Home Kitchen

cuketka.cz_home_kitchen1

Chvilku jsem uvažoval, čím letos na blogu vykopnu. Po dnešním obědě v Home Kitchen (Jungmannova 8) je to už ale jasné. Novoroční mičuda bude v podobě tohoto nadějného podniku v centru Prahy.

Zmínku o šest týdnů otevřeném kousku jsem odlovil mezi svátky na Facebooku, kde jsem na mladičkou restauraci zachytil hned několik pozitivních referencí. Po dnešní návštěvě se ani moc nedivím. Home Kitchen je na české poměry neotřelý a svěží pokus, který mě alespoň trochu naplnil nadějí, že podobné podniky letos v Česku uvidíme častěji… ;)

Konečně bistro

„Všichni“ o nich mluví a „každý“ by je dneska chtěl otevírat nebo do nich alespoň chodit – malá moderní bistra s dobrým jídlem pro každý den. Místa na hranici mezi restaurací, fast-foodem a bufikem, kde všechny otravné formality klasického restauračního provozu ustupují co nejužšímu kontaktu s jídlem a jeho kvalitě.

cuketka.cz_home_kitchen5

Jestli nevíte, co mám přesně na mysli, pak Home Kitchen je skoro ukázkový příklad. Když do podniku vejdete, budete překvapení, jak malá nudle to ve skutečnosti je a kolik z celkového prostoru zabírá otevřená kuchyň. Nic se tu neschová! ;)

Jako doma

Sedí se tu pouze u dvou stolů po šesti místech a všechno jídlo i pití (včetně lahví vína k rozlévání po sklence á 55 Kč) máte vystavené na stolech pěkně k ruce. Obsloužit se můžete buď úplně sami, nebo poprosíte personál, ať vám nandá.

cuketka.cz_home_kitchen4

Do kuchyně a stejně tak na kuchtícího kuchaře tady čučíte ze dvou metrů. Všechny spolustolovníky i obsluhu máte pořád kolem sebe, přitom to není nepříjemné. Tady totiž nejste v pražském metru, ale v opravdické domací kuchyni a všichni jsou tu za jediným účelem – dobře se najíst.

Menu není

Co tam vlastně vůbec vaří? Jedno větší a jedno malé jídlo denně, výběr za tří polévek a vždy alespoň jedna vegetariánská volba. K jídlu dávají pečivo od Paula a výběr ze dvou olivových olejů zdarma.

cuketka.cz_home_kitchen2

V pondělí to bylo kuře pečené v mléce a šťouchané brambory (140 Kč). Zapékaný lilek s parmezánem (75 Kč), zeleninový vývar s nudlemi a bramborová a čočková polévka (á 65 Kč). Všechno jídlo je také připraveno jít přes ulici.

cuketka.cz_home_kitchen3

Podobně jako třeba v Lokálu od Ambiente je v Home Kitchen jídlo vyladěné směrem k jednoduchému domácímu vaření a talíře tu rozhodně nesoutěží na krásu! ;)

Kuře a šťouchačky

Tvrdší hodnocení jídla si nechám na jindy. První oběd ale na mě udělal dobrý dojem. Kuře i příloha byly dobře zvládnuté, na talíři k tomu voněly stroužky pečeného česneku vcelku a pár lístků šalvěje s akurátním množstvím kuřecí šťávy. Poctivé polévky v porcích podle přání pak s přehledem vystačí na lehký oběd.

Servis byl ukázkový a mám silný dojem, že jsem se tam provařil hned při první návštěvě. V Home Kitchen si vás zkrátka budou pamatovat, a pokud vám zachutná, věřím tomu, že si vás jako hosta budou i patřičně vydržovat. I když je to jen můj slabý čuch, tohle prostě sebelépe vycvičená obsluha jen tak nezahraje… ;)

Mínusy? Napadají mě tři věci. Omezení na studené snídaně (i když je otevřeno od rána), chybějící sociální zařízení (aktualizace – není přímo v restauraci ale v budově ano) a výběr kávy značky Danesi. Ať už ji v Česku připravuje kdokoliv, pro mě osobně u ní neexistuje dostatek mléka a cukru, který by překlenul moji nechuť potkat ji v šálku. V tomhle mám u Home Kitchen smůlu – na kafe jinam! Je to přitom škoda, čistě technicky si umí personál s přípravou kávy poradit lépe než většina kavárenských provozů po Praze. Ani ten jejich čokoládový dort s polevou a oříšky by přitom ke kávě nebyl úplně marný!

Uživí se?

Co jsem tak vyšťoural, tak je Home Kitchen jen jakýsi prvotní prototyp a průzkum trhu. Pokud se alfa verze Home Kitchen v provozu osvědčí, bude následovat o něco větší a vybavenější lokace. Uvidíme. Zpětné vazbě kuchaři ani obsluha neuniknou ani na minutku – nemají se totiž před hosty kam schovat.

Po několika týdnech provozu nechám podnik zatím bez cuketek, stejně tak vám přenechám případný další průzkum in situ. Pokud se tam potkáme, je skoro jisté, že budeme sedět u jednoho stolu… ;)

Znáte něco podobného? Už jste tam byli? Nandejte mi to a vysypte z rukávu pět dalších podniků v Česku, které mají stejný koncept. Budu dělat jé! ;)


O článku Home Kitchen

Okolní články

O reklamě zde

307 ks komentářů Přidat vlastní

  1. 250.ojelen, web 24.1. 2010

    to 241. nemám potřebu zde vystupovat za někoho jiného:)
    muj nick, na rozdíl od Vaše je čitelný:))
    to 238. Nemám v úmyslu Vás o něčem přesědčovat, naopak si myslím, že tomu na rozdíl od převážné většiny zde diskutujících, máte přehled:))
    to 245: domácí mufiny , by jsem mohl:))
    to 243:))
    To co zde prezentuje david, není žádná senzace, ale smutná realita:(((
    bohužel to není jenom v tomto odvětví:))
    Nejvíce mně vadí na společnosti a lidech jak jsme všichni lehce manipulativní:((((( a to nejen reklamou:))

  2. 251.Kytka, web 24.1. 2010

    250: Vy to podáváte tak, že celé bio je od základu nesmysl.
    David upozorňuje, že se vyskytly i podvody s označením bio.
    V tom je obrovský rozdíl.
    Přirovnání: Ano, v autě se můžete vybourat. Ne nedá se z této informace odvodit, že se při každé jízdě autem nutně vybouráte a že tedy do auta vůbec nemá cenu sedat.

  3. 252.Kytka, web 24.1. 2010

    Ještě pro přehlednost můj vztah k biu: Mým ideálem jsou biopotraviny ze známé konkrétní farmy, které mohu důvěřovat.
    pokud tento ideál nemám k dispozici, je pro mě podstatnější ta známá konkrétní farma, než nálepka bio.
    Nicméně pokud produkt nepochází z farmy, kterou bych znal, beru označení bio jako plus za lážení na konkrétní situaci, ke které variantě se přikloním.

  4. 253.Kytka, web 24.1. 2010

    252 záleží, nevím, jak se tam ocitl ten paskvil a omlouvám se za něj.

  5. 254.ojelen, web 24.1. 2010

    předpokládám, že jste to nesprávně pochopila, psal jsem pouze o tom, že záleží na tom kdo čemu věří:))
    Nemám potřebu někoho přesvědčovat o tom co je a není podvod:)))
    stejně tak, že najedeného nepřesvědčíte, že má hlad:)
    Zdělil jsem zde jen svůj ověřený postoj, že se to prakticky nedá poznat.:))
    pokud zde někdo bude tvrdit, že jen to jediné je zdravé:) taky ho nepřesvědčíte ,že né a o tom to je:))
    Ps: Panu Cuketkovi,to koukáte jak se z novoročního výkopu o „Rychlém Občerstvení "jsme se dostali k tématu o BIO:))
    a sledovanost stoupá:)))
    Závěrem, by jsem k této fázy názorů, chtěl dodat:
    držím se hesla "Že nikdo mi neuvaří lépe než já sám sobě“ :))
    rozhodně nebudu utrácet více peněz za Bio, když nemám záruku, že ten daný výrobek opravdu je Bio, na obal vám můžou napsat cokoliv:)) vše je pouze hra peněz:..

  6. 255.ojelen, web 24.1. 2010

    to kytka:) pochopil:))

  7. 256.Zdenek Malinsky, web 24.1. 2010

    V normálním zemědělství se, na rozdíl od biozemědělství, hnojí ve dne. :D

    to olejen
    Než jsi se začal trefovat do ostatních diskutujících, měl jsi začít u sebe.

    1. Že člověk v záchvatu zuřivosti (nebo čeho) udělá v dyskuzním příspěfku opčas ňjejakou tu chibu nebo překlep chápu, ale na firemních webové prezentaci by to snad být nemuselo.
    2. Denní menu 55 Kč, před zavíračkou 35 Kč? To se mi zdá podezřele nízké i na vesnici.
    3. Fotky jídel mají zákazníky přilákat nebo odradit? U některých jídel mám pocit, že už je jednou někdo jedl. Jsem překalibroval monitor, ale chyba bude u kuchaře nebo fotografa.
    4. Nepoužívej cizí slova, když neznáš jejich význam.

    Sakra, kuchaři začínají být poslední dobou agresivní jako lidoví milicionáři v osmačtyřicátým. Já se snad na svoje nová titanová kolena radši naučím vařit. lol

  8. 257.ojelen, web 25.1. 2010

    to 256:-))))
    Jediná dobrá rada, kterou skutečně letos potřebujete:
    Miluji tohoto lékaře!
    Otázka: Doktore, slyšel jsem, že kardiovaskulární cvičení může prodloužit život.Je to pravda?  
    Lékař:: Vaše srdce je přesně určeno pro určitý počet tepů a tím to končí…neplýtvejte jimi na cvičení. Všechno se jednou opotřebuje. Zatěžování srdce Vám život neprodlouží, to je jako kdybyste si myslel, že když budete autem jezdit rychleji, tak Vám déle vydrží… Chcete žít déle? Dejte si šlofíka. 

    Otázka: Měl bych jíst méně masa a více ovoce a zeleniny? 
    Lékař: : Musíte tento problém uchopit s logistickým efektem. Co jí kráva? Seno a zrní. A co to vlastně je? Zelenina. Takže steak není nic než efektivní mechanismus jak dostat zeleninu do Vašeho systému. Potřebuje zrní? Jezte drůbež. Hovězí je také dobrým zdrojem listové zeleniny (neboť kráva žere trávu). A vepřové žebírko Vám dodá 100% doporučené denní dávky zeleniny. 

    Otázka: Mám snížit denní přísun alkoholu?
    Lékař: V žádném případě. Víno se vyrábí z ovoce. Brandy je destilované víno, tj. kromě ovoce se do těla dostane ve zhuštěné podobě. Pivo se vyrábí z obilí – klidně pokračujte v jeho konzumaci!! 

    Otázka: Jak si mám spočítat podíl tuku v těle? 
    Lékař: Máš tělo a máš tuk: podíl je jedna ku jedné. Ve dvou tělech je to dvě ku dvěma atd.

    Otázka: Jaké jsou výhody pravidelného tělesného cvičení? 
    Lékař: Bohužel mne nenapadá ani jedna. Moje filosofie je: když mne nic nebolí – je to dobré!
              
    Otázka: Jsou smažená jídla špatná?  
    Lékař: To neposlouchej! Dnes už se smaží na rostlinných olejích. Takže jak by to mohl ublížit další přísun zdravé zeleniny?

    Otázka: Pomůže cvičení sedy-lehy posílit břišní svaly?  
    Lékař: Určitě ne. Když procvičuješ sval, jenom se ti zvětší. Takže jestli chceš větší břicho, pak ano.
    Otázka: Je pro mne čokoláda dobrá?   
    Lékař: Jste blázen? Kakaové boby! Další zelenina! Je to nejlepší pohodové jídlo v dosahu!

    Otázka: Je plavání dobré na figuru?   
    Lékař: Pokud je plavání dobré na figur, pak mi vysvětlete velrybu…. 

    Otázka: Jsou pro můj životní styl nezbytné hezké tvary?   
    Lékař: Ano, ale zaoblené..

    Takže, doufám, že toto vysvětlilo všechny pochybnosti, které máte o jídle a dietách. 

    A pamatujte si: 
    Život by neměl být cestou do hrobu s cílem dorazit tam v atraktivním a dobře opečovaném těle, ale raději občas uhnout z hlavní: v jedné ruce Chardonnay av druhé čokoládu – tělo opotřebované, vyčerpané, ale s pokřikem „Páni, to byla jízda!!“ 
        
    a.....
    těm, kteří stále sledují co snědli, je zde poslední slovo o výživě a zdraví. Je to úleva znát pravdu po všech těch konfliktních nutričních studiích.

    1. Japonci jedí méně tučného než my a netrpí tolik srdečními kolapsy jako my.
    2. Mexičané jedí mnohem víc tučného než my a netrpí tolik srdečními kolapsy jako my. 
    3. Číňané pijí velmi málo červené víno a netrpí tolik srdečními kolapsy jako my.
    4. Italové pijí mnoho červeného vína a netrpí tolik srdečními kolapsy jako my.
    5. Němci pijí hodně piva a jedí spoustu uzenin a tučných jídel a netrpí tolik srdečními kolapsy jako my.

    ROZUZLENÍ:

    Jezte a pijte co chcete.
    Přílišné přemýšlení a obavy jsou to, co Vás zabíjí.
    Ps: 256:
    Kybernetický mozek, zase vyprodukoval ..... :))))

  9. 258.Zdenek Malinsky, web 26.1. 2010

    to 257
    Kuchař komikem? To má být jako protiváha k tomu, že baviči (Novotný, Bohdalová apod.) vaří v TV?

  10. 259.Pivli, web 26.1. 2010

    YHBT. YHL. HAND.

  11. 260.David, web 26.1. 2010

    Tady je dokument (NJ AJ), který shrnuje závěry se stanovení reziduí pesticidů u 3521 vzorků ovoce a zeleniny z EZ i KZ (1994 – 2001). 0,2 % vzorků z EZ vykazovalo překročení nejvyšší povolené hladiny reziduí, 2,9 % dosahovalo maximální hladiny reziduí pesticidů.
    (To je zcela jasný příznak, že došlo k ošetření)

    http://www.orgprints.org/5399/

  12. 261.David, web 26.1. 2010

    Čerstvá je věc z ledna: bavlna prodávaná jako BIO byla GMO.

    http://www.suedkurier.de/…t407,4134110

    Někde mám zašitej link na anglickou studii, ve které spočetli, jak velké procento bio je přebalená konvence, ale nedaří se mi to vyštrachat. Bylo cca do 10% pokud si pamatuji.

  13. 262.David, web 26.1. 2010

    Už celkem zapadlý skandál s krmivem kontaminovaným nitrofenem a následně bio krůtami, jejichž játra čtyřnásobně překračovala max. limit reziduí:
    http://www.sueddeutsche.de/…395168/text/

  14. 263.David, web 26.1. 2010

    Akticistická organizace PETA tvrdí, že se 300 000 konvenčních vajec prodalo jako BIO

    http://www.peta.de/…ug.1877.html

    Šlo zřejmě o specifický výklad zákona:

    http://www.agrarheute.com/…FCcken_.html?…

  15. 264.David, web 26.1. 2010

    2009: farmář podezříván z toho, že biodrůbež krmil konvenčně

    http://www.welt.de/…o-Hendl.html

    V principu to i přiznal. Zajímavé je i trvrzemí že: krmil konvenční mladou drůbež, protože odmítaly jeho ekologické krmivo a zemřely by.

  16. 265.Kytka, web 26.1. 2010

    Doporučuji všem diskutujícím se tento týden v HK stavit, Curry polévka mi moc chutnala a mám dojem, že je to ta, co bude celý týden.
    Jinak ještě k debatě o cenách: Měl jsem polévku, chléb s olivovým olejem, skleničku vody, najedl jsem se dosyta a platil jsem 65. To mi přijde jako dost levnej bufet (vzhledem ke kvalitě).
    Ceny nealka mi tam taky přijdou vysoký (džusy a spol v chlaďáku u vchodu maj cenovky 55), ale když mi jsou někde ochotný dát k jídlu vodu z kohoutku zdarma , neodradí mě od takového podniku jakkoliv vysoká cena jiného nealka.

  17. 266.Luckas 31.1. 2010

    To 264 a předchozí:
    Biozemědělci (dobrovolně!) pěstují a chovají podle stanovených pravidel – a jsou kontrolováni, zda pravidla dodržují. Zásady ekozemědělců samy o sobě nejsou žádným podvodem, podvodník je ten, kdo ty zásady porušuje a přesto používá nálepku bio. Vaše odkazy jenom ukazují na jednotlivé excesy, nic víc, nic míň. I přes tyto případy je pro mě bio zárukou kvality (hlavně v Česku). Nebo právě proto: je vidět, že kontrola funguje. Asi budu pro někoho naivní, že nechápu, že celé bio je podvod, ale zajímalo by mě, kde a co tito znalci, kteří se nenechají nikdy napálit, nakupují: V Hypernově, Lidlu apod., kde omývají plesnivé uzeniny a sýry? A co tam kupují? Jahodový jogurt bez jahod plný škrobu, sušeného mléka a přírodně identických aromat? Tohle jsou ty pravé a poctivé potraviny? Jestli je bio podvod, tak které potraviny mám jíst, abych nebyl podváděn?
    To Ojelen a jeho, s prominutím uhozenému, srovnání s placebo efektem (i když to asi bude považovat za PR článek biopodvodníků): http://www.vitalia.cz/…malni-jidlo/. Někdo ten rozdíl prostě pozná.

  18. 267.David, web 31.1. 2010

    266: Excesy se objevují podle údajů z Anglie cca u 10% (odhalených případů) biopotravin. Jestli to hodně nebo málo, to je věc názoru. Rozhodně se nejedná o jednotlivé případy, ale o cílené podvody, které se objevují především tam, kde je rozdíl mezi cenou bio a nebio verzí velký (ev. kde produkce bio má technologické problémy). Ostatně, dotyčné linky jsem postnul na výzvu o tom, zda byly zdokumentovány bio skandály.
    Máte vy pojem o tom, jak probíhají kontroly u biozemědělců? Já ano. Myslíte snad, že se třeba z každé šarže biozeleniny či ovoce odebírá vzorek, který se analyzuje na těch několik desítek pesticidů, které by tam bylo možno použít? Ani náhodou. Kontrola je především administrativí.

    Pak tu máme určité technologické záležitosti. Biopotravina je například to, co obsahuje 95 % surovin bio. Zbytek nemusí být bio. Může obsahovat gmo do 0,9 %. V ekologickém zemědělství se může používat cca 300 látek na ochranu rosltin, i několik komerčních fungicidů na fázi síry a mědi. I v EZ se hnojí dusíkem, ale jen v nesyntetické formě. I tam mohou být problémy s obsahem dusičnanů/dusitanů v produktech. Zvířata v EZ, pokud onemocní, mohou dostat antibiotika, jako v jakémkoliv jiném provozu.

    Produkty ekologického zemědělství rozhodně nejsou žádný zázrak, jak to PR v dnešní době prezentují. Původním heslem EZ bylo produkovat tak, aby bylo co nejméně poškozeno životní prostředí. O kvalitě, zdravotní příznivosti produktů atd tehdy nešlo. Hamplová je spíš angažovaná bionovinářka, takže články od ní je třeba brát s určitou rezervou. Efekt placebo/nocebo je dostatečně dobře popsán a platí i pro biopotraviny.

  19. 268.Jednorožec, web 31.1. 2010

    Biopotravina je například to, co obsahuje 95 % surovin bio. Zbytek nemusí být bio.

    Například (alespoň v angličtině) mořská sůl ze své podstaty nemůže být „organic“. Je neorganická, minerál. Bývá to zde na obalech vysvětleno.

  20. 269.David, web 31.1. 2010

    To se tam ale nepočítá – tedy věci, které z podstaty nemohou být bio. Třeba voda v chlebu, že.

  21. 270.ojelen, web 1.2. 2010

    Dobrý večer,
    nepředpokládám, že pod nickem luckas, se skrývá autorka recenze na bio potraviny.
    k jejímu komentáři mohu dodat toto:::)
    pokud by pořádně četla můj komentář, tak by přišla na to, že zde prezentuji svůj názor a nikoho nenutím věřit zda být nebo nebýt:)))
    Co se týká jejího komentáře, že pozná bio od ne bio, opět zde řeknu svůj názor:)
    Myslím, že v čistě své recenze opomenula zmínit / možná, že není kuchařka ani nemohla:) / že především záleží na technologickém postupu a doby času, úpravy jednotlivých pokrmů:)
    Pokud tvrdí, že bio bylo křupavější a celistvější než ostatní vyrobky běžné kuchyně, byla chyba nejspíše na straně daného kuchaře, který pro recenzentku připravoval daná jídla.
    Zde by se jistě dalo diskutovat o tom, že mohla býti určena stejná doba pro přípravu té i oné potraviny. To však v tomto případě považuji za neprofesionální, protože každá surovina ať už Bio nebo ne bio
    chce svoje:)))
    Já pouze tvrdil, že pokud Vám udělám krupicovou kaši z bio mléka, z bio krupice a z bio másla a naopak z běžného mléka, krupice, másla rozdíl nepoznáte.
    pokud Vám to někdo neřekne, že je to bio.
    Pro úplnost ještě dodám, že to nepoznáte ani v nevařeném stavu:) postavím před Vás vychlazený hrnek studeného Bio mléka a běžného 1.5% a rozdíl nepoznáte.
    Co se týká dobrovolnosti Bio zemědělců i tam je to diskutabilní:)
    jak všichni víme Bio výroba je v celku úspěšně dotována EU a jak říká David, který jak pozoruji ví o čem mluví, ne všechny vzorky se kontrolují fyzicky:))
    Přejí Vám ať Vám chutná bio potraviny a věříte , že to je to nej a jsou opravdu Bio :) …

  22. 271.Yenn 2.2. 2010

    postavím před Vás vychlazený hrnek studeného Bio mléka a běžného 1.5% a rozdíl nepoznáte…

    Tak zrovna u mleka mi ten chutovy rozdil pripada dost veliky..ale u bio potravin nejde jenom o chut nebo vyzivovou hodnotu. Ja si nikdy nemyslela, ze bio potraviny me vyleci ze vsech neduhu a ze uz v zivote nebudu nemocna…jde mi spis o ten pristup, s jakym se bio potraviny pestuji. Ano, muzete mi tu tvrdit, ze to neni takova slava a ze to kazdej druhej nejak suli…ale kdyz bych mela takhle koukat na vsechno, tak se rovnou muzu nechat zavrit do vypolstrovane mistnosti. Radsi budu trosku naivni, nez abych byla paranoik, co hleda podfuk za kazdou veci…

  23. 272.RenataE 2.2. 2010

    270: bio mléko v obchodě nekupuji, takže netuším, zda může mít jen 1,5 % tuku. Kupuji občas mléko ze statku (tzv. „od krávy“) a i poté, co ho nechám odstát a seberu smetanu, chutná jinak, než z krabice.

  24. 273.Jednorožec, web 2.2. 2010

    Bio mléko: Dovolte mi malý výlet do vzpomínek. Stanovali jsme (se souhlasem majitelů) na pozemku farmy v Cornwall. Dodávali velmi plnotučné mléko pro sýrárnu, plemeno bylo snad Jersey? Nejsem expert. Nicméně jejich mléko bylo naprosto fantastické a mohli jsme si ho z velkých kádí vzít, kolik jsme chtěli.

    Pochopitelně jsme to trochu přehnali a jejich zbylé, nijak neupravené mléko nám v letním počasí ve stanu brzo zkyslo. Mohl jsem tak paní J poprvé v životě zasvětit do chutě lahodně kyselého mléka! Stačilo jen protřepat.

    Mléko zde zakoupené v supermarketech totiž nikdy nezkysne. Jen se zkazí. Promění se v zapáchající, nechutnou a nepoživatelnou břečku. Chudák výlevka.

  25. 274.RenataE 2.2. 2010

    Ano, zkysne jen mléko od krávy. A pak se z něj dá vyrobit tvaroh… atd. Moje děti ten prostý zázrak sledovaly zpočátku s nedůvěrou, posléze s nadšením.

  26. 275.Jednorožec, web 2.2. 2010

    Šťastné to děti, fandím!

    Já to, coby děcko i dorostenec, pokládal za přirozenost. Až emigrace do Anglie mě poučila, že „civilisace“ nepřeje všem přírodním procesům stejně.
    Smrdící hnus, místo příjemně kyselého mléka, bylo jedno z prvních probuzení.

  27. 276.aida 2.2. 2010

    Ono s tím mlíkem je to tak, protože „kupované“ je odstředěné (=mívá míň tuku než čerstvé, které může mít klidně i 4 % tuku, i víc, podle plemene krávy; mmch. bio od Olmy u nás v Albertu prodávají jak polotučné, tj. 1,5%, tak plnotučné, kolem 3 %), homogenizované (=tukové buňky jsou rozbité, a tak nevystoupí smetana) a pasterované (=přežije v něm jiná mikroflóra než v čerstvém, a proto kysne jinak než čerstvé). Ale to určitě všichni víte, píšu to jen pro připomenutí.

  28. 277.David 2.2. 2010

    Kriste na nebi, pane 1C, prosím, nééé zase ten humbuk s kysajícím mlékem, nééééé.
    Kráva má ve vemeni pozoruhodnou směs baktérií, z nichž některé působí mléčné kvašení. Když mléko pasterizujete, tak je zahubíte. Proto se to dělá! Ona tam ta kráva totiž může mít i mnoho jiných, patogenních bakterií, které po namnožení v mléce mohou způsobit ledascos, od průjmu po závažné onemocnění. Pasterovné mléko je sterilní, a proto po otevření nezačně kysat – nejsou tam příslušné bakterie. Proto ho začnou rozkládat ty, které tam napadají, a tuk začne žluknout. Pokud ho nainfikujete třeba kyselým mlékem nebo jogurtem, tak se chová jako nepasterizované.

    To zaprvé. Zadruhé. Biomléko a nebiomléko od sebe po chuti prakticky poznat nejde. A věřte mi, že si je pečlivě porovnávám poměrně často. Biomléko může působit chutněji, když se polovnává s polotučným – ale to proto, že je oproti němu zpravidla plnotučné, mívá +- 3,5% tuku. A tuk je nositelem chuti, jak je známo. Vámi zmíněné plemeno Yersey kromě toho, že má tučnost tuším kolem 4,5, tak má i jinou strukturu tukových kapének, jsou myslím poněkud drobnější. Proto patří mezi ta nejchutnější mléka.

    Zatřetí. Já osobně si myslím, že biomléko poznat dokážu. Ono totiž chutná po té paterizaci poněkud více „převařeně“ než jiné mléko. Důvod neznám, možná používají intenzivnější pasterizaci, neboť množství bakterií v biomléce je významě vyšší, než v mléce konvečním.

    A za poslední. Taktéž jsem za mladých let pil mléko přímo od krávy. Problém byl v tom, že se skutečně rychle kazilo a tak se větší část nakonec vylila praseti. Část z toho zbytku se pro děti často převařovala (z výše uvedených důvodů), a převařené mléko je z mého pohledu eklhaft. Zlatá pasterizace.

  29. 278.David 2.2. 2010

    270: Máte pravdu a nemáte :) Bio ovoce a zelenina často mívají větší množství sušiny – tedy pevnější dužninu. To proto, že se málo hnojí dusíkem, který sice způsobuje větší nárůst hmoty, ale „řidčí“ pletiva. Problém je v tom, že je to především věc použité pěstební technologie, podmínek prostředí, kde rostlina vyrostla, konkrétného ročníku – průběhu počasí a odrůdy. Z toho důvodu je v článku uvedený způsob porovnávání zcela k ničemu. Porovnávat se musejí shodné věci! Tedy pokud celer, tak tedy stejnou odrůdu, ze sklizně stejného ročníku, vypěstovaný ve na poli se stejnými podmínkami (vláhovými, na shodném půdním druhu a typu, se stejnou expozicí ke slunci, ve stejném mikrogegionu, tedy prakticky vedle sebe). Pak se projeví rozdíly !obvyklé! bio a konvenčí technologie. Jinak je to humbuk. Porovnávat celer z Polabí s celerem vypěstovaným třeba ve Španělsku a vyvozovat z toho, že bio je lepší, to mystifikace a amatérismus nejhrubšího zrna. Krom toho samozřejmě testované osoby (a těch musí být soubor o určité velikosti) nesmějí předem vědět, zda dostávají na stůl bio nebo konvenci. Jinak může zafungovat placebo efekt, tedy „přání otcem myšlenky“. Obvykle se pro tento účel používají laboratorní potkani, a tam jsou výsledky různé. Někdy preferují bio, jindy konvenci.

  30. 279.cestovatel 2.2. 2010

    No, chce to opravdu trochu přemýšlet. Vše, co se s kravským mlékem děje, jsou přirozené biologické a chemické procesy – biochemické procesy. Biochemie je přesně definovaná přírodní věda (natural science), bez které se neobejde farmakologie, medicína, potravinářství… Nelze to slovo jen tak roztrhnout na dva kusy: bio – spása lidstva a andělská mana. Chemie – ďábel a zatracení.
    Chudák Pasteur. Jednou geniální vědec, jehož objevy zachraňují zdraví a životy. Podruhé zaprodanec potravinářských firem. Pokud vím, že kráva od níž piju mléko, je zdravá, je o ni dobře postaráno, je správně krmena a někdo jí před dojením umyje vemeno, tak není nic lepšího než právě nadojené mléko (a pro mě to bude to nejbiovatější bio). Bohužel jsem městský člověk, kravku nemám a k čerstvě nadojenému mléku se lehce nedostanu.

  31. 280.David 2.2. 2010

    279: Ty baktérie jsou i uvnitř vemene :) Krom toho, výskyt patogenních nemusí mít nutně viditelné příznaky. Není to tak jednoduché, jak si lidé, kteří nejsou ze zemědělského oboru, často představují.

    Shrnuto třeba zde: http://home.zf.jcu.cz/…astnosti.doc

  32. 281.kami 2.2. 2010

    Davide, mluvíte mi z duše.

    Jo, s tím mlékem je to legrační – včera manžel omylem donesl biomléko, normálně to nekupujem, ale zmátla ho stejná barva etikety. Na dělání sýra jsem ho chtěla. No a z biomléka to šlo kupodivu mnohem hůř, než minulý týden z obyčejného kupovaného čerstvého mléka.
    Jo, a babiččino domácí mléko není ani náhodou bio, přesto je chuťově podstatně příjemnější než to včera koupené biomléko (což je pochopitelně způsobené tím, že je hodně tučné, babi ho samozřejmě neodtučňuje).
    A samozřejmě důvodem chuťových rozdílů mléka „přímo od krávy“ a mléka z obchodu je druhotné ošetření – pasterizace, odtučnění. Ne to, jestli původně byla kráva na tom či onom statku.
    Pokud srovnáme mléko od krávy chované biozemědělcem a krávy z JZD, budou zásadní rozdíly způsobené ne tím, kdo krávu chová, ale jaké je to plemeno, protože na tom závisí všechny zásadní vlastnosti mléka. Rozdíly způsobené drobnými odchylkami chovu jsou takřka nepostřehnutelné, zhruba v podobném rozpětí, jako chuťové rozdíly způsobené třeba tím, jak dlouho je kráva po odstavení telete. A kdo poznáte z mléka, jak dlouho je kráva po teleti?

  33. 282.David 2.2. 2010

    281: Naja, já o tom totiž trochu vím :) Výživa také do určité míry ovlivňuje kvalitu mléka. Některé testy ukazují u bio až o 70% vyšší obsah nenas. mastných kyselin. Myslím, že je to především důsledek většího obsahu čerstvé zelené píce přes léto. Jak je to ale zimě …
    Na druhou stranu střídání různých typů krmiva přináší technologické problémy. Bachor je totiž chemická laboratoř a tamní prvoci a baktérie se na novou „stravu“ musejí postupně přeškolovat, jinak nepracují řádně a zvířeti kolísá výkonnost a tuším že i vlastnosti mléka. Byla to kdysi velká věda, sestavit krmnou dávku z různých krmiv, aby zvíře nemělo problémy. Ona je to i dnes, protože vyskoprodukční dojnice je něco jako špičkový sportovec a stejným způsobem se jí připravuje strava. Hlídají se obsahy sušin, cukrů, bílkovin, minerálů, antinutričních látek atd, a to v závislosti na tom, jakou má zvíře produkci a v jaké fázi laktačního cyklu se nachází.
    Myslím, že vás biomléko zklamalo proto, že jsou krávy na s největší pravděpodobností na seně, tedy mají méně proteinů a cukrů – méně energie, bůh ví. Zimní a letní mléko se liší v eko víc, v konvenci méně, protože tam je krmná dávka stabilnější.

  34. 283.ojelen, web 2.2. 2010

    to 271:)
    Nevím jak Vám, ale mně jde především o chuť daných potravin ať jsou Bio nebo né:))
    to 272:)
    Ano Bio mléko 1.5 % se prodává /třeba v Tescu /
    Tam by jsem jenom dodal, že sice můžete míti Bio mléko, které je naředěné, ale nevíte jakou vodou
    /jestli ta voda je taky Bio/ :))) a i pasterizace se mohou od sebe lišiti.
    Jinak co říkám, Bio vyrobky na to, že není zaručena kvalita, jsou nepřiměřeně drahé, kdy marže obchodníků kolikrát dělá více než 50% z dané tržby. Supermárketům nejde o zdravou Bio stravu, ale pouze těžejí z propagace zdrávé výživy na Bio a hlavně si mohou naplnit kapsu a jak se říká " o peníze jde až v první řadě:))))
    Pamatuji na případ bejvalého Plusu, kde když začínali prodávat Bio máslo prodávali ho o 2kč levnějí než klasické máslo.
    během měsíce to samé bio máslo stálo o 15kč více než klasika, co si o tom má potom člověk myslet,
    Bio je dobrý byznys a všem, kteří za něj utrácejí v domění, že dělají něco správného pro své zdraví GRATULUJI:)))))))
    Ps: no z něčeho ty supermárkety musejí žíti:)))

  35. 284.Yenn 2.2. 2010

    283: To samozrejme zalezi jenom na vas, ja vam vas pristup brat nebudu. Samozrejme, ze chut je u jidla dulezita ale pro me jsou dulezite i dalsi veci, co s nim souvisi. Kdyz napriklad nesouhlasim s tim, jak se zachazi s kuraty ve velkochovech, tak bud muzu zvolit tu cestu, ze kurata prestanu jist uplne anebo treba kure koupim jenom jednou za cas, ale v bio kvalite a tim podporim jiny zpusob chovu. Ani mi moc nejde o to, jestli to kure lepe chutna, nebo jestli je zdravejsi…

  36. 285.ojelen, web 14.2. 2010

    to 283:)
    Nopokud to berete takhle tak to musíte zachránit celý svět:))
    budu Vám držet pěsti:))
    ale záchranou jednoho kuřete v chovu to asi nezvládnete:)))

  37. 286.Pivli, web 14.2. 2010

    284.: Naprostý souhlas! ;-)
    A to, že takové kuře, které volně běhá (a nemusí být zrovna v kvalitě bio), "pase se " venku, má rozhodně lepší chuť, než ten chudák, který ani chodit neumí a nemůže a je jen vykrmován, vykrmován a vykrmován, to je nesporný fakt.

  38. 287.ojelen, web 14.2. 2010

    to pivli:)
    všechno moc pěkné, bohužel v tom supermarketu nepoznáte, které je vyběhané na dvorečku:)))
    sice, preferuji při koupě potravin české výrobce a původ:)
    i když nevím ,když hovězí vyroste v čechách :) v německu ho zabijí, v holadsku naporcujou:) tak to si myslím, že ta chudák kráva má naběháno až moc:)))

  39. 288.Kytka 15.2. 2010

    285, 287: Běžte už s tou demagogií někam, trole.

    To, že člověk nedokáže sám změnit celý svět najednou neznamená, že by se nemohl a neměl pokoušet změnit ten kousek okolo sebe, ve kterém žije.

    A samozřejmě, že to, které kuře mohlo volně běhat snadno poznám. Buď je u něj inforamce o tom, na které farmě vyrostlo a tu farmu znám, nebo je na něm právě ta nálepka bio, o které tvrdíte, že je úplně nanic…

    To vaše neustálé protiřečení sám sobě mě přestává bavit.

  40. 289.David 15.2. 2010

    288: No, tak třeba na kuřatech z bioparku (bio) není konkrétně napsáno, odkud jsou :) Fakt je, že rozdíl mezi nimi a velkochovovými chcípáky je zcela jasný, a to ve prospěch bio. Cena je nicméně 199 Kč/kg, pokud si dobře pamatuju. Ojelen má v mnoha případech pravdu, i když s tím ředěním mléka trochu ulít, a ani to cestování krávy není zcela přesné. Fakt je ale ten, že tuzemský biozástav se vyváží do Německa, např., tam se už jako konvence dokrmí a zpracuje, a nezřídla se vrátí zase do česka, buď jako maso, nebo jako výrobky. To že udělá mezizastávku jako strategická zásoba někde v mrazírně a po několika letech se třeba přez řecko dostane do salámů konzumovaných v celé EU, to se také nedá vyloučit. Já bych ojelena nepodceňoval. Stejně tak má pravdu s marketingovým využitím bio jako formy odlišení u velkoobchodů. I marče obchodníků jsou v mnoha případech podstatně vyšší, než u konvenčních výrobků. O kolik víc si myslíte asi tak zaplatí mlékárna dodavateli za biomléko oproti konvenčnímu, hm? 0,prd, víte?

  41. 290.Kytka 15.2. 2010

    288: Psal jsem buď a nebo, tedy že pokud chci dobré kuře, musím buď koupit takové, které jde vystopovat na farmu s vyhovujícím způsobem chovu (a ta nemusí být bio), nebo sáhnu po biokuřeti a tam už tak nutně vystopovat farmu původu nepotřebuji (i když jsem rád, pokud to jde)…

    Právě, že ojelen napíše správný argument a potom z něj udělá úplně nesmyslný závěr. Ano, nedá se říct, že by bioprodukty byly vždy zdravější, nebo chuťově lepší, než konvence. Dělat z toho ale závěr, že celé bio je naprosto nanic a jde jen o oblbování spotřebitele, to mi přijde opravdu ulítlé. Bio znamená výrobu dodržující určitá pravidla, nic více a nic méně (ano, zavádějící články některých propagátorů bioproduktů slibující nesplnitelné mě také štvou)

    Když někdo píše, že rozdíl není poznat a o pár postů dál napíše, že volně vyběhané kuře je samozřejmě daleko lepší, ale není jak ho poznat v krámě, tak opravdu nevím, co si o tom člověku mám myslet.

  42. 291.Mirek 15.2. 2010

    ojelen: Vy máte něco s klávesnicí, že vám píše místo interpunkce smajlíky?

  43. 292.ojelen, web 15.2. 2010

    Dobrý večer,
    pokud zde diskutující z mých názorů pochopili, že Bio / celé / je podvod, jím doporučuji si to přečísti ještě jednou, já zde pouze zděluji svůj názor, že cena za bio neodpovídá dané kvalitě, která je prakticky nekontrolovaná !!!
    Možná se vám to bude zdáti demagogické, ale stejně tak jako media tištěná nebo mluvená né vždy píšou pravdivé údaje. Tak stejně nápisy na výrobcích nemusí býti ty pravé ořechové, zvlaště, když se to moc nekontroluje:)))
    Já zastávám názor, že není důležité co je napsané, ale to co ochutnám si udělám usudek a potom to buď koupím znovu a nebo ne, ale to se samozřejmě netýká jenom potravin, ale i jídel v restauraci:) Věřte tomu, že nikdy jsem si 2× nekoupil výrobek, nebo jídlo pokud nebylo košér… a votóóóm to je:)))

  44. 293.Pivli, web 15.2. 2010

    292.: No tak to jste měl napsat hned, že můžete jen košer potraviny. To chápu, že je obtížnější je sehnat. Ale dnes už se dá i to, nebojte! Určitě ozkoušejte třeba King Solomon.

  45. 294.Pivli, web 15.2. 2010

    288. + 290. : jj, troll, troll-lalala!
    ;-)

  46. 295.Kytka 16.2. 2010

    292:

    1. ano, z toho co jste tu vykřikoval jsem pochopil, že je pro vás celé bio podvod. Pokud to váš názor není, možná byste se měl zkusit vyjadřovat přesněji.
    2. Tento váš nově prezentovaný názor, že cena za bio neodpovídá dané kvalitě je ovšem podobně nesmyslný, jako ten první. Narazil jsem na biopotraviny levnější, než byla kvalitou srovnatelná konvence. A také na případy, kdy bylo bio násobně dražší, než konvence v podobné kvalitě. A také na případy, kdy bylo bio o mnoho dražší a zároveń lepší, než nejlepší dostupná konvence. Tohle je prostě pokaždé jinak (třeba i kvůli tomu, co mi říkal jeden biofarmář o cenách biomasa – biohovězí není problém vyrábět za jen o trochu vyšší cenu než konvenční. U biovepřového se nedostane pod dvojnásobné náklady oproti konvenčnímu chovu.). A jakýkoliv pokus komentovat ceny všech bioproduktů najednou je předem odsouzen k nesmyslnosti.
  47. 296.jednorožec 16.2. 2010

    293, Pivli, teď snad ještě radu, kde sehnat Halal biovepořové… :-)

  48. 297.ojelen, web 16.2. 2010

    to 295:) jj, Já o voze vy o koze:(((
    příjemný den …

  49. 298.Pivli, web 16.2. 2010

    296.: ;-)
    To néééé, to by bylo dvakrát tak drahé! A stejně je to všechno podvod, ne?
    Poznámka na okraj: pane 1R, Vy nikdy nezklamete!

  50. 299.ojelen, web 16.2. 2010

    dobrý večer,
    to 298:)
    Stručně: Sice hodně záleží na výrobcích, proprietách, ingrediencích, ale především konečná fáze hotového jídla / ne vše se jí v syrovém stavu / záleží na technologickém postupu, času,použitého nádobí a péče, kterou tomu danému pokrmu věnujete.
    Ps: Může být sebekvalitnější a zdravější potravina / i Bio / když je nesprávně upravena výsledek je potom špatný.
    Vše je v první řadě o lidech.

    to jen na závěr, že vy mluvíte o něčem jiném. snažil jsem se jen nastínit, že se zde diskuze vede, debaty o tom jak jsou potraviny důležité, ale už se jak si zapomína, že potravina za vše nemůže / zase ten hrozný lidskej faktor jak říkal Belmondo ve filmu kde vyloupil banku:))) / …

  51. 300.Kytka, web 17.2. 2010

    299: Zase to samé – část rozumná a do toho nesmysl. Ano samozřejmě, že i sebelepší surovina se dá zničit mizernou úpravou. To ale přece neznamená, že by na té surovině vůbec nezáleželo. Naopak z opravdu mizerné suroviny sebelepší přípravou zázrak nevykouzlíte. Takže ten všiváckej lidskej faktor opravdu je důležitej, ale není jedinej důležitej.
    Nadále se budu radši dívat na curling z olympiády, než sledovat vaše příspěvky, leda že byste mi sehnal to halal biovepřové. Ale musí to bejt za rozumnou cenu.

  52. 301.Pivli, web 17.2. 2010

    To 1R a Kytka: myslím, že halal biovepřové je jako terminus technicus nejlepší joke měsíce! ;-)))

  53. 302.Kytka, web 17.2. 2010

    301: JJ, jahody v lednu už bohužel tak nefungujou, jako dřív. Děkuji panu 1R, že vyřešil tento problém pro co si takového člověka nejlépe poslat. (((-:

  54. 303.Savarenka 1.3. 2010

    Back to Home Kichen…Nějak jsem se v těch komentářích ztratila, snad jsem pořád u Home kitchen,,,diskutéři se bohužel zatoulali někam jinam a zatím se nevrátili do Jungmanovy ulice. Zkusím to tedy já.
    Letěla jsem to vyzkošet a jídlo opravdu nezklamalo. Zcela dokonalé jehněčí s pastiňákovým pyré a malým salátkem. Na začátku ještě naprosto neuvěřitelný olivový olej k chlebu. Olej voněl jarní loukou a měl nádhernou až kýčovitou barvu. Problém jsem měla s tekutinami:=)) s polévkou (zeleninový vývar mdlé chuti za 65 Kč) dobrým, leč na domácké bistro, předraženým vínem. Uvítala bych zde nějaké lehké kvalitní vímo k jídlu jako v Da Clara, také jsem čekala, že nám nabídnou vodu kohoutkovou a nikoliv Evian…

  55. 304.kapik, web 3.3. 2010

    Před chvílí jsem tam byl poprvé a vodu z kohoutku mi normálně nabídli. Skleničku vína jsem měl také a nějak těžké mi teda nepřišlo.

  56. 305.felix 16.6. 2010

    kdyz se tady resily ty ceny napoju, mne taky pripadaji trochu prestrelene. ptal jsem se jakou vodu maji, nabidli mi matonku za 40 kc nebo evian. kohoutkovou vodu nenabidli. dzus tusim za 55. za vino jsem platil 60 kc za sklenku, ale jelikoz se ve vine prilis nevyznam, tak nemohu hodnotit, jestli to bylo prilis nebo ne.

    (co se tyka jidla, tak cena podle meho odpovida kvalite)

  57. 306.FrancisLELA, web 23.6. 2010

    According to my own analysis, billions of persons all over the world receive the lowest-rate-loans.com at various banks. Thus, there is good possibilities to get a term loan in all countries.

Přidat komentář

Žádná položka není povinná a váš e-mail nebude zveřejněn. Formátování? Texy!


Rubriky, navigace, další odkazy

Novinky z fóra

Kategorie

Štítky

alkohol bio bůček chléb cuketka cukroví cukrárny degustace esej espresso foodblogy food kritik fotohádanka francie gordon ramsay itálie kavárny Knihy, časopisy a média kuchaři kuchařky kurzy vaření káva lokální potraviny michelin molekulární gastronomie odrobinky pečení pivo prague food festival praha recenze recept reportáž restaurace ryby sezónní potraviny soutěž suroviny vepřové video vietnam vánoce víno zdeněk pohlreich čokoláda

Zápisky podle autorů

Odkazy o jídle

Odkazy všehochuť

Cuketka podporuje



Dobrý skutek - víc než dobrá rada

Cuketkovy Ikonky



Opera
Linkuj si !

Přidej na Seznam
Add to Google
Add to My Yahoo!





Slow Food
WebArchiv - archiv českého webu
Winelibrary TV - Gary Vaynerchuk

Sledujte nejnovější dění na FB

Další z této kategorie

Nejnovější články

Zápisky čtenářů

Kalendář akcí

Před jídlem v restauraci...

Výsledky

Loading ... Loading ...

Vždy bzzzučící diskuze

Cuketkovník

Posting tweet...

Kde bydlí Cuketka?

Hlavní odkazy

Vyhledávání