Jak se dělá dTest — výlet do zákulisí s partnerem blogu

Partner blogu

Můžete nakupovat a ochutnávat, klidně se u toho můžete i rozkrájet — profesionální testy a laboratorní analýzu potravin ale nikdy nenahradíte. Partner blogu dTest se tento měsíc zaměřil na extra panenské olivové oleje. Co všechno samotnému testování předchází a jak je vlastně náročné?

Pokud jste předplatiteli dTestu, pak už jste určitě výsledky testování z posledního čísla viděli. Část olejů dostatečně neprokázala původ oleje, část olejů zase měla problém se zbytkovým obsahem zakázaných pesticidů. Na to, kolik za takové oleje platíme, určitě nic moc bilance.

Test olivových olejů není jediný — dTest se potravinám věnuje dlouhodobě a do zkoumání nejrůznějších druhů potravin investuje spoustu peněz a energie. Pokud vás zajímá, co všechno je v pozadí velkých testů potravin a co všechno je potřeba udělat, než se jde s výsledky ven, mrkněte se na následující rozhovor. Na moje otázky odpovídal redaktor dTestu Václav Beneš.

Určitě se vám hromadí řada potravinářských témat, na které lidi chtějí abyste se zaměřili. Proč byly vybrány olivové oleje a jak dlouho vlastně trvá, než se rozhodnete do nějakého segmentu pustit? Je to podložené žádostmi předplatitelů, nebo pokrýváte oblasti nějakým vlastním systémem?

Při výběru výrobků, které zařadíme do testu (a to platí nejen pro potraviny) se řídíme především průzkumem, který pravidelně provádíme mezi našimi předplatiteli a snažíme se přinést testy těch výrobků, které si naši čtenáři nejvíce přejí. To je příklad olivových olejů. Na druhé straně vybíráme témata, která jsou důležitá z hlediska aktuality a nebo, kde je příhodné upozornit na nějaký problém z hlediska kvality nebo dokonce rizika pro spotřebitele. (to bude například test rybích filetů a filé, který přineseme v listopadu).

V případě olivový olejů asi není snadné najít odborníky, kteří se olivovým oleji zabývají. Kdo se vám stará o úvodní rešerši a jak si vlastně určíte, co je potřeba testovat?

Tyto informace dáváme dohromady několika způsoby. Jednak naši odborní redaktoři sami zpracovávají rešerše, za druhé oslovujeme odborníky, kteří se tématem zabývají a u nichž je záruka nezávislosti a spolupracujeme také s našimi zahraničními partnery, s nimiž sdílíme informace a know-how, takže často s našimi testy jdeme za zahraničními odborníky a do zahraničních laboratoří.

Jakým způsobem vybíráte značky a produkty, které v testu nakonec skončí? Opírá se klíč o obraty při prodejích, známost značky nebo jdete primárně po značkách dostupných v supermarketech?

Primárně se snažíme zjistit data o trhu. To není vždy možné a tak provádíme vlastní průzkumy o popularitě jednotlivých výrobků. V případě potravin se snažíme vždy zařadit výrobky nejznámějších značek, které se objevují na pultech a v reklamě a také výrobky privátních značek jednotlivých řetězců. Tím se nám daří pokrýt u každého segmentu potravin značnou část trhu. Heslo, kterým se řídíme je, že chceme testovat to, co lidé kupují.

Náklady spojené s testováním musí být určitě vysoké. Můžete prozradit alespoň řádově, kolik by mě stálo udělat stejný nákup a analýzy jako při testu dTestu?

Velmi to záleží na druhu testovaného výrobku. Náklady na otestování jednoho výrobku se pohybují řádově od desetitisíců korun, přibližně patnáct tisíc u nejlevnějších testů až po statisíce jako v případě testů například kosmetiky nebo dětských autosedaček. Dražší testy si můžeme dovolit pouze díky spolupráci s našimi zahraničními partnery, kdy sdílíme náklady na testování těch výrobků, které se prodávají na více trzích.

Pomáhal vám s nabráním vzorků a zadáním analýz někdo, nebo jste vše řešili interně? Kolik různých laboratoří se na realizaci podílelo?

Vzorky si nakupujeme sami a to vždy anonymně v běžné maloobchodní síti tak, jak každý spotřebitel. Tím je zajištěn náhodný výběr a je vyloučeno, aby výrobci ovlivňovali výsledky dodáním upravených nebo předvýrobních vzorků. To je případ většiny testů, které se objevují v komerčních médiích. Analýzy zadáváme sami po konzultaci s odborníky, s těmi konzultujeme i vyhodnocení výsledků. Konečné rozhodnutí je ale vždy na nás. Kolik laboratoří se na testech bude podílet záleží na testu, zpravidla to bývá jedna nebo dvě.

Kdo pro vás dělá senzorické hodnocení? Dělají senzorické testy posuzovatelé s obecnou senzorickou zkouškou nebo jste přizvali i komoditní znalce s druhým stupněm zkoušek?

Senzorické hodnocení pro nás v tuto chvíli provádějí naše laboratoře „na klíč“. U některých testů používáme školený panel laiků, u jiných panel složený z expertů. U potravin je to zpravidla panel školených laiků a výsledky jsou statisticky vyhodnocené, není to ovšem pravidlem. Klíčové je stále se na testovaný výrobek dívat jako běžný spotřebitel.

Jak dlouho trvá sestavení, provedení a publikování takového testu?

Od tří měsíců po rok, o některých testech přemýšlíme dlouhodobě, shromažďujeme náměty a informace, což může trvat ještě déle. Od nákupu výrobků po publikování jsou to minimálně dva měsíce při dostatečné kapacitě laboratoří.

Jak se dTest připravuje na případné legální tahanice? A jsou vůbec časté? Podařilo se už nějakému subjektu vysoudit s vámi nějaké odškodnění?

Nejlepší přípravou je publikovat pravdu založenou na prokazatelných údajích. Ty jsme vždy v případě soudní pře schopni doložit. Vyhodnocení i komentáře k testu vždy sestavujeme s maximální opatrností, abychom zůstali korektní a věcní, bohužel média v rámci tzv. novinářské zkratky mnohé informace často zbulvarizují. Do fáze soudního sporu dojdou stížnosti výrobců málokdy, ale několik sporů v současné chvíli řešíme. Tyto spory bývají velmi vleklé, ale zatím jsme po dobu naší historie od roku 1992 žádný spor neprohráli.

Dokážete při testování olivového oleje přesněji vymezit vinu mezi jednotlivé účastníky v obchodní síti? Tj. jestli vina padá hlavně na výrobce nebo spíše na někoho dále v dodavatelském řetězci?

U olivového oleje je to jednoznačně výrobce, kdo si musí pohlídat, co do svých lahví plní, což není žádný nesplnitelný požadavek. Tzn. musí si zajistit kvalitní olivy. U jiných výrobků mohou být nedostatky někde jinde ve výrobním nebo distribučním řetězci, ale je vždy na tom, kdo svůj výrobek označí svou značkou, aby si pohlídal celý řetězec od prvovýrobců po prodávající. Jestli máslo žluklo u distributora mlékárny nebo až na pultě obchodu je vám, v okamžiku kdy si ho koupíte a přinesete domů, jedno a ovlivnit to nemůžete.

Uvažujete o dTestu? Využijte cuketkovský balíček předplatného!

Spolu s dTestem jsme pro vás dali dohromady speciální balíček předplatného se slevou, kde dostanete za zvýhodněnou cenu předplatné na rok 2012 a 2013 a ještě on-line přístup k testům na webu dTestu. Nabídka platí pouze do 4. listopadu!

Vedle toho jsou pro vás připraveny další ukázky z testování potravin (včetně velkého testu másla) a celé vzorové číslo dTestu zdarma (s testem mléčných čokolád).

Reklama

Komentáře

Konečně vím, co je dobré a co naopak raději nekupovat. Musím ale říct, že mě některé testy (ne)mile překvapily, například ten o olivovém oleji nebo černých čajích.

Jednou jsem si četl Dtest a bylo tam srovnání mobilů – srovnávány byly naprosto odlišné typy telefonů – prostě jablka s hruškama (rozdíla si jako mezi mopedem a ferari). Takže to mě změnilo názor na kvality testů, nicméně třeba testy potravin si rád přečtu.

Dtest mám předplacený už třetím rokem a nemůžu si ho vynachválit. Zajímavé a poučné články, které mi ušetřily nemalé peníze, stojí rozhodně za to. A co je hlavní, je to bez reklam!

Souhlasím s Petrem. Nevím jak ostatní testy, ale u elektroniky (mobily, tablety, notebooky,…) jsou testy naprosto nesmyslné! Např. u smartphonů se zaměřili na aplikace pro mail (nebo podobnou; každý uživatel má „tu svou“), místo kvality zpracování, výkon,…

No jediné k zamyšlení je to, jak je v článku zmíněno, že test jednoho výrobku se pohybuje v řádech desetitisíců… otázka tedy zní… kdopak to celé financuje???

Co vy na to?

nepovinný, ale díky němu máte obrázek (jak?)