ není a nemusí být zaručená odpovídající kvalita podle daných norem apod. konkrétně se zde sdělilo že absolutně nevyhovují majonézy Euroshoper a zn.poličanka která je od téhož výrobce,jako konzument potravinových výrobků to mohu ze svých zkušeností jen potvrdit a to nejen u zminovaných majonéz ale i ostatních českých výrobků nad kterými dává společnost klasa záštitu zaručené kvality,z toho vyplývá a je nasnadě že se přechvalující výrobky s ozn. klasa /uměle/nadsazují a vytváří tak mylnou představu pro zákazníky a tím jakoby lobují pro jejich přednostní odběr na trhu .

Komentáře jsou uzavřeny.