Sci-fi plky 2011 – díl 3.

Tož, jak? Jste zvědaví, který to dnes bude? ;)

Nebudu vás dlouho trápit, a že je to dnes takhle pozdě v noci, napíšu to v akci se slevou. Nejdřív ale moment, chci vidět váš slevový kupoun!

Hromadné nakupování

Jedna z nejsilnějších plíživých změn, která letos zasáhla restaurace. Přidal se skoro každý, a kdo ještě ne, je v pořadí nebo se pomalu rozhoupává. Slevy, hromadné nákupy a rezervace s kuponem vtrhly do české gastronomie jako velká voda. Jen v druhé polovině roku rostl počet akcí i zapojených podniků téměř geometricky. Stranou zůstaly pouze super-úspěšné podniky, které ke generování plné obsazenosti slevychtivé davy absolutně nepotřebují (spíš naopak).

A kdo za to může? Obvyklých podezřelých je víc, jednoznačně ale vyčnívá server Slevomat, který koncept hromadných nákupů u nás vypiloval nejlépe a kterému se povedlo přitáhnout největší pozornost nakupujících. U jednoho „slevomatu“ samozřejmě nezůstalo a jen v druhé polovině roku přibyly na českém internetu desítky dalších serverů na stejném principu – jedna nabídka denně (samozřejmě nejen z gastronomie) + výrazná sleva, která se někdy pohybuje i přes 50 %. Pokud jde zrovna o dobré jídlo a výhodnou nabídku, může si dotyčný podnik v jeden den připsat i tisíce nových hostů se slevou.

Servery pro hromadné nákupy ale nejsou jedinou cestou, kterou do českých restaurací slevy proudí. Existuje hned několik způsobů, jak slevy s pomocí šikovného marketingu dostat do oběhu. Může to být kupónový projekt Gourmet Edition (kupony si nakoupíte v katalogu), rezervační server Alakarte (slevu aktivujete rezervací stolu) nebo Grand Restaurant Festival (menu ve slevě kupujete předem). Princip je trochu jiný než u „slevomatů“, vždy ale platí, že organizátor slevy se domluví s určitými podniky a za provizi přeposílá hromadnou slevu na veřejnost. Je docela jedno, do jakých podniků nejčastěji chodíte, protože slevománie nakazila celý fine dining, restaurace střední třídy i obyčejné hospody. Kavárny, cukrárny a ani prodejny s lahůdkami samozřejmě nezůstaly stranou.

Panují obavy, že se podniky k hostům se slevou chovají špatně. Letos jsem otestoval hned několik různých způsobů čerpání slevy a komplikace nebo podvědomé škatulkování patřily k naprostému minimu návštěv. Jistě, když sedíte v hospodě a všech padesát hostů okolo vás najednou vytasí slevový kupon a cpe se stejnou roštěnou a „dezertem zdarma“ jako vy, ztrácí taková návštěva jakékoliv kouzlo a gastronomie dostává na prtel. Ne vždy to ale vypadá takhle pitomě a dost často dostávají hosté za své peníze velmi slušnou hodnotu.

Jaké jsou další efekty na hosty? Například teď v Praze nemáte absolutně žádnou motivaci jít do luxusních restaurací za jejich běžné ceny. I kdybyste chtěli vyrazit každý týden třeba na tři večeře, vždy natrefíte na dostupnou nabídku. Pokud neřešíte peníze nebo chodíte někam pravidelně jako štamgasti, je to samozřejmě jiná. Pokud ale uvažujete o návštěvách „jednou za čas“, o průzkumu nových podniků a sleva vám nevadí, nemáte důvod „hrát“ za normální ceny. Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že specifická skupina hostů, kteří vyrážejí jíst ven pouze se slevou, roste.

Je to dobře nebo špatně? A budeme mít vůbec přehled o tom, co je a co není skutečná cena? Těžko říct, jedno je ale na 100 % jisté – příští rok budou slevy všude. Další a další slevové systémy budou bojovat o pozornost hostů, nové podniky se budou zapojovat, jiné se budou naopak prosti slevám ostře vymezovat („naše menu slevuprosté“ a „jen za plnou cenu“). Bude to prostě mela a nejčastější symbol v gastronomii bude „%“…

Jaké typy slev jste si letos zkusili a jaké byly vaše první zkušenosti? Je pro vás zážitek z jídla se slevou něčím jiný? V dobrém či ve zlém? Číhám na komentáře a ten kupon si klidně schovejte na příště, ju? ;)

Reklama

Komentáře

Milý Cuketko, chtěla bych tě o něco poprosit. Přestaň psát slova „prt“ a „prtel“. Nejsou to česká slova. Pokud máš problém používat slova prd a prdel v jejich plné verzi, tak je nepoužívej vůbec. „Prtel“ je strašlivý pasvil, něco jako používat margarín místo másla.

Slevy jsou super věc, ale jelikož většinou někam vyrážím docela impulzivně, tak jsem zatím netestoval (akorát mám doma čtyři kupóny z knihy Bio Menu) :-) Každopádně se teď chystám do jednoho podniku, který ve slevovce byl, a jsem trochu naštvaný, že kupón nemám a budu platit plnou cenu. Což není dobrý základ pro příjemnou večeři :-)

kulida:

jaj, tak to je zrovna smůla ;) prtel je moje téměř rodinné slovo – na to nesehat!

J.Č. / Jižní svah:

„a jsem trochu naštvaný, že kupón nemám a budu platit plnou cenu“

částečně jádro pudla – eroze vnímání ceny v drahých restauracích. když se do slevovývh akcích masivně zapojují i resturace z české „top50“ (velmi silně v uvozovkách ;) namátkou alcron, the augustine, allegro, obecňák…) , a když si k tomu člověk dá počet skutečných návštěv za rok…hm, co to pro ty podniky udělá dlouhodobě? ;)

My byli v restauraci s kuponem dvakrat. Jednou na jakesi italske kuchyni (to byla dost hruza, jidlo bylo nic moc, hlavne to co mela pritelkyne se nedalo jist) . A jednou jsme byli na Betlemskem namesti U Plebana, tam bylo jidlo dobre a uchvatil na specialni aperitiv s kourovym efektem :o)
Jeste par kuponu mame tak urcite nekam vyrazime :o)
Slevy k jidlu bereme hlavne jako motivaci vyrazit nekam, kam bychom normalne nesli a (snad) najit nejaky dobry podnik kam se budeme vracet.

Já jsem s kupóny velmi spokojená. Dostanu se totiž tam, kam bych se nikdy neodvážila vkročit kvůli penězům. Tak třeba Café Italia na Staromáku, normálně bych za kafé 110 Kč a za tiramisu 145Kč nikdy nedala. Kupón mi to ale umožnil, a tak jsme mohly parádně oslavit sestřin svátek. Druhá návštěva, na kterou pořád vzpomínám, byla do kavárny Friends Coffee House, latte s příchutí kořeněné dýně jsem nikde jinde neviděla a jejich cheesecake neměl chybu. Tady platí to samé jako předtím, kavárna je drahá a díky kupónu jsme si s kamarádkou udělaly bezva odpoledne :-)

Zrovna včera jsme byli v Universal restaurant, bylo nás asi 12, já měl dva kupóny na degustační menu. Uplatnit je bylo trapné jenom trošku (obsluha se šla zeptat, jestli to půjde a dezert přinesla až po upozornění). Šlo spíš o příjemné zpestření k dalším dvanácti jídlům, které jsme si objednali, takže pro restauraci jednoznačně výnosný byznys :)

Já mám se slevovými kupony zkušenosti jen dobré – GRF se osvědčilo na 110% :) a slevomatu jsem moc nevěřil, ale když jsem si „ověřil“, že tady na NZ to funguje naprosto bez problému a je to dovedený opravdu do dokonalosti – http://www.grabone.co.nz a http://www.grabonebottle.co.nz/, docela se na slevy doma začínám těšit! :) BTW: to s tím vínem je fakt vymakaný :) Letí tu slevy na všechno a docela ve velkým…

Já se stejně jako letos těším po Novém roce na Grand Restaurant Festival, toho ráda využiju k návštěvě restaurací, kam bych jinak kvůli ceně nešla – tentokrát La Degu. Posledně jsem byla ráda, že mě to v Obecňáku stálo jen šest stovek, kdybych za to jídlo měla platit jejich plnou cenu, tak to by mě snad kleplo.
Jinak během roku občas chodím do Zátiší, je to naše „domovská“ restaurace na obchodní obědy, a díky kartičce pro stálé zákazníky dostáváme často kupóny na dvě menu za cenu jednoho, čehož ráda využívám.

Podle mě to je výhodné jak pro lidi, tak pro ty podniky. Lidé co neřeší peníze do těch podniků stejně budou chodit dál za plnou cenu a lidé co si koupí slevu by do drahého podniku jinak nešli. Takže win-win byznys, podnik točí větší obrat (většinou ta sleva není tak velká, aby se na ni prodělalo, jen je minimální zisk) a nemá tolik prázdných židlí, lidé se můžou jít najíst tam, kam by jinak nešli.

Největší nebezpečí těchto akcí vidím v „návykovosti“ a v tom, že člověk stráví denně půl hodiny studiem nových nabídek…
Měla jsem fantastickou zkušenost s restaurací Za větrem, kam se určitě vrátím i bez kupónu, poměr cena výkon výjimečný. Naopak lehce negativní zkušenost z Jáma Steakhouse, kde se obsluha začala chovat trochu slušně až když jsme si po jídle dali pár piv a kde neměli steakové příbory (ve steakhousu!).

Musím se přiznat, že jsem slevám celkem propadla:)
Od různých slevomatů jsme byli párkrát na steaku (Braunův sklep hrůza, U Mikuláše Dačického jídlo celkem dobré, prostředí dosti ponuré), na nějakém tom sushi a dvakrát v nově otevřené indické restauraci Golden Tikka (moc moc dobré jídlo, ale prostředí takové strohé a hotelové).
Teď máme koupené ještě nějaké burgery v Bohemia bagel, tam to myslím bude bez problémů, pak Pod křídlem noci, to bude určitě moc zajímavé, dáme si to „hádací menu“:) A nově jsem teď koupila restaurci Pod věží, tam byla sleva velká a menu zajímavé, tak jsem odpustila i pro mě trochu podezřelému interiéru.
Kupovala jsem taky na voucher maso z argentinského roštěnce, to bylo na steaky vynikající a v březnu jedeme na víkend do Krumlova:)
A na GRF jdeme do Alcronu:)

Cuketko, „prt“ a „prtel“ ve Vašem podání je pro mě synonymem milé slovní hravosti – nenechte se odradit :-)

nejsem anonym, jsem Ally, ale nějak mi nefunguje heslo

slevy jsem zatím nepotkala, ale stejně bych je asi nevyužla

Já bych slevy docela ochotně využila, ale bohužel se téměř vše týká jen Prahy. My „vesničani“ brečíme:))

Slevám jsem propadl, ale hodně vybírám. Čtu diskuse pod slevou (pokud je server nabízí), zkoumám pověst restaurace na netu a vybírám podle zajímavosti nabídky a dostupnosti. Pozor na nenápadná omezení u nabídky!!! Jinak kvalita je různá, ale to by byla i bez kuponu… Než jednotlivé servery se slevou, je lepší servery, které nabídky shromažďují (Slevo, Skrz, …)

Přidám svou zkušenost ze „slev“. Před pár dny jsme využili nasyslenou poukázku z léta do COMO na Václaváku (Jalta). Četl jsem nějaké zkušenosti (obecně – netýká se to této restaurace), že měli problém s přehlížející obsluhou jakmile se dozvěděla, že je to ze slevové akce přes poukázky. Přesto jsem toto uvedl již při telefonické rezervaci a také jsme je odevzdali hned po usazení. Obsluha se k nám chovala stále profesionálně, velmi zdvořile a plnila všechna naše přání nad očekávání – tak jak to má být. Nicméně „hodnota“ nenaplnila naše očekávání (poukázka za 800 z původních 2.000 na osobu) – čekal jsem víc ač vše bylo velmi dobré. Zpětně jsem zjistil, že menu bylo „osekané“ resp. když si vyskládám z jejich jídelního lístku to co byli v degustačním menu, tak z jednotlivých položek to dělá cca. 1.200 (nikoliv 2.000 … ač např. ústřice na jídelním lístku nejsou odhadlu jsem je max. na 3–400) … tedy to trošku kalí jinak velmi dobrý dojem. Záměrně nepíšu „výborný“ – stále bojuji s „hodnotou“ … pár týdnů předtím jsme byli u Pohlreicha v Divinis a pokud počítám pouze cenu jídla vyšlo to stejně jako v COMO již slevněné poukázky, ale kulinářský zážitek byl o 1–2 levely výše.
Nicméně zkusili jsme a budeme zkoušet dál. Již nyní máme nakoupeno do Alchymistu na 7mi chodové menu a moc se těšíme.

Já poprvé vyzkoušela slevomat, ale teda jen na syrový produkt – uruguayské hovězí, vyzvednuto v Brně v řeznictví na Kobližné. Absolutní spokojenost – když pominu ne úplně informovanou paní prodavačku. Poukaz byl na 0,5 kila a když jsem se ptala, jaká by to byla síla na dva stejky, ukázala mi to a podotkla, že to je blbost řezat to tak silné a pak to rozklepávat – já teda dvakrát polkla, ale nechala jsem si z toho nařezat čtyři menší (po 150g – těch deset deka jsme doplatili ve slevě) a nekamenujte mě, páč 250–300g flák masa bych fakt nesnědla a přítel kupodivu podotkl, že menší velikost mu taky bohatě stačila. Co mi vadilo víc, že to nebylo říznuté úplně rovně – slabší konec už byl solidně well done a silnější optimální medium… Ale jako chuť suprová, zbývající dva jsou v mražáčku a už se na ně moc těším!

Milý Cuketko, chtěl bych vás o něco poprosit. Nepřestaňte psát slova „prt“ a „prtel“. Některým by se mohlo zdát, že to nejsou česká slova. (Že by tedy swahili, maďarština, urdu, kannada??)
Mně vždy přišla roztomilá.

zkušenost mé ženy se slevou v podniku s názvem Solidní nejistota (Praha): děs běs a hrůza hrůzoucí. Snad ani nebudu dál pokracovat, nebot bych se musel opet rozčertit a to jsem tam ani nebyl

Nepodnikám v gastronomii, ale když se nad tím zamyslím z druhé strany – v jakých situacích dávám svým zákazníkům slevu:

  • když prodávám tu samou nudu jako konkurence a potřebuju se odlišit aspoň cenou
  • když mě nikdo nezná a potřebuju nalákat zákazníky na „zaváděcí“ cenu
  • když za nižší cenu zároveň dodám méně nebo v horší kvalitě
  • jako výraz totálního zoufalství :)

Slevy mi nějak nedávají smysl. Tím ale nepopírám, že to je trend :)

jeste doplneni k 22:

  • nebo kdyz mam zakladni ceny ustrelene do vesmiru a nepocitam, ze bych bez slevy vubec neco prodal

22, 23: zapoměl jste ještě na „když mám velmi sezónní obor podnikání a zrovna není sezóna“

pro Tomase: důvody můžou bejt i jiný – třeba: aby k nám přišli i lidi, kteří by normálně nepřišli a zjistili, že to stojí za to, i kdyby měli příště zaplatit o něco více než ve slevě

Podle mne jsou tyhle slevy pro podniky furt dobré – pokud restauratér věří, že krize bude mít tvar „V“ nebo „W“, a ne „L“ (o mých oblíbených písmencích „c“ nebo „šč“ v azbuce nemluvě), tedy že poptávka opět vzroste, je lepší krizi překlenout tím, že budu prodávat slevové kupóny, a vydělá si alespoň na nájem, když ne na amortizaci a zisk, než snížit ceny, protože zvedat ceny je vždy obtížnější, než přestat prodávat slevové kupóny.

Ja na slevach letim, jako pro dobrodruzneho objevovatele je to pro me dobra prilezitost, jak neco otestovat a clovek si tak mene bolestne zjisti, zda se mu vyplati tam chodit jist nebo nakupovat. Tady totiz neni zaruka, ze za drahe ceny ziskate kvalitu a profesionalni pristup a obcas si proste clovek rika, ze za ty penize to nestalo a jsem student, takze leccos si nemohu jen tak dovolit. Z pohledu poskytovatele slevy si nemyslim, ze se jim to muze vyplacet. Co vim, tak to funguje tak, ze slevy tam jsou zpravidla 40–60% a krome toho, ze restaurater proda sve jidlo asi za hodnotu surovin, jeste od jisteho poctu kuponu plati tu sluzbu jako slevomat apod.

Tak ja jsem se diky kuponu konecne rozhoupala k navsteve Twinpointu, ktery me pred tim moc nelakal a je na me trochu drazsi, ale ted uz vim, ze jidlo tam si uziju a jsem ochotna si na to nasetrit a jednou za cas se tam jit rozsoupnout :) Zkusenosti jinde taky docela dobre – U Bileho beranka v Brne – i kdyz jsem nahlasili platbu kuponem, vse bylo ok a jedno jidlo jsme nakonec ani neplatili, protoze jsme meli malou stiznost.

Neprijemnou zkusenost mam jen s Lahudkariem, kam sem dorazila den pred uplynutim platnosti kuponu a meli z duvodu vodni havarky zavreno, nicmene ja jsem vedela, ze se tam uz druhy den znova nedostanu, a psala jsem jim jeste ten den a pote aspon tri e-maily, zda by to slo prodlouzit, a nikdo se mi neozval, coz mi prijde dost divne, ze obchod, ktery ma e-shop, vubec neodepise, pochopitelne by mohli aspon slusne odmitnout.

Já jsem zatím jen využil kupon na pizerii Fabriccia v Holešovicích a díky ní vím, že ji zkoušet bez slevy nebudu. Množství přísad bylo velmi malé (a to nejsem zastáncem přeplněné pizzy!) a dost to zklamalo.
Holt, účast ve Slevomatu není pro některé podniky dobrou reklamou.

Proč slevy? Já to beru jako marketingový tah. Nalákat ty, kdo by jinak nepřišli na ochutnávku jídla a služeb. Proto mě překvapuje někdy pravý opak na místě – snaží se hosta odradit co možná nejlépe. Tak hloupý národ jsme, hosta si nevážíme. Ale ono se to vrátí… Každopádně k jedné konkrétní slevě: dnes došlo na půl kilo uruguayského roštěnce. Dva pořádně vysoké kusy jsem promnul olivovým olejem a drceným pepřem. Na rozhicovanou pánev bez oleje jsem dal nejprve jeden, ten jsem naplno smažil z každé strany skoro 3 minuty a pak druhý. Pak jsem je nechal zakryté odpočinout . Byly medium a výborné!

Já mám podobně jako Sibyliatko nepříjemnou zkušenost s brněnským Lahůdkáriem, kam jsem přišla par dní po vypršení termínu se dvěma vouchery od Vykupto a ačkoli jsem je slušně poprosila, jestli by mne nenechali nakoupit alespoň za peníze jim už poukázané (bez slevy), slečna vedoucí odmítla.

Vzhledem k tomu, že tam nějakou paní přede mnou ještě peskovali, ať jim nesahá na sýr (zabalený ve folii), už mne tam neuvidí.

Dobrý den,přikladám se ke komentáři č.21:Solidní nejistota:strašný,něco tak hroznýho jsem snad nezažila a už vůbec bych nečekala ve „zvučnym“ klubu. Ráda si za jídlo připlatím když to skutečně stojí za to,ale dostali jsme s přitelem 2×slevový kupon na 4solidni hambáče do Solidní nejistoty, pozvali jsme přátele a musim řict,že jsme byli solidně nejistý a měli jsme proč:daly jsme si jako předkrm(ne na slevu)pikantni křidelka-a dostali jsme paličky, pro 4lidi nám nedali ani jeden talířek,vodu s citronem na ruce a ubrousek jen napožádaní-jedly jsme to tam jak prasata, no a ty hambače? Na Václavaku ve stánku si dáte lepší, houska nestojí ani za řeč,ale maso skoro syrové(já teda ráda syrové),ale uplně bez chuti,prostě se to nedalo no a k tomu farmářský hranolky-hahaha, vypadaly jak když už je někdo měl na taliři a ty třícentimetrový chudáky nechal a nam je pak hodily znova do friťáku. No hodně rychle jsme vypadly. Já s přitelem jsme šli ještě popít(naše záchrana,že jsme vypálily červa :-D),ale znamý jeli domu a ráno telefon jak nám je, že oba od čtyř od rána zvracej-ještě nemám zjištěno zda už jim je lépe. Takže nám mužou být skutečně vděčný za pozváni :-(. Ještě máme jeden stejný kupon,ale už nikdy v životě-ani ho nemůžu nikomu darovat, leda jako pomstu :-D. Samozřejme třeba máte někdo se Solidní nejistotou lepší zkušenosti,ale já se musela podělit a aspoň mam,premiéru ve veřejných diskuzích, pže nikdy dřiv mě nic tak nedonutilo napsat. Přeji Všem hezký den a jen a jen dobré zkušenosti

Dobrý den, nedá mi to se k tématu nevyjádřit, tentokrát z pozice provozovatele obchodu, který tuto formu marketingu zvolil (viz. negativní reakce výše). Hromadné slevy v gastronomii a službách pokládám po této zkušenosti spíše za nešvar popírající logiku tržního prostředí, který v konečném důsledku poškodí obě strany tj. provozovatele i zákazníka. Na nás provozovatele začínajících obchodů či restaurací působí představa rychlých stovek nových klientů pochopitelně lákavě, zákazníci potom rádi podléhají pokušení, které je jim podsouváno, že je je legitimní jít někoho vykoupit (či vyjíst) za zlomkové ceny a samotná jejich přitomnost musí provozovateli způsobit takové duševní blaho, že se nebude zabývat něčím tak trapně materiálním jako je prodělání i vlastních kalhot. Výsledek, jak už to tak ve všem uměle vytvořeném bývá, nefunguje. Restauraci či obchod sice zaplaví dav, jeho větší část ovšem tvoří lidé, kteří by nikde, snad kromě nádražních bister a pivnic, příliš vítání nebyli. Neumí se chovat, jsou přisprostlí, hluční a občas i trochu páchnou. Neví moc co chtějí, ale hrdě třímají kupon a s výrazem „teď jsme si to tady celé koupili“ si to hodlají užít. Když zjistí, že obsluha neumí žádné žertovné kousky, nestříhá ušima ani nežongluje s míčky, cítí se odbyti a nechají si tak vše alespoň průběžně několikrát spočítat, aby nedejbože nemuseli doplácet. Atmosféra pomalu houstne, obsuha začíná ztrácet nervy a glanc, výběr zboží se zužuje, zákazníci jsou (a někteří samozřejmě i právem) nespokojení, a tak pořád dokola. Za pár dnů již nejde o to si rozšířit klientelu, ale prostě jen akci přežít, protože záchranná brzda neexistuje. Nakonec nevydělá nikdo – majitel (kromě finančního prodělku) je rád když mu to nevyžene stálé klienty (či zaměstnance), zákazníci potom nedostanou kvalitní produkt či servis (a už chápou proč to bylo tak levné) a nemají důvod se vracet. Jediný kdo může být spokojen je zprostředkovatel slevy za svých, poměrně hodně, procent. A bude spokojen dál, protože to vypadá, že podniků ochotných tuto nedůstojnou hru hrát přibývá. Co se týče neodpovídání na e-maily (viz. výše) tak nám propadli do spamu, jistější je facebook nebo telefon. Každopádně to lze řešit i teď, pokud se tedy jedná o tu situaci s výpadkem vody 8.12. Kupony uplatněné po skončení akce jsme opravdu neakceptovali (což nám pochopitelně vyneslo další kritiku).

33: Díky moc za pohled z druhé strany, neviděl bych to až tak černě – je to holt dost silný nástroj a jako takový se musí používat s maximálním rozmyslem. Zatím je to novinka a je jasné, že spousta podniků na jeho neuvážené použití v době, kdy ještě vůbec nebylo jasné, o co jde, doplatila a ještě doplatí. Chce to naučit se ho používat (vědět, co si můžu dovolit, kolik kupónů mohu nabídnout a omezit tedy nabídku nejen časem, ale i počtem, nastavit velikost slevy tak, aby cena byla lákavá pro zákazníky, na které to cílím a přitom stále odfiltrovala dostatečnou část těch, které přilákat nechci)… Prostě jako výjimečný nástroj pro určité situace (přežití mimosezóny, nalákání do nově předělaného podniku, který předtím neměl valnou pověst, pro hodně drahý podnik, jehož ceny odrazují od vyzkoušení vzhledem k riziku, že to může být „navoněná bída“, si to dovedu představit, vlna laciných tataráků v podnicích, kde bych si ho v některých případech nedal ani zadarmo mě děsí a bojím se, že to někde skončí i zdravotním průšvihem.

33. Rozumíme. Nabídli jste slevu, a oni vám tam potom chodili zákazníci! To přece každý musí pochopit, že lidé do obchodu nepatří.

Já si to snad už začnu zapisovat. Je to jen pár dnů po výstupu ostravské kavárny, teď zase tohle…

Petr Bajer:

přiznám se, že vám nerozumím:

  • navrhli jste si slevu podle vlastních parametrů
  • pozvali jste si do krámu stovky nových zákazníků a oni přišli
  • a teď si stěžujete, že měli tu drzost a přišli slevu využít a ještě k tomu nezapadali do vašich představ? ;)

33. Člověče, to snad nemůžete myslet vážně? S takovým přístupem podnikáte ve službách? Upřímně doufám, že se podnikům, které vlastní lidé s Vaším přístupem zvládnu vyhýbat velkým obloukem.

Potěš koště!

33: ještě k těm emailům zapadlým do spamu, trklo mě to až po odeslání předchozího – vy máte eshop s uvedeným emailovým kontaktem, ta vaše akce končila 9.12. a vy jste je ze spamu nevylovili do 28. kdy Sybyliatko napsala svůj komentář? A nejspíš až do konce ledna (předpokládám, že by to sem pravděpodobně napsala, kdybyste se jí ozvali s omluvou a vysvětlením).

Já pracuju pro pár stálých zákazníků a máme to nastaveno tak, že příjem důležitých emailů si automaticky potvrzujeme, protože email může zapadnou i jinak, než do spamu. Přesto je pro mě nemyslitelné, abych alespoň jednou týdně složku se spamem neprošel a omylem tam zapadlé emaily nevylovil. kdybych měl eshop, tak to možná dělám i častěji.

Přiznám se, že slevy jsem „objevil“ poměrně nedávno, ve druhé polovině loňského roku. Ještě nikde se mnou nejednali špatně proto, že jsem přišel s kuponem (Olomouc). Ba naopak („kupon, jasně, takže dva steaky a co k tomu dáme?“). Navíc majitel pak stejně vydělá na pifku nebo pití.

Ale co mě zaráží je seznam neřestí, které pan majitel vymyslel a to nemá restauraci, ale kamenný obchod, v kterém se, i při dlouhém vybírání, zdrží „host“ tak desetinu času toho co v restauraci. Čekal bych, že když už, tak si budou stěžovat právě restauratéři. Během desetiminutového nákupu se to všechno snad ani nemůže stihnout sejít. Snad :)

Btw. vzpomněl jsme si na první epizodu Mad Men, jestli na to někdo koukáte. Scéna s „10% off coupons“ :)

psal jsem to uz na twitteru ale znovu s moznosti se rozepsat

  • zalezi jak mu ta akce byla prezentovana obchodnikem ze slevoserveru (viz podvody co se uz objevily) mohlo to byt neco jako „prijde vam 10 lidi, ale budete mit super reklamu“
  • dozadovat se uplatneni kuponu po akci, to uz mi prijde trosku mimo, to je princip vsech predplatnych, ze mnoho lidi si to nevyzvedne
  • jet o vsechno cernobile, nikdo jste tam nebyl krome stezovatele – muze to byt navic konkurence a uz odsuzujete
  • co se z toho poucit a zapremyslet, jak pomoc poskytovalelum sluzeb pochopit princip, jak jim pomoct nastavit parametry slevy, aby to byl win-win a nevydelal na tom jen slevoserver, ale vsichni?

(nemamm s businessem nic spolecnyho, jsem obycejnej programator co obcas o vikendu rad uvari manzelce – posledni asi tri tydyn :) )

pidibi:

zalezi jak mu ta akce byla prezentovana obchodnikem ze slevoserveru určitě jo, přesto – to, že je to sleva a že zvu nové zákazníky za určitých podmínek, to si určuji provozovatel sám.

stěžovatelka od konkurence rozhodně není, znám ji osobně ;)

vidis to moc cernobile, ja nerikam, ze zrovna majitel nemuze byt svine co odira zakazniky, jen jsem pro neodsuzovat bez zjsiteni vsech okolnosti

  • jak mu to odprezentoval obcohonik – rekl mu vubec ze si ty parametry muze nastavit asam a nebo mu je nadiktoval?
  • opravdu odbyval vsechny kdo prisli s kuponem nebo jen ty co se neumi chovat?
  • co kdyz je to cely jinak a jen klasicky nezvalda online marketing a krizovou komunikaci?

btw: vynechal jsi nektere me argumenty – chtit uplatnit kupon po terminu je ok?
a co zvazit muj navrh ze by se z toho dalo nakonec poucit?

42: Ať ho do toho nějakej obchodník natlačil nebo ne, spustit tu akci bylo jeho obchodní rozhodnutí, který udělal špatně a svádí to na systém jako celek. Online marketing a krizová komunikace je v dnešní době neoddělitelná součást podnikání, tím spíš pokud jde i o eshop. Opakuji, že nevybírat spamovou složku emailu, kterej mám na eshopu je amatérismus.

PS: zeptat se na uplatnění kupónu po termínu mi přijde OK s tím, že kdyby mě ho nechali zcela nebo částečně uplatnit, budu to brát jako vstřícný krok z jejich strany, když mě slušně odmítnou, beru to, to je jejich právo.

lidi jsou manipulovatelni, at je to jeho rozhodnuti nebo ne, cast chyby muze byt jinde a skodi to celemu businessu

abych se přidal ke zkušenostem, slevy nakupujem hromadně s chlapama v práci (co se týče jídla) a navečer si dem sednout, pokecat a najíst se u toho, zatim sme byli na 2 jízdách, první: steaky v Solidní nejistotě, mně sice chutnal, ale ostatním kolegům přišel „nic moc“ a jednomu vysloveně nechutnal a ani ho nedojed (a to byly navíc malinký) – přisuzujem to slevě, takový steaky by tam snad za 100 % ceny nenabízeli
druhá zkušenost: žebírka a křidýlka v Dynamu – perfektní, tam si tohle dovedu představit i za 100 % ceny
já si pak ještě sólo s kamarádkou zkusil fondue a tam sem si připadal vážně jak kdyby se mnou vyjebali, mam tam ještě jeden kupon, tak sem zvědavej, jestli to byla náhoda, nebo úmysl

@pidibi: Nepopírám, že agenti můžou bejt svi*ě, ale to nic nemění na tom, že musel něco podepsat. Může vámi někdo manipulovat, ale podškrábnou to musí každej sám.

@sunfreedom agenti, provozovatel i zakaznik :) od pocitace je vse tak jednoduche zhodnotit …

Já docela beru, že obchod dle příspěvků výše nepřijímal kupony po ukončení platnosti. Také bych věřil, že obchodník onoho slevomatu (záměrně malé písmeno) do této akce provozovatele tlačil. Počet kuponů si však provozovatel určitě mohl určit sám.

Ale dodatečně si teď stěžovat, že přišlo hodně lidí a ještě tímto stylem, to je vážně síla.

Dovolím si reagovat: nic na nikoho nesvádím, to rozhodnutí bylo samozřejmě mé, bylo spíše špatné a také jsem za něj zaplatil. Zboží jsme prodávali hluboko pod nákupní cenou, bohužel do menších než 50-ti procentních slev odmítly slevomaty jít a např. hospodští u nás nakupovali parmazán po kilech atd. Jen jsem nabízel pohled z druhé strany a dával podnět k zamyšlení jestli jsou davy „kuponkářů“ otáčejících každou korunu smysluplné pro podniky (a tím nemyslím náš obchod) ve vyšší cenové hladině a napáchané škody nejsou větší než profit z několika málo zákazníků, kteří zústanou. A nevybírat antispam samozřejmě amatérismus je, omluvou budiž, že e-shop byl spuštěn předčasně jenom kvůli tomu aby vykryl problém se zavřením na jeden den a kolegyně nafasovala MacOS, který předtím v životě neviděla. Navíc vzápětí začala vánoční sezóna a my museli řešit vyprodaný obchod, sněhovou kalamitu a posílat vlastní auta včetně nás abychom sem vůbec dostali zboží. Svět se zkrátka netočí jen on-line. Kdyby ty stovky kýžených lidí totiž chodili průběžně celý měsíc (a někteří nesmrděli, nekradli, nebyli sprostí či připití) tak to bylo provozně v pohodě, jenže oni přišli poslední čtyři dny. Zboží je čerstvé, chodí v nějakých intervalech a trvá nějakou dobu než se sem dostane. To není o tom, že máme za zadkem Makro či jiný velkoobchod, který nás dozásobí a jede se dál. Kvalitu, kterou se snažíme prodávat tady žádný velkoobchod nenabízí, protože je vzhledem k vysokým cenám dále neobchodovatelná. Ta logistika je, notabene v našem malém objemu, náročne a malí výrobci ne vždy pružní. Můžete si klidně myslet, že to jsou propagační řečičky, ale opravdu se snažíme nakupovat jen to nejlepší a cenu řešíme až na druhém místě. A než to dělat jinak tak to radši zavřeme. Jinak to, že si s Vámi pane Cuketka nerozumím není nic nového. Uznávám a vážím si Vašeho přínosu gastro-osvětě, ale spoléháte jen na teorii a chybí Vám, dle mého názoru, praktické zkušenosti. Já si také dokážu spoustu věcí teoreticky představit, ale praxe bývá obvykle poněkud komplikovanější.

To Marek Lutonský: počet kuponů jsme si samozřejmě sami určit mohli, ale prostě mě nenapadlo, že půlka lidí přijde posledních několik dnů. Tohle vyplynulo na povrch až někdy ve druhé polovině, když jsem to však řešil se slevomatem tak mě konejšili, že to je normální a minimálně třetina lidí to prostě nechá propadnout. Což se nestalo. Jinak mi na mém stylu nepřijde nic pohoršujícího – to co píšu není oficiální tiskové prohlášení, ale příspěvek do diskuze.

49: že to není jednoduché naprosto chápu, ale to, že podstatná část lidí s kupony přijde těsně před vypršením jejich platnosti je něco, co se myslím dá celkem čekat, tím spíše, když nabízím čerstvé zboží, termín ukončení akce dám 9. 12. (protože pak musím počítat, že lidé přijdou na poslední chvíli nejen proto, že to dříve nestihnou, ale i proto, že budou chtít, aby jim nakoupené vydrželo do vánoc.

Dát k dispozici neomezené množství kuponů, když mám malý obchod s něčím, co má v principu složitou a nepružnou logistiku a navíc se slevou, která přesahuje mou marži na daném zboží (takže de fakto půjde o prodej za podnákladovou cenu)? Navíc na široký sortiment zboží a ne na pár konkrétních produktů, kterými by bylo snazší se zásobit? To mi přijde jako dost zaručený recept na obchodní sebevraždu, i kdyby byli všichni dorazivší zákazníci sebeslušnější. A že lidé nejsou andělé je celkem známá skutečnost, že když bude plno, budou muset čekat a nebude k dispozici kompletní slibovaná nabídka, tak se budou chovat nervózněji a nepříjemněji, než obvykle, to se také dá čekat.

Prostě mi přijde, že jste si velmi ošklivě naběhl sám, když jste použil nástroj naprosto nevhodný pro váš obchod a ještě s nedomyšleným nastavením parametrů (pominu-li cenu, je tu doba platnosti, šíře nabízeného sortimentu, neomezení max. počtem kuponů (ať už celkově, nebo na jednoho zákazníka, obojí slevové servery nabízejí)).

Dělat z takovéto zkušenosti závěry o tom, že celý systém hromadného nakupování je nanic mi přijde divné a říkat veřejně o zákaznících, kteří využijí vaši vlastní nabídku, že jsou to kuponkáři otáčející každou korunu, že smrdí, kradou, jsou opilí a sprostí, to mi přijde jako neuvěřitelné faux pas (a to i kdyby takoví opravdu všichni byli).

Ok, já už asi chápu, že se sešla řada problémů na jednom místě. Přesto by možná byl lepší nějaký sebekritický feedback. Například delší období na uplatnění slevy (pak by se lidé rozmnělnili). Jestliže jejich prodej skončil ani ne měsíc před vypršením, tak se nabízí, jak poznamenala Kytka, že se sejdou v úzkém časovém intervalu. Poprvé jste prodali skoro 1200 slev, někdo si určitě koupil víc než jednu, tak když to příště dáte za vyšší cenu (klidně u někoho jiného kdo Vám to umožní) nebo snížíte počet kuponů, možná to dopadne mnohem lépe. Ano, mluví ze mě milovník slev (a celkem mě teď mrzí, že Vaši jsem prošvihnul), ale jen zase vrhám pohled z druhé strany :)

52: Jsem ten Kytka, prosím oslovujte mě v mužském rodě.

A omlouvám se Sibyliatku za své zvorání i/y v její přezdívce.

V pohodě, jsem zvyklej, že ta přezdívka občas někoho zmate…

Menší sleva, menší počet kuponů a užší sortiment (ideálně balíček) by to samozřejmě řešili. Jenže chyběla zkušenost a ti co ji měli (slevomat) to celkem pochopitelně neprezentovali. Sebekritický jsem a napsal jsem několikrát, že na vině je primárně mé špatné rozhodnutí. Nemám patent na neomylnost. A k tomu faux pas – nejsem milovník politické korektnosti, přesto jsem nepsal, že takoví byli všichni, ale „někteří“. Já osobně navíc v obchodě nestojím (řídím celkem tři firmy a to fakt „z pozapultu“ nejde) a nevydýchávaly to tak hlavně prodavačky (a to jsou jako bývalé servírky zvyklé na lecos). Přitom by jim teoreticky mohlo být jedno kdo čím platí. Princip hromadných nákupů jako takový možná špatný není, ale spíše v oblastech jako je spotřební elektronika, HW, oblečení apod. Prodávat tímto způsobem restaurace a služby ve vyšší cenové hladině je nesmysl, protože profil cílové klientely se nekryje s většinovým profilem lidí využívajících tyto slevy. A přesto právě těchto nabídek jsou slevomaty plné.

53: Není nick Kytka inspirován postavou z filmu Šeptej? ;)

Tak i ja zdravim pana Bajera a dovolim se reagovat na text, ktery miril na me. Mrzi me, ze ani ted mi nedosel zadny mail, a o reakci se tedy dozvidam jen odsud. Kdyz nebudu dale resit to dvoumesicni zapadnuti do spamu, stale mam problem s Vasi formou komunikace. V momente, kdy za Vasim jmenem stoji Vas podnik, se domnivam, ze byste mel brat i tento prostor komentaru jako komunikaci se zakazniky, a prave jako zakaznik jsem s ni velmi zklamana. Jinymi slovy: jakkoliv je nabidka prodlouzeni kuponu dobra, po takovehle reakci o ni jiz nemam zajem.

Sibyliatko: e-mail jste obdržet nemohla, protože nemáme Vaši adresu. Na to co jsme ve spamu našli jsme odpovídali, zda tam byl ten Váš fakt nevím, protože to podle přezdívky zde nejde poznat. Chápu, že to co píšu se někomu kdo „letí na slevách“ (Vaše slova) čte špatně a tnout do živého se nevyplácí. Pokud však tuhle diskuzi posuneme do roviny zákazník vs. prodejce, tak mi nezbývá než ji ukončit, protože diskuzi se zákazníkem nelze než prohrát.

Petr Bajer: jsem rad ze jsem diky teto diskuzi objevil vas obchod, prijdu se podivat a nejakou dobrotu koupit
drzim palce at mate dobre nervy v tomto honu na carodejnice

57: Ne není, je to původně skautská přezdívka, zkrácenina z Kytičkáře (takže inspirací bylo trochu jiné dílo, starší a literární, nikoliv filmové).

Pane Bajer, jako jeden z pravidelně i když nepříliš často chodících zákazníků bych vám chtěl vyjádřit podporu (i když jste se zjevně nějakých chyb dopustil, ale to se stane každému). Zastávám názor, že nemá příliš význam snažit se oslovit skupinu zákazníků, která hledí na každou korunu, protože na tom člověk nakonec vždycky tratí. A když už, rozhodně by v nich prodejce neměl vyvolávat dojem, že když si počkají, tak že nakoupí zboží výrazně levněji. Ať si ho raději koupí míň a nebo při výjimečné příležitosti. A nebo vůbec. Samozřejmě je otázkou, jestli je v Brně dostatek dostatečně dobře finančně situovaných zákazníků, aby uživili narůstající počet prodejen s lepšími potravinami. Konkurenci mezi podniky ale nepořeší slevový kupón, ale především kvalitní a čerstvé zboží (a při pravidelnějších návštěvách i jeho rozmanitost). Osobně by se mi jako pravidelnému zákazníku dokonce příčilo přijít se slevovým kupónem, i když chápu, že je tento můj postoj výrazně menšinový. Holt nejsem student :)

Přidám taky jednu zkušenost z gastra (rozvoz jídla), jak to vidím po dvou akcích na slevových webech. Pokud má být akce z hlediska podniku úspěšná, musí být pravidla nastavena tak, aby bylo množství objednávek zvládnutelné (třeba nastavením reálné horní hranice nabízených kupónů) a všichni zákazníci byli obslouženi kvalitně. Je nutno mít v záloze personál i suroviny navíc a samozřejmě v případě potíží komunikovat a jednat s „kupónovým“ zákazníkem stejně vstřícně, jako s každým jiným.

My chápeme kupóny jednoznačně pouze jako reklamu, jako dobře umístěný banner. Abychom mohli dát velkou slevu, vzdáme se zisku, ale zákazník má možnost nás vyzkoušet a poprvé ochutnat za výhodnou cenu. Je však potřeba dodat zboží a provést služby ve standardní kvalitě!, která nového zákazníka přesvědčí a bude mít chuť se vrátit. Prodat za sníženou cenu velké množství kupónů a pak dodat zboží v horší než běžné kvalitě nemá z dlouhodobého hlediska žádný smysl.

Díky akci na slevovém webu se tedy můžeme představit a oslovit velkou skupinu nových zákazníků v okamžiku, kdy hledají zážitek. Máme dobré zkušenosti s tím, že si v den akce objednají noví zákazníci další jídla i bez kupónu, takže (i když to slevové servery asi nepotěší) – finální počet prodaných kuponů vlastně nehraje až tak zásadní roli.

62: Když jsem někde pravidelným spokojeným zákazníkem, tak určitě nebudu s nákupem čekat na slevový kupon. Když se náhodou vyskytne, tak ho asi koupím a použiju na příští návštěvu a pak tam utratím i něco navíc nad limit kuponu. Ale na první vyzkoušení nějakého podniku mi to přijde ideální. Zejména když je to podnik na horní hranici pro mě přijatelné cenové úrovně – tedy takový, který si můžu občas dovolit jako luxus, ale je to na mě za obvyklé ceny příliš drahé na to, abych to zkusil jen tak a riskoval, že to bude jen předražená navoněná bída. A nemyslím si, že bych byl nepříjemný zákazník, o kterého by nemělo cenu usilovat.

63: díky za potvrzení toho, že to může fungovat (při využití s potřebnou opatrností z nabízející strany).

59. Pane Bajere,
tak nějak Vás prostě chápu. Přeju hodně štěstí a co nejméně špatných obchodních rozhodnutí. Jen co dorazím do Brna přijdu se podívat a eventuelně nakoupit… Samozřejmě pořádně umyt a navoněn :))

Dobrý den, domnívám se, že slevomaty jsou fenomén, jehož tvář se brzy promění, neboť jim končí zlaté období. Na rozdíl od mnoha diskutujících i pana Ciketky si myslím, že jich hodně zmizí a boom se zastaví. Jejich rozvoj mi velmi připomíná internetové zprostředkovatele ubytování. Kdo zná tento byznys ví, že dříve (4–5 let zpět) stačilo sednout v panelákovém bytě k notebooku, na dveře si napsat „Booking Accommodation Agency“ a vydělávat velké peníze. Jakmile toto různí chytrolíni zjistili, panelákových agentur se zrodilo jako much na lejně. No a protože fyzika funguje, zjistilo se, že nastal převis nabídky nad poptávkou a tyhle agentury musely začít investovat gigantické částky za pozice ve vyhledávačích a za internetovou reklamu (pozice na google), aby mohly vůbec existovat. A protože jich bylo moc, trh se přehřál, agentury začaly (s přispěním krize) jako mouchy v horku zase padat. Chvíli si sice prodlužovaly koma tím, že dražily pozice jednotlivých klientů (hotelů) na vlastních stránkách, čímž ovšem vyšroubovaly provize do závratných výšin (někam ke 30%), ale tím fakticky zničily své klienty, zdroj svého příjmu. Dnes zůstávají jen ty, které berou umírněnou provizi a nabízejí naopak k pouhé informaci i další komplexní služby svým klientům (tj. především hotelům – např zpětné vazby, konzultace, věrnostní bonusy a pod).

Správná je tedy určitě úvaha Pidibiho – kdo neposkytne servis, práci navíc, skončí. Slevomaty jsou na tom totiž stejně. Za své nulové služby „vysílané“ z notebooku z paneláku si účtují 20, 30 a více procent provize, přičemž jejich podmínkou je, že prezentovaná služba musí být levnější o 40, 50 a více % než je normální. Marže v gastronomii je dejme tomu 100%, ze kterých ale musí hospoda zaplatit veškeré režijní náklady (mzdy, energie, nájem…). Jestliže tedy někdo nabízí např. steak v ceně 500, (na kterém má běžně čistý zisk dejme tomu 90) za konečných 150, a prodá ho pěti stům návštěvníků, tak ho tato reklama přijde na 130.000, což je mzda za celý měsíc pro celou hospodu, nebo dva až tři měsíční nájmy. A na těch 500 steacích mu ještě unikne 45.000 zisku a zaplatí provizi slevomatu cca 20.000. Reklama by tedy měla způsobit, že do podniku by mělo přijít nových cca 2.000 lidí, kteří si dají steak za 500, aby investice byla srovnána. Teprve s každým dalším hostem nad dva tisíce a jeho steakem za 500 se investice do reklamy začíná vracet. Ale jak tam dostat těch více než 2.000 lidí? jo, leda další slevou :-) Je nesmysl, že je to dobrá reklama. Je to výraz zoufalství a vytloukání klínu klínem a pravdu má Tomas (22 a 23).

Další otázka je filozofická, resp strategická. Je vůbec možné udělat si reklamu slevou? Podle mne nikoli, popř jen za velmi specifických podmínek. Já považuji slevy za nemravné a velmi soucítím s panem Bajerem, který popsal přesně to, co moc dobře znám: s běžnými zákazníky se mu do podniku natáhly socky, on si naběhl a celé to ztratilo zamýšlený půvab. My jsme kdysi dělali v rámci propagace moravského vína nezikově degustace. Z počátku zcela zdarma. A výsledkem bylo něco podobného jako smrad, který popisuje pan Bajer. Věci tohoto světa prostě nemají být zdarma a ani s výraznou slevou.

A nyní mé obligátní téma, pro které mne někdo nedávno na jednom blízkém blogu nazval postrachem blogerů… :-): kvalita internetové diskuse. Pokud jde o tuto diskusi, jsem ovšem nadšen ! poprvé v životě vidím, že někteří diskutující jsou tu ochotni se zastat někoho, kdo sáhl na „hodnoty“ různých nepřemýšlejících křiklounů, kteří v životě nepodnikali, a ve své dutohlavosti vyhrkávají soudy typu „to jste si měl spočítat“, „nevěřím svým uším“, nebo " to jste nezvlád", protože si myslí, že jim svědčí právo „náš zákazník náš pán“. Nikoli. Právo chovat se podle tohoto kréda svědčí pouze provozovateli. Zákazník chovající se podle tohoto kréda provozovatelů si zaslouží vypráskat z podniku ven.

No a poslení poznámka, která mi připadá příhodná: je nasnadě, že pokud někdo někde prodělává, snaží se to nahnat na kvalitě. Různě fikaně. Tak si moc nestěžujte, konzumenti slev…

Pane Bajere, gratuluji Vám ke zkušenosti, která Vás posunula dál a děkuji, že jste přispěl do diskuse svým pohledem na slevy dnešních dnů. Mnozí nevědí, o čem tu mluvíte, neb místo práce jsou zvyklí tlachat.

Honza Horešovský
http://www.vinograf.cz

Tedy abych zmírnil některé reakce: zákazník náš pán samozřejmě funguje, když jsou obě strany normální a kultivované. Měl jsem na mysli případy, kdy někdo vleze do lokálu a už víte, že je zle… tzv. „host z pekla“. :-)

66: s tím, že je těch slevových serverů moc a s tím, že spoustě podnikatelů přinesou víc škody než užitku, naprosto souhlasím. Taky si mezi těmi nabídkami vybírám a ty nesmyslné, které podle mě daný podnik nemůže ani ve snu zvládnout, radši vynechávám preventivně, proč bych jako zákazník měl jít do něčeho, co už od pohledu vypadá na průšvih, jen proto „že je to tak levný“. Ale nezlobte se na mě, primární mi na příkladu pana Bajera opravdu přijde jeho neuvážený krok s vypsáním slevy bez důkladného rozmyšlení, zda to zvládnou. Sám si je toho ostatně vědom a už v prvním příspěvku píše, že to nezvládli a že nedokázali kvalitně obsloužit zákazníky, včetně těch, pro které se snaží svůj obchod vytvářet.

Je jasné, že zákazníci/hosté nejsou vždy ideální – ale pokud si na ně jako podnikatel chci stěžovat ve veřejné diskusi, měl bych myslím vážit slova s maximální opatrností a některá témata, jako např. osobní hygienu, radši vynechat úplně, pokud nejsou pro moje sdělení naprosto nepostradatelná.

K té vaší filozofické otázce: podle mě rozhodně ano. Ale souhlasím s vámi, že jen za určitých specifických podmínek, ostatně to už jsem psal výše. Hranatým špuntem opravdu kulaté díry zacpat nepůjde, i když se o to momentálně spousta provozovatelů nejrůznějších podniků na nejrůznějších slevových serverech snaží. Na hranaté díry by měl hranatý špunt fungovat k všestranné spokojenosti (jak ukazuje Tereza Bočková).

A k tomu vašemu příkladu se steakem: Nemělo by se do té bilance započítat i to, že hosté s kuponem si dají podle šikovnosti vaší obsluhy při „upsellingu“ kromě steaku ještě polévku nebo předkrm, něco k pití (ideálně nějaké dražší víno, než by si dali jinak, protože ušetřili na tom steaku), po jídle dezert a kávu. Samozřejmě očekávám vaši námitku, že člověk s kuponem si bude chtít dát kromě steaku tak maximálně vodu z kohoutku (-; Ale pokud by takoví byli všichni, tak to podnik nejspíš silně přehnal s výší slevy, kdyby ten kupon nedal za 150, ale za 250, určitě by na ten kupon přilákal jiné hosty, 500 by těch kuponů pravděpodobně prodal taky a ta bilance by vypadala o dost jinak.

Sám jsem si teď nedávno koupil kupón do luxusní restaurace, kam bych jinak asi nešel, tak jsem zvědavý, jak to dopadne. Ta cena nebyla pro mě nijak nízká ani po slevě 50% a počítám s tím, že za nápoje a další tam utratím asi víc, než ten kupon stál. Tak doufám, že je tím svým nákupem jejich kuponu chudáky nezruinuju a že jim nevyženu jejich stálou klientelu svým odpudivým zjevem (-:

S vážením některých veřejně psaných slov máte asi pravdu. Táhne se to se mnou už od školy a přestože jsem na sobě od té doby zapracoval tak to občas s přímočarostí přeženu. Jsem rád, že jste to v poslední větě docela vtipně odlehčil, koneckonců ani já nechodím vždy a všude „hladce oholen a upraven“. A za výše vyjádřenou podporu děkuji.

@Bajer – máte špatný odhad situace a doplatí na to zákazník, u vás bych opravdu nenakoupil.

K slevovým serverům – vyzkoušel jsem dvě různé indické restaurace ze Slevomatu a v obou moc chutnalo. V jedné z nich jsem byl od té doby už 3× (tedy 2× za plnou cenu). Bez slevomatové propagace bych tam neutratil nikdy nic, neznal bych je.

Pokud nabídnete ve slevě tak kvalitní služby, že jejich hodnota bude pro klienty zajímavá i při 2× vyšší ceně, je možné na slevě opravdu dlouhodobě vydělat. Vrátí se. K vám se nevrátí, vy to zjevně neumíte.

Ale jo, začínám brát pana Bajera na milost. Po úvodu se smrdícími zákazníky slevomatů jsem sice zůstal s otevřenými ústy, ale rozumné myšlenky tam jsou :)

Jinak tady ještě nevidím odkaz na článek Patricka Zandla k tématu. http://tangero.posterous.com/…orgii-se-zvl

Ha, jak to? Já jsem se přece podepsal. Jestli ani tento příspěvek proleze jako anonymní, máte na nových stránkách Cuketko nějaký bug. Tohle stejně jako 71. píšu já, Marek Lutonský

↪ 72 Anonymní: Marku, po změně stránek si vás ty nové už nepamatují, jen se tak tváří ;) Pomoct by měl restart a pořádné znovunačtení, eventuálně vyprázdnění cache.

Tady jeden ze zakazniku Lahudkaria (bez i s kuponem). Jeste si vzpominam, jak jsem slintala u vylohy noveho obchodu a snazila se dostat dovnitr, kde mi bylo mile sdeleno, ze jeste bohuzel otevreno neni, ale zacina se brzy :), tak jsem se brzy vratila a byla spokojena. S kuponem mam stesti, ze jsem z casovych duvodu musela zaskocit snad zavcasu. Prodavacky zvladaly narvany obchudek, pravda, bylo to trochu hektictejsi, bez „rad, ochutnavek“, ale uz jsem mela predstavu co chci… A nakup udelal radost i o vanocich.
Primlouvam se za shovivavost a provozovatel by mozna mohl zvazit nejakou „pomocnou“ ruku pro kontakt se zakazniky (mimo obchod) :)
Ja se musim este priznat k rozporuplnym pocitum z Rialta. Na vyhlasenou restauraci jsem se chystala jiz delsi dobu a holt s kuponem se to chystani zmenilo v akci. Trosku jsme si pripadali jak sloni v porcelanu, ale servis fajn. Udelali jsme velky kix, ze jsme si nechali doporucit vino bez pohledu do nabidkoveho listu a pak jsme s otevrenou pusou koukali na zaverecny ucet (ajajaj) Trosku jsem doufala, ze nas obsluha trosku nasmeruje i cenove (jsme tam zmoulali ten slevovy kuponek :( a byli jsme radi, holt za blbost se plati). Z menu jsem se rozplynula nad dynovou polefkou :) dalsi chody byly spis zklamanim :(, proste, cekala jsem vic…
Jak uz tu nekdo zminil, beru slevu jako prilezitost na neco noveho prijit, pokud budu spokojena, vratim se i bez slevy … A pokud jiz zakaznikem jsem, holt slevy vyuziju pri jedne z navstev podniku…

Jasně že máte pravdu, že počítat se to dá různě. Taky platí, že i prodělečnná aktivita má někdy smysl. Třeba když potřebujete udržet provoz aby vám neutekli zaměstnanci pokud není do čeho píchnout. Typicky je to stavebnictví nebo turismus a další sezonní obory.

Přímočarost pana B. bych nekritizoval protože to bychom museli začít kritizovat přímočarost a zkratkovitost zákazníků:-) Pan Bajer se omlouvat nemusí. A poučovat nepotřebuje:-)

Ale pochopitelně chápu nadšení kupujících ze slev. Jen myslím že je to špatná cesta. Často :-)
Já ve slevách nekupuju zássdně. Už proto že můžu čekat a domáhat se kvslity.

Zaujal mě příspěvek paní Terezy Bočkové (63). Takhle jsem si představovala, že mají slevomaty fungovat. Nalákat potenciální nové zákazníky. Ale pokud to podnik jakýmkoliv způsobem odbyde, tak mě tam spíše podruhé neuvidí (s kuponem či bez).

Musím taky souhlasit s Kytka (68). I slevovou akci si musím vybrat a ne bezhlavě koupit jen protože „to má akční cenu“. Taky si v obchodě nekoupím pepsikolu jen proto, že je s 50% slevou (já ji nepiju :))).

Jinak přiznám, že slevomatů jsem využila asi jen 4×, takže asi nejsem ta cílovka. (Ale teď jsem se nechala nalákat na kurz sebeobrany, tak uvidíme, jestli „plné“ kurzovné dostane kamarádka jako dárek k narozeninám v dubnu…)

Se zájmem jsem pročetli celou zdejší diskusi a bezpochyby tu chybí i naše vyjádření. Ke všem našim zákazníkům přistupujeme s úctou, stejně tak jako i k prodejcům, jejichž nabídky zprostředkováváme. Spokojenost s průběhem slevové akce by měla být na obou stranách. Velmi nás mrzí, když někdo dojde k takovým závěrům jako pan Bajer. Musíme stát za tím, že z naší strany dostává každý provozovatel všechny potřebné informace. V tomto konkrétním případě měla velký vliv na pachuť, která u pana Bajera z celé akce patrně zůstala, souhra několika dalších „nešťastných náhod“ a fakt, že provoz nového obchodu nebyl ještě úplně odladěný.

Krátce pak k dalším poznámkám na adresu slevových serverů. Vykupto určitě není firma z paneláku, zaměstnáváme dvě desítky lidí, zákazníkům i prodejcům se snažíme poskytovat maximální servis a snažíme se eliminovat jakákoli rizika tak, aby si zákazníci odnesli z nákupu a uplatnění slevy jen příjemné zážitky.

Zdravím, trochu mi ta diskuze připomíná zkušenosti kavárníka z USA ciz http://posiescafe.com/wp/?…
Sám jsem si již koupil desítky různých slev, využívám jak alakarte.cz tak gourmet edition – a mé zkušenosti jsou různé. Zkusím tedy zformulovat pár kroků jak pohřbít pomocí slev svůj podnik:

  1. nezabývejte se vůbec kalkulací nákladů a zisku, prostě dejte 50% slevu (i vyšší) a těšte, že dostanete od slevového serveru balík peněz
  2. o slevě Vašim zaměstnancům řekněte co nejméně nebo vůbec a řekněte jim, že ať se s těmi slevaři moc nepářou, neodpovídejte na emaily ani neberte telefony.
  3. rozhodně těm co využili slevu nedávejte žádný důvod, aby příště znovu přišli (nedejbože jim dát další byť menší slevu na příště)
  4. nepřemýšlejte při koncipování vaší slevy vůbec o vaší cílové skupině zákazníků, (ideálně pokud máte luxusnější podnik vyšší cenové kategorie nabídněte 5 piv s 90% slevou – budete mít určitě plno skvělých hostů)
  5. nabízejte slevy neustále dokola po všech slevových serverech a na co nejdelší dobu, umožníte tak všem si zvyknout na vaše skvělé ceny
  6. a závěrem se na konci vysmějte z plna hrdla zákazníkům, kteří přijdou s voucherem – tím, že zaplatili a nepřišli Vám pomohli zalátat tu díru v předchozím rozpočtu…

ad bod 6) nějak to vypadlo, že mají přijít s voucherem po skončení akce

Komentáře jsou uzavřeny.