10 pravidel jak psát recenze restaurací na internetu (a nebýt přitom za hlupáka)

Každý je čteme, skoro všichni občas píšeme. Kritické poznámky z návštěv restaurací. Někdy jsou úplně mimo, jindy zase neskutečně přesné. Jak si ale můžete zvýšit pravděpodobnost, že váš výkřik budou lidi brát vážně?

Zkuste si přečíst následující „pravidla“, ve kterých generalizuji, až se mi od huby práší. Rozhodně je neberte nijak vážně. Pouze dávám do pléna svůj náhled vytepaný negativními reakcemi na kritiku ze všech stran a úhlů. Kladivkem! ;)

1. Buďte konkrétní.

2. Opravdu buďte konkrétní. Pokud vám něco vadí, vždy přesně napište, co to bylo. Nestačí napsat maso bylo slabé. Místo toho raději napište maso bylo převařené a tuhé / vysušené / syrové. Má to tu výhodu, že si čitatel může udělat obrázek i v tom případě, kdy jste s hodnocením vedle. Když například uvedete, že tuňák na grilu byl uvnitř stále ještě růžový a jak je to hrozné – jiné tím naopak neskonale potěšíte.

3. Zvládněte umění pochvaly. Pokud to s vychvalováním přeženete, automaticky na vás padá podezření, že jste jen zakuklený majitel restaurace nebo člověk s podnikem spřízněný. Takových komentářů mažu zde z Cuketky několik za měsíc. Pokud chválíte – dodržujte bod 1 a 2! Napište co přesně se vám líbilo. Zakažte si slova fantastické, výtečné, dokonalé, velmi zajímavé, úžasné, chutné, výtečné. Jde to i bez nich! :)

3. Sůl a tuk není vše. Hodně lidí má v dnešní době fobii ze soli a tuku. Pokud se vám jídlo zdá přesolené nebo tučné, berte to v potaz a pakliže si nejste jisti, raději pomlčte. V přesoleném jídle sůl přebíjí ostatní základní chutě, vyvolává pocit žízně a nedovoluje jídlo dokončit. U tuku naopak mějte na paměti, že některá jídla jsou na jeho velkém množství založena. Podobné je to i s pálivostí. Píšete-li, že jídlo bylo málo pikantní, do závorky určitě nezapomeňte dodat – mám plechovou hubu.

4. Bacha na novinky a původnost. Nikdo na světě neochutnal všechno. Popisujete-li jídlo, se kterým jste se setkali poprvé – napište to, není to přeci žádná hanba! Pravdivost své zkušenosti tím nesnižujete, právě naopak. I když se vám stane, že jídlu vytknete autentickou ingredienci, chuť nebo úpravu, při nejhorším vás pak někdo opraví a budete mít jasno.

5. Nehrajte si na laboratoř. Vaše schopnost detekovat mikroskopické koncentrace ingrediencí, stejně tak i schopnost zpětně odvodit kompletní postup přípravy pokrmu z konečného výsledku je limitovaná. Pokud to přeženete, zákonitě tak vzbudíte nedůvěru nebo posměch.

6. Fobie z jídla nechte doma. Nikoho to nezajímá a k úrovni podniku nemají žádný vztah.

7. Obsluha i kuchaři jsou pouze lidé. Při popisu chyb způsobených lidským faktorem uděláte vždy nejlíp, pokud uvedete příklad. Napsat o číšníkovi, že se na vás divně kouká, nebo že z jeho tónu hlasu cítíte nedostatek nadšení, je vždy na hraně. Obecně popis personálu v recenzi stejně nezvedá relevanci, spíše zábavnost… ;)

8. Uveďte svou návštěvu do kontextu. Napište alespoň stručně v jakou dobu a při jaké příležitosti jste do restaurace přišli. Jaká byla vaše základní očekávání a v čem se (ne)splnila. Čtenáři pomůžete s tím, aby si vás i vaše hodnocení správně zařadil.

9. Vážné věci řešte jinde. Otravy jídlem, krádeže, podvody, roztržky a bitky na internet spíše nepatří. Snažte se je vyřešit na místě, nebo alespoň v reálném světě. V krátkém textovém hodnocení působí rozpačitě, vzbuzují nedůvěru a stejně s ním ničeho nedosáhnete.

10. Buďte v klidu. Deset vykřičníků za každou větou, nadávky i osobní výpady vás vždy spolehlivě diskvalifikují. Než spílat někomu po drátech, to už raději pivko a valetol… ;)

Reklama

Komentáře

yes :) Je to pravda, kritizovat umí každej, ale vystihnout pokud možno objektivně, to chce klid, snažit se najít pro a proti ( jako absolvent hotelovky se neubráním) a nějaký ty pravidla – nebejt mistr světa amoleta – nenechat se ovlivnit ( jak to děláš zrovna ty?) a prostě docela dobrý desatero Mimochodem u tý pochvaly – sice píšu poprvé na cuketku, ale chodím sem už dlouho a tímto skládám poklonu Cuketko – fakt to tu mám rád :)

Cuketko, spadá do bodu 9. upozornění na špatně vystavený účet (tj. vyšší než by měl být) či odchod s penězi bez vrácení? :o))

A dobře, při příští amatérské snaze o hodnocení restaurace vynechám ukradený telefon :o)

Terezko to je asi bod 3a. Máme tu dva body č.3. :-)
Ale jinak je to výstižné a pravdivé. Přidávám deset vykřičníků a několik výtečně, bravo a fantastické. ;-)

Tak to by chtelo par odkazu na recenze, ktere se drzi tohoto desatera. Je vubec nejaka?

Kritickým okem jsem podle vašich zásad přehlédla jedinou recenzi, kterou jsem zatím napsala (http://erbenovakuchyne.blog.cz/…toria-cicala), a nebylo to nakonec tak zlé – snad jen počet slov typu „božský“ nebo „dokonalý“. Jenže chutná-li vám to božsky, tak co činit? Ještě že mě nikdo nemůže podezřívat z nějaké promotion. A to mě ještě česká BOŽSKÁ recenze LDBB!

Kritickým okem jsem podle vašich zásad přehlédla jedinou recenzi, kterou jsem zatím napsala (http://erbenovakuchyne.blog.cz/…toria-cicala), a nebylo to nakonec tak zlé – snad jen počet slov typu „božský“ nebo „dokonalý“ byl přes čáru. Jenže chutná-li vám to božsky, tak co činit? Ještě že mě nikdo nemůže podezřívat z nějaké promotion. A to mě ještě čeká BOŽSKÁ recenze LDBB!

Pěkné. Zvášť užitečné v době, kdy být cool coby tištěné nebo internetové méduim znamená mít – mimo původní zaměření – také stránky o jídle. Ideáně pak s nějakou recenzí. :-)

Nicméně si myslím, že tahle pravidla vedou nanejvýš k průměrně dobré recenzi. To, co zbývá ke skvělé, musí dodat osoba, která recenzi píše – nejen svým hlasem, stylem a přehledem, ale také některými svými osobnostními znaky. Moc by mě zajímalo, co si o téhle ne zcela zjevné části recenzování myslí pan C.?

Terezka:

ano, ale pouze s potrzenim od vasi cestinarky ze zakladky :) s razitkem!!!

Vsichni:

trochu se chytam za hlavu,ze jsem dostatecne nevysvetlil, pro koho ta doporuceni jsou. nejde mi o klasicke recence v plnem rozsahu, ale o kratke minirecenze, ktere se objevuji zde i jinde v komentarich, v diskuznich forech a na serverech stimto zamerenim (napr. fajnsmekr.cz)

tj. maji to byt strucna voditka pro to jak se vyjadrit relevantne a koherentne :) ne vzdy je to totiz normou :)))

to bych se asi musela omlouvat porad:) i kdyz mam padny duvod (mimo toho metaduvodu, ze se mi parkrat rozhodilo kodovani) – zatim si nejsem jista dlouhymi-kratkymi pismeny (ano, uz 13 let studia cestiny, ale nejsem zadny sprt:))

No Mr. Cuketko, se vším souhlasím, jen ten bod o pochvale mi nějak nejede. Opisem se dá vyjádřit hodně, ale pokud je něco prostě fantastické, výtečné, dokonalé, velmi zajímavé, úžasné, chutné, výtečné, tak to prostě řeknu -) Kurňa ještě abych se začal bát slovíček…kdo se bojí má špatný svědomí !!! :-)

Pekný výčet, hlavne bod 1=2. Problém je len v tom, že väčšina minirecenzentov v diskusiách píše svoje komentáre k reštaurácii, ktorú naposledy navštívili už pred časom a tak ich spomienky=hodnotenia sú z podstaty veci skôr emotívne než konkrétne.

Robila som pár „pokusov na ľuďoch“ a potrebovala oprostiť hodnotenia od emotívnych vyjadrení…neostane z nich temer nič. Prevažná väčšina hostí-neprofesionálov si vie s odstupom času spomenúť len na to, že jedlo bolo „úžasné“, „hrozné“, „nic moc“ atď., ale konkrétne si podstatu tej úžasnosti alebo hrôzy vie vybaviť a s istotou vecne popísať len málokto. Pokiaľ teda nejedli zrovna niečo vyslovene jedinečné/nezabudnuteľné. Naopak na atmosféru a správanie personálu si väčšina vie spomenúť dosť živo. (Hovorím samozrejme o bežných hosťoch, ktorí do reštaurácie išli „rekreačne“, nie s cieľom hodnotiť, recenzovať apod.)

Zajímavé, zajímavé… Myslím, že pár takových rad-vodítek by neuškodilo více-méně každému recenzentovi (je jedno v jaké oblasti). Vzhledem k rozšíření různých elektronických médií se k aktivitám dříve příslušejícím profesionálům dostává téměř kdokoli. Chvíli mi trvalo naučit se rozlišovat, kdy se jedná opravdu o recenzi zkušeného člověka a kdy jen postřeh laika. Ale výše zmiňované emocionální dojmy nejsou někdy k zahození, laik si je může dovolit, navíc jsou vtipné a rozpoutávájí divokou debatu.

wenda:

neberte pravidlo doslova :) sám také nadužívám! jde jen o to zamyslet se nad tím, jak se vyjadřujeme… :)

cappuccino:

já bych zase pisatele „uživatelských“ minirecenzí tak moc nepodceňoval (obzvlášť tady), když se ale vezme obecný průměr, musím ti dát za pravdu a myslím že jsi to vystihla :)

souvisí to opravdu s tím, co je host restaurace schopen sledovat a dejme tomu i zhodnotit. a ne vždy je na prvním místě jídlo! :) jojo

Marlena:

ad emocionální dojmy – ano určitě. můžeme rozlišovat dvě různé formy. emoční popis, který pomůže přiblížit atmosféru návštěvy versus nahrazování specifického popisu stavu nějakým výkřikem :)

Včera jsem byl Na Růžku – vrchní čuměl jak trouba a tak nějak celkově to tam stálo za hovno.

4. 3. 2009, Kanibal

Ježíš, málem mi zaskočilo :-D Asi se budu muset poučit pro příště, mé dosavadní pokusy nějak ztroskotaly..

No a neplatí to jenom pro kritiku restaurací, připadá mi, že všechny recenze jsou byďto kladné (uživatel je na 100% spokojen a dává to hlasitěm najevo), nebo ke 100% zhnusem (a také to dává hlasitě najevo…)

pak aby si z toho člověk něco vzal

zatim se mi nestalo, ze bych byla v restauraci na 100% spokojena nebo nespokojena. v lemon leaf se mi napriklad velmi libila polevka, ale testoviny byly mastne a bez prilisne chuti. predkrmy v klubu cestovatelu jsou dobre, ale je jich casto malo; a jejich cappuccino u me jednou vyvolalo hlasity projev nespokojenosti..ale zase maji dobry dal. atd. nevidim to ale nijak vazne, ze bych se bala napsat libilo/nelibilo (stejne tak jako jsem se necitila menecenna tim, ze bych v kave hledala boruvkove tony). vetsinou ale jsem v restauraci docela zklamana; i urovnem obsluhy (coz evokuje otazku – mate tolik lidi, ktere jdou se ucit na kuchare; a spousta lidi se jde ucit na cisniky – tak proc to mate tady tak bidne? proc musite psat clanky s nazvem cesky blaf? proc sefkuchari restauraci, nad kterymi se rozplyvate, jsou Italove nebo Francouzi, a kdyz uz cesi, tak ti, kdo pracuje v luxusnich podnicich?? mne se to zda byt jako paradox. ano, vetsinou tady chybi ta snaha udelat nejakou praci, na kterou by byl jeden hrdy, ale uz pri tom mnozstvi by se muselo najit dost kvalitnich)

lik:

díky za praktickou ukázku komentářů k restauracím, ze který nelze téměř nic vyčíst

v lemon leaf se mi napriklad velmi libila polevka

to jako, že byla v pěkné mističce a namalovaná štětcem?

predkrmy v klubu cestovatelu jsou dobre, ale je jich casto malo

co je to málo? předkrm obvyklé bývá málo, obzvlášť pokud se jedná o klub cestovatelů, který podává velmi levné předkrmy často po jednom kousku, tak aby si z nich hosté sestavili vlastní kombinace

jejich cappuccino u me jednou vyvolalo hlasity projev nespokojenosti

nejvtipnější. to jste si jako při jeho pití upískla?

:))ja jsem udelala recenzi a nevedela jsem o tom?:)
ad 1. polevka se muze libit mne akorat chutove, libi-nelibi; pokud bych DELALA recenzi lemon leafu, coz nehodlam, protoze to zas nepovazuji za tak dulezite, jako lidi, ktere se tim zabyvaji, zivi se tim a nic jineho vlastne neumi(pak prtava cast sveta pro ne tvori svet), tak bych se rozepsala vice.ale jak rikam, muj koment nemel ten ucel.

ad 2. predkrmy v klubu cestovatelu jsem brala jako vyber (maji nekolik druhu, kazdy talir ma tak 6 polozek) nekolikrat, nekdy jich bylo vic, nekdy zase opravdu ty porce byly mensi; osobne se najim predkrmem skoro v kazde restauraci, takze pokud se mi zda, ze je neceho malo, tak me fakt sidi.

ad 3. hlasity projev nespokojenosti ma neco s piskem? pokud tak reagujete vy, anebo zname vam damy, ujistuji vas, ze reaguji verbalne (slovne). zeptala jsem se docela nabrousene, jestli to povazuji za kapucino.

co se tyce nejakych nedokonalosti v mem slovnim vyjadrovani (vetsinou je lidi nepostrehnou, takze jsou asi fakt nepatrne), tak me pokazde bavilo, jak jsou tolerantni anglicky mluvici lidi ke komoleni sve reci (kterou by clovek umet mel), a jak jste zamereni na zesmesnovani cizich prehmatu, kdyz vyznam cestiny ve svete je rozhodne mensi.

zdravim

28. myslím, že flame je zbytečný. Váš komentář byl přínosný, Cuketkův trefný. Není třeba se urážet. Nejde o život!
A o nedokonalosti slovního vyjadřování nebyla zmínka. Ve smyslu špatné češtiny. Berte to s humorem a nasázkou, stejně jako oněch 10 pravidel jak psát recenze.
BTW: pokud nejste rodilá mluvčí, jako že asi nejste, klobouk dolů před vaší češtinou!

:) ja si myslim, ze se p. Cuketka bere docela vazne:)
neurazila jsem se, pouze rada delam ve vecech jasno.

lik:

recenzi ne, ale podala jste přesnou ukázku vyjadřování (věřte mi, že o gramatiku nejde), na které v článku narážím :) vyjadřujete se o konkrétních jídlech a o konkrétních podnicích, přitom nezanecháte v popisu žádnou informaci a zůstanete jen u subjektivních povzdechů :) stejně tak byste mohla napsat – polévka +, předkrmy -, cappuccino -. je to na stejné úrovni.

ano, jasně, děláme to všichni. zrovna tady pod článkem mi to ale přišlo extra vtipné! :)))

hm…ale snad jsem napsala jasne, ze jsem nedelala recenzi,
spis mi lezela v hlave ta otazka, na kterou jste mimochodem nikdo neodpovedel.

lik:

když jinak nedáte, hurá na to :)

tak proc to mate tady tak bidne?

mnoho faktorů, společně můžeme jen tipovat který převládá – 1) přerušení tradice v gastronomii 2) destrukce soukromého a živnostenského sektoru komunismem 3) slabé zdroje českých surovin 4) nízký standard českého hosta

ad mate tolik lidi, ktere jdou se ucit na kuchare; a spousta lidi se jde ucit na cisniky

nemůžu podložit přesným zdrojem, ale počet profesionálů (studovaných nebo s praxí v oboru) je na straně provozních/majitelů nízký.

proc musite psat clanky s nazvem cesky blaf?

které přesně myslíte? (jinak se nedá odpovědět)

proc sefkuchari restauraci, nad kterymi se rozplyvate, jsou Italove nebo Francouzi, a kdyz uz cesi, tak ti, kdo pracuje v luxusnich podnicich??

které myslíte?

pokud vše klapne dle drbů, druhého michelina v česku dostane čech za českou kuchyni.

nebudu rozebirat podle bodu ale – bidne podle Vasich vlastnich recenzi, recenzi na jinych blozich a forech, udela li z toho clovek resersi, ziska presne takovy dojem. ad blaf- reflex? respekt? neco z toho. je to i nekde na netu. dale jsem precetla nekolik recenzi obedu v brne;(:)) dale muj kamarad mi ukazal cely web, kam si posilaji fotografie nejpodarenejsich vytvoru z restauraci s patricnymi komentari(bohuzel momentalne nemam odkaz, mohu ale poslat – zvlaste jsou humorne popisy polevek). lidi jdou na kuchare – dlouhe roky (4) jsem jezdila na svou stredni vlakem, a vetsina dospivajicich podle jejich konverzaci jela tam; syn reditele zakladky projevil zajem studovat na kuchare(osobne); a, ehm, no, podle meho okolni narody, nemci zvlast, rikaji nekdy neco v tom smyslu, ze jste narod cisniku a kucharu. ne? za posledni nerucim; vam to mozna nerikaji.
michelin? ti zrovna nehodnoti restaurace, kam se prijde najist (treba i jednou za mesic) obycejny smrtelnik?jinak koukam tady pisete o osteria da clara, trappola, paul pekarstvi..passion chocolate..pokud chvalite(opustim li tu zkutecnost, ze jsou chvaleny spis ty drahe podniky.
) nejakou ceskou restauraci, tak podava zverinu
to, co vim, je samozrejme neuplne, protoze i kdyz ctu rychle, neni to hlavni oblast mych zajmu. ale jednoduse ze vsech informaci mela jsem dojem, ktery jsem popsala.

Tak jak na to tak koukam,tak mi pripada,ze nas v Cechach maji za debily,co se Spanelskych restauraci alespoñ tyce..
Jamon serrano -tapa za dve ste? ve spanelsku za tricet a stoprocente lepsi jamon nez vam tu daji,pata negra 7,5kg za 10.000kc? to je ale zlodejina…
probudte se lidi

Pravidlo č. 12: Než váš příspěvek přidáte, celý si ho ještě jednou pročtěte. Každý sice ví, že nikdo není dokonalý, ale gramatické, stylistické a grafické chyby zbytečně rozptylují pozornost čtenářů a dělají z vás „hlupáka“. Pokud si nejste jistí významem některých slov, která chcete použít (např. čitatel), vyhledejte si je ve výkladovém slovníku nebo Internetové jazykové příručce. V ideálním případě nechte celý příspěvek přečíst ještě někomu, kdo vás na hloupé chyby upozorní. Protože víc očí víc vidí =)

Co vy na to?

nepovinný, ale díky němu máte obrázek (jak?)