Recept na Musaku: My Favorite Things

Jen velice málo věcem se podařilo probojovat do absolutní TOP10 pana Cuketky. Musaka je jednou z nich. Tento klasický a majestátný pokrm vám spolehlivě zabere polovinu dne, ale ručím vám, že to bude ta nejpříjemnější polovička, jakou jste kdy zažili…

Musaka a její různé varianty pocházejí z kuchyní blízkého východu a balkánu. Jednotícím prvkem je použití lilku, rajčat a mletého jehněčího s nějakou formou bílé omáčky jako top. Vše osatní v jednotlivých národních kuchyních osciluje. V této řecké variantě jsou použity navíc brambory a celá musaka je pomocí dvojice použitého koření – muškátový oříšek & skořice, nasměrována do nebeských výšin. Pokud se začnete ošklíbat nad použitím skořice a muškátu v tomto masitém pokrmu, tak já s vámi o tom vůbec nebudu vést spory. Kdybych vás totiž měl tady poruce, zacpal bych vám pusu jedním smysluzbavujícím soustem a byl by klid :)

Musaku jsem ochutnal ve třech řeckých podnicích tady v Praze a všude byla docela obstojná a nešizená. Pokud jste ji ještě nikdy nejedli a máte zájem to zkusit, tak myslím, že všude dostanete dobrý vzorek pro začátek. V řecku jsem ochutnal tuším dvě, a byla to vždy sázka na jistotu.

Můj osvědčený recept na musaku

Hned na záčátek vás varuju – trvá to dlouho a je s tím drbačka – pod tři hodiny jsem se zatím nedostal. Znám i jiné varianty, které trvají kratší dobu, ale mně vůbec nechutnají a připadají mi mdlé a bez chuti. Druhé varování – nepoužívám jehněčí, ale klasickou směs vepřové+hovězí, někdy jen hovězí. To jiné použité maso jde určitě poznat, ale ten můj recept to zase vyvažuje jinými prostředky…, navíc mi přijde děsná škoda to jehněčí namlít.

Co všechno budete potřebovat? (množství na jeden pekáček)

  • především hromadu různého nádobí :)
  • mleté maso (jeden balíček)
  • cibuli (2-3 větší)
  • česnek (1 stroužek)
  • pořádně macatý lilek
  • šťihlou a zakřivenou cuketku
  • rajčatový protlak (1-2 mikrokonzervy)
  • dobře vyzrálá a sladká rajčata (kupku)
  • kvalitní olivový olej (pár decek)
  • brambory (copa já vím? tak akorát na dno pekáčku ;)
  • mléko, hladkou mouku a máslo na bešamelovou omáčku
  • mletou skořici
  • muškátový oříšek
  • pepř&sůl, cukr

Postup se skládá z několika jednotlivých fází. Není na tom nic složitého, jenom je musíte hezky všechny udělat poctivě. Každá fáze patří jednotlivé vrstvě musaky. Ty vrstvy jsou čtyři – brambory, lilky a cukety, masová plňka a nakonec bešamel. Začneme hezky odspodu s bramborami:

  • hezké & oloupané brambory předvaříme v celku cca 10 minut
  • nakrájíme je na plátky cca 0,5-1cm tenké
  • tyhle plátky jemně osmažíme v olivovém oleji
  • chceme od nich jemně nazlátlou barvu (ne hnědou!)
  • v průběhu je velice jemně poprášíme skořicí z obou stran a posolíme (velice jemně)
  • odložíme si je stranou

Můžeme postoupit na další úroveň a tou jsou lilek a cuketa. Budeme postupovat následovně:

  • nejdříve nakrájíme na cca 0,5-1cm plátky lilek, posolíme jej z obou stran a necháme jej vypotit (krystalyk soli vytáhnou z lilků nahořklou šťávu – jsou potom jemnější)
  • cuketka se potit nemusí a tak šup se stejnými plátky rovnou na pánev do olivového oleje
  • odělat hezky do udělana :) v průběhu kořenit (skořice, pepř, sůl)
  • nechat odpočinout na papírové utěrce (zbavit tuku)
  • to samé provést s již vvypocenými lilky (pot pečlivě setřít)
  • šup s nimi na papír a odložit spolu s cuketkami stranou

Hurá na další, tentokrát masové patro :)

  • na štedré dávce olivového oleje zesklovatíme cibulku najemno
  • přidáme mleté maso a varečkou pořádně rozmačkáme a úplně promícháme s cibulkou
  • takto chvíli restujeme až nám to začne trošku hnědnout
  • celé to schladíme kupou nasekaných a oloupaných (ano! bez šlupek!) rajčat
  • dusíme a mícháme, postupně přidáme i rajčatový protlak
  • velice volitelným je přidání jednoho drceného stroužku česneku (většinou vynechávám)
  • okořeníme skořicí, solí a pepřem + ždibíček (ale opravdu jen) mletého muškátového oříšku
  • toto celé dusíme tak 30-45 minut
  • cílem je sladce pikantní tomatovo-masová směs, měla by být důkladně rozvařená bez nějakých slepenců nebo kousků
  • závěrečnou chuť doladíme cukrem/citronovou šťávou, závisí na kvalitě rajčat a protlaku jaka jsme pro přípravu použili

Už tam skoro jsme, ale ještě potřebujeme bešamelovou omáčku. Předtím než se do ní pustíme můžeme si do pekáčku (nejvíce se mi osvědčil keramický) naskládat vrstvy, které pak bešamelekm nakonec přelijeme. Úplně na spodek půjdou plátky brambor (olivový olej z nich poslouží jako mazadlo pekáčku), potom tam poházejte plátky lilků a cuketech a nakonec to celé zarovnejte masovou plňkou. Pokud máte takové ty mini pekáčky pro jednu osobu, určitě je použijte, je to ta nejlepší forma jak musaku servírovat. Stručně bešamel:

  • uděláme si světlou zásmažku z másla a hladké mouky (nesmí zhnědnout)
  • tuto zaléváme postupně mlékem a rozšleháváme
  • omáčku rozvaříme, tak abychom neměli žádné žmolky a abychom dostali hladkou smetanově bílou omáčku
  • okořeníme pepřem, muškátovým oříškem (teď výrazněji!) a solí

Kdo che může do ní (ne úplně horké) rozšlehat ještě vajíčko, ale není to potřeba. Hotovou bešamelovou omáčkou zalijeme celé naše dílko v zapékací misce a všechno šoupneme do středně vyhřáté trouby. Jelikož máme všechny vrstvy již dokonale uvařeny, tak jediným faktorem udělanosti pro nás bude povrch té bešamelové omáčky. Cílem je udělat to krásně do zlatova a nespálit to.

Musaku podáváme přímo i s pekáčkem nebo v zapékacích miskách rovnou na stůl. Pozor! Strašně to pálí :) K tomu dostatek bílého chleba a vody. Jíme pomalinku. A potom se odkutálíme, kam potřebujeme, kam sami nejlíp víme…


O článku Recept na Musaku: My Favorite Things

Okolní články

O reklamě zde

76 ks komentářů Přidat vlastní

  1. 0.Dan 18.8. 2006

    děsi mě to množství skořice :-) ale znám jen musaku z “bulharské” restaurace thrakia, třeba bnude ta cuketkovic mňam

  2. 1.pan Cuketka, web 18.8. 2006

    zkus to třeba trošku šidit, uvidíš podle chuti – je třeba to vyzkoušet .)

  3. 2.Dan 18.8. 2006

    Ten první Dan je jinej Dan… :-)) To není ten “já-Dan”! :-))

  4. 3.pan Cuketka, web 18.8. 2006

    oká, já jen abych věděl ,)

  5. 4.martinpav 20.8. 2006

    No dnes bola musaka ala “cuketka” na obed a musim pochvalit, oplatilo sa zabit tri hodinky :).

  6. 5.pan Cuketka, web 20.8. 2006

    Tak to jsem rád, že to vyšlo a že ta námaha stála za to! :)

  7. 6.Dan - "original" 20.8. 2006

    Nu, ja na dnesek taky chystal Moussaku, lec dopadlo to “obycejnym ” lososem na maslicku.. mnamka.. jako vzdy. Nicmene ted jsem prave dotvoril dvuj prvni (nyni tak tezce popularni – az zprofanovany) MEDOVNIK.. sice to nepatri k tematu, ale pochlubit se musim. Dan.

  8. 7.pan Cuketka, web 20.8. 2006

    Originální Dane:

    k lososu i medovniku gratulace! osobne sem na peceni levej jako delobuch, takze ho radeji nezkousim a radeji si ho jen davam do nosu :)

  9. 8.Anonymous 21.8. 2006

    Musaku dělam dobrých 20 let a je hotová za hoďku., tedy bez pečení. Spoprák nemá jen jeden hořák , dílčí patra připravujíi souběžně. Co vy na to pane Cuketko? Dobrota to je, v tom s Vámi souhlasím, u hostů vždy boduju.

  10. 9.pan Cuketka, web 21.8. 2006

    no pane anonyme jste dobrej, že to stíháte, páč já to nestíhám :)

    jednou jsem to zkusil a nebylo to ono – potřebuji se na každé patro pekelně soustředit. ale co já vím, jak to bude vypadat za dvacet let že? :) díky za tip!

  11. 10.d1 28.8. 2006

    Já když dělám mussaku, tak do bešamelu ještě přidám cca 10 dkg nastrouhané fety nebo balkánu, a je to taky dost dobré, zkuste….

  12. 11.pan Cuketka, web 28.8. 2006

    d1

    výborný tip! bude to sice taky ještě o kousíček těžší, ale doufám, že o to chutnější :)

  13. 12.Monika 22.4. 2007

    ahoj, pane cuketko, tak dnes jsem se podle Tveho receptu pustila do musaky. trvalo to cca ty tri hodky, ale vysledek byl vynikajici!!! bala jsem se besamelu (delala jsem ho poprve), ale dopadl na vybornou :-) jen male upozorneni – narazila jsem na toto: http://www.femina.cz/index.php?ID=3891 – pani Magdova zrejme vykradla tvoje know how ;-). tak bacha na to!

  14. 13.pan Cuketka, web 22.4. 2007

    Monika:

    gratuluj, že se povedlo. sama vidíte, že je to sice dlouhéí, ale ty jednotlivé kroky jsou jednoduché a musaka sama o sobě i když je božský, tak velice tolerantní porkm :)

    to stím odkazem díky, čert nikdy nespí. díky!

  15. 14.touchmeimsick 26.5. 2007

    musim potvrdit ze recept nema chybu,.. maxi pekac ma pokazdy jepici zivot,..!coz je docela skoda ponevadz mam ozkouseno ze druhy den chutna podstatne lip, chute se nadherne spoji a rozlezi

  16. 15.Jednorožec 26.5. 2007

    Opět objevuji Cuketko-Ameriku, tj zakopávám o loňský článek a nemohu si odpustit své glosy:

    Lilky už mnoho let předem nesolíme. Prý z nich ta hořká šťáva byla zahradníky dávno vyšlechtěna. To by mohlo ušetřit něco minut z těch 3 hodin vařby?

    Skopové by mě zde v UK vůbec nebylo líto mlít, je to jedno z nejběžnějších mas k mání. (Koupil jsem minulý týden přímo od ekologicky uvědomělého farmáře celou půlku odrostlého jehněte. Je pochopitelně naporcováno a nyní v mrazáku.)

    Skořice + cibule + mleté skopové je klasická středozemácká kombinace a mohu ji než doporučit. Nebát se nových chutí! Courage, mon brave! Kupředu všemi směry!
    Též dobře opepřit a případně přidat jedno zrnko tlučeného (mletého) Nového koření.
    Přimlouval bych se za ten jeden stroužek česněku, jsou to přeci se skopovým velcí kámoši.

    Bešamel vždy získá delším vařením – něco chuťově příznivého se děje s glutenem (?česky?) v mouce. Jen si při tom neodskočit k PC, nezakecat se a béšu nepřipálit! Míchat, míchat, míchat. Bobkový list není normálně v bešamelu na škodu, ale zde, se skořicí a muškátovým oříškem v pokrmu to není “krůšl”, nutné.

  17. 16.pan Cuketka, web 27.5. 2007

    Jednorožec:

    musaka začíná být opět aktuéůní téma, nedivím se vám! s těmi hořkámi látkami nevím – osobně jsem na to dost citlivý a občas tam tu nepříjemnou “lilkovinu” zachytím. stává se mi to nejčastěji v restauracích, kdeho neumí připravit a jen tak ho podusí nebo potrápí v troubě. ruku do ohně bych za tu medodu s kapkami nedal, ale jsem už tak zvyklý :)

    to skopové závidím, u nás se to postupně zlepšuje. děkuju za ty tipy na koření, to nové tam vyloženě zapadne, česnek občas dávám ale nepsal sem ho tady, záleží od nálady ;)

    a ten bešaměl. mám kněmu tři slova – je to sviňa. (připojuje se i několik zuhelnatělých hrnců a zaneřáděných sporáků)

  18. 17.Tulip 28.8. 2007

    mám dotaz na pana Cuketku, nenašel by se někde recept na řecký pokrm s názvem Pasticio??? přeem děkuji

  19. 18.pan Cuketka, web 28.8. 2007

    Tulip:

    bohužel nepsoloužím, ale moc velkou vědu bych z toho nedělal. normálně bych použil podobný recept, akorát místo brambor těstoviny a místo jedné vrstvy dvě a mělo by to vyjít… :)

  20. 19.Anonymous 3.11. 2007

    pane Tulipe, když si zadáte Pasticio do vyhledávače tak vám vyjede několik receptů. Já mám knížku s řeckými recepty a na internetu jsem našla snad doslovné znění toho co je v té kuchařce. Když jsem to zkoušela poprvé tak manžel pěl ještě dlouho po obědě ódy a neustále si o pasticio říká. Je to opravdu vynikající.

  21. 20.Anonymous 5.11. 2007

    Tak mám musaku v troubě a čekám…:))) Manžel zkusil jen tak osmažený lilek – ještě než byl ochucený a prý je to jak bláto. Tak doufám, že ho finálový výsledek příjemně překvapí.

  22. 21.fana 17.11. 2007

    jedním slovem  – úúúúžasné!!!! Podle tohoto receptu už musaku vařím poněkolikáté a vždycky je aplaus zaručen:-) Zrovna se nám v troubě dopéká jedna na zítřejší oběd, ale nevím, nevím, jestli odolá… Díky moc za perfektní recept!

  23. 22.Vimaana1 17.11. 2007

    Terazky by řekl: som z toho volaký zmetěný:
    je to pasticio nebo pasticcio? Je možné, že je to opravdu italská těstovinová varianta musaky? Nebo řecká musaka vylepšená o italský prvek? Jak je to stará receptura? Může to být vzpomínka na 2.světovou, kdy byl italský výsadek (bohužel nechvalně fašistický) v ňecku?
    Znám pasticcio pochopitelně italské, teď zmateně koukám!

  24. 23.pan Cuketka, web 18.11. 2007

    fana:

    děkuji za pochvalu, ten recept už je skoro moje rodinné zaltíčko. ten nikdy nemine cíl!!! :)

    Vimaana1:

    zatím jsem to moc nezkoumal, protože těstovinouvou musaku jsme měl jen jednou a moc mi to nejde. zatím co jsem to všude viděl vařit, tak to bylo v podstatě stejné, jen tam šoupli místo kobzůlek těstoviny :) ja vypadá to italské pasticcio??

  25. 24.Irča 8.2. 2008

    Miluju ňecko, miluju řeckou kuchyni, miluju řecký hospůdky po setmění a miluju musaku. Tenhle recept je opravdu jako od domorodce, protože co kuchař, to přísaha, že ta jeho musaka je ta nej…
    Díky

  26. 25.rachad 8.2. 2008

    ad 16: Já lilky solím nejen pro obsah hořké šťávy, někdy je, někdy není, záleží odkud a v jakém stavu ho k nám dovezou, ale i proto že když ho alespoň částečně zbavím vody, rychle se osmaží, či opeče a nenasákne tolik oleje. Při tepelné úpravě v něm voda dělá pravé divy, takže opravdu může být jako to bláto..To už ho potom radši rozmačkám vidličkou, pořádně opepřím, přidám lžíci dobrého jogurtu a naplácám si ho na chleba :-))

  27. 26.Pivli 8.2. 2008

    Lilek rozňahňaný na chleba miluju, přidávám ještě olivový olej, česnek a kapku citronové šťávy. mňam!

  28. 27.Jana 21.2. 2008

    Tedy, pane Cuketko, gratuluji k tomuto receptu. Díky němu se u nás musaka posunula mezi nejoblíbenější jí­dla.

  29. 28.Teplík, web 29.6. 2008

    Dobrý den. Tak jsem to zkusil a opravdu je to výborné. Musím ještě vychytat pár drobností (olej, bešamel…) a bude to eňo-ňůňo ;-) Jinak samozřejmě sdělení, že to trvá 3 hodiny a následná hláška, že se to dá stihnou za hodinu byly pro mě výzvou, neboť jsem vyučený kuchař a 7 let jsem toto krásné řemeslo také praktikoval (ano minulý čas :-)) Za hodinu to jde opravdu stihnout. Musíte odbourat pár maličkostí (jako je loupání rajčat – nebo použít konzervu, vysušování lilků od oleje atp.), využít všechny plotýnky sporáku, ale jde to. Sám jsem dělal opravdu velký pekáč (cca. pro 6–8 lidí) a hotov jsem byl i se zapékáním za hodinu a 10 minut i s čistou kuchyní. Děkuji

  30. 29.pan Cuketka, web 29.6. 2008

    Teplík:

    hodina 10, úctyhodný výkon :) dás e to určitě udělat rychle, alemusíte zvládat dělat tři věci najednou, pak to jde. gratulace! ;)

  31. 30.Šárka 18.7. 2008

    Musím pochválit tento recept. Musaku miluju a vždy si ji na dovolené na KIrétě dám a těším se na toto báječné jídlo.Právě mám zapnutou troubu a už se jen těším , až si pochutnám. Já jsem se naučila na všechna jídla , kde jsou brambory přidávat jedno báječné koření , které si každý rok z Řecka dovezu , jedná se o koření na brambory a proto jsem ho dala i do musaky. Jinak to koření je vynikající na maso a všude. pochvaluje si to hodně lidí. Jinak musím podotknout, že trošičku zručná kuchařka dokáže pokrm připravit rychleji, dělala jsem také většinu vrstev najednou a nechá se to zvládnout ..... špinavé nádobí- to zvládne myčka v době, kdy si budeme pochutnávat. Všem kdo se pustí do musaky přeji dobrou chuť a moc děkuji za tento recept.

  32. 31.Lenka 3.8. 2008

    Tak nevím – dělala jsem všechno podle pokynů a lilek je hrozně nacucanej olejem – přiznám se, že jsem s lilkem pracovala poprvé a byla jsem překvapena jeho „žížnivostí“ :-( Nevím, kde jsem udělala chybu, lilek jsem nechala vypotit, ale nevím … můžete mi někdo poradit? Děkuju …

  33. 32.rachad, web 3.8. 2008

    32: Pokud lilek zbavíte vody, při první příležitosti jí něčím nahradí a saje jako houba. Můžet tuhle jeho vlastnost využít buď tak, že mu " k pití" nabídnete kvalitní olivový olej, který ho skvěle ochutí, nebo si lilek zprudka osmažíte ( fritujete ) takže vpodstatě nedostane šanci, ale potom je spíše křupavý, anebo můžete napodobit italskou variantu musaky Melanzane parmaggiana, a lilek před skládáním do vrstev osmažit obalený v mouce. Jeden šéfkuchař ho dokonce smažil jako řízky, obalený v trojobalu. Vysmažený trojobal výborně dochutil celý pokrm, nacucal se tajčatovou šťávou, ale byla to taková kalorická atomovka.

  34. 33.Míša 3.8. 2008

    32: zkuste lilek malinko potřít olejem a pak dát pod gril nebo na suchou teflonovou pánev, většinou to tak dělám.

  35. 34.dlouhan, web 4.8. 2008

    Souhlasim! Delam to s lilkem stejne, tesne pred polozenim na rozpalenou teflonovou panev potru jednu (spodni) stranu olivovym olejem a pri obraceni pak tu druhou, vysledek je zlatoucky, nenacucany, dobre vypeceny platek lilku ;)

  36. 35.pan Cuketka, web 4.8. 2008

    rachad:

    nechci se hádat :) ale s tou vodou je to spíše naopak, když ho prosolíš, sůl vytahuje vodu z buňek a komůrky vzduchu zaplaví = tj. cucá olej pomaleji. že je lilek tak lačný po oleji, způsobuje právě ta jeho strukutra plná malinkatých vzduchový bublinek, které po zatopení olejem přímo lační :)))

    to prosolení má jediný háček – nefuguje až do hloubky, takže není super účinné. co prý funguje (a jako jediné jsem nezkusil) je nechat lilek před smažením na chvíli v mikrovlnce. ta způsobí že vzduchové bublinky zkolabují a olej dál necucají :) (myslím že by to mohlo fachčit ideálně – změna struktury teplem, bez přítomnosti oleje)

    jinak samozřejmě taky to co píšeš ty, udělat kolem něj krunýř rychlým fritováním, nebo v mouce :)

    jestli máte někdo doma mikrovlnku, vyzkoušejte to prosím, moc by mě to zajímalo! :)

    ( stím jak píšu v receptu, že to prosolení se dělá kvůliva hořkosti, platí to jen u starších lilků, nebo u těch které dozrávaly na suchu, principiálně to taky nic pořádně nevytáhne, jen změní naše vnímání těch hořkých neřádů)

  37. 36.rachad, web 4.8. 2008

    36: Myslím že jsem se špatně vyjádřil, ale asi jsme mysleli oba totéž. U smažených „mokrých“ věcí opravdu funguje tahle výměna – odpařující se voda je nahrazována olejem. Výhodou „vyplakaného“ lilku je že se rychle osmaží, odpadá zdlouhavé odpařování vlhkosti a o to delší šance k absorbci oleje. Já mám fakt problém s vyjadřováním…:-)
    Poznámka pod čarou. U prosoleného lilku, pokud jej důkladně neutřete počítejte s tím, že je slaný. Samozřejmost? Jak pro koho…:-) A na rychlé vysušení pomocí soli taky pomáhá nakrájet prostě na tenčí plátky. A je to! Tu fintu s lilkem potřeným olejem a rychle ogrilovaným jse zkoušel, ale byl příliš suchý a mc mi nechutnal. Něco jiného je, když potom přijde do musaky, která ho ještě ochutí. Ale variantu " napij se oliváče" bych rozhodně nezavrhoval:-))

  38. 37.rachad, web 4.8. 2008

    36: btw možná si vzpomeneš na smažení zeleniny na caponatu, na Sicílii. Olej byl plný „vody“ ze smažené zeleniny, takže vpodstatě pro další smažení znehodnocený, zelenina byla nacucaná olejem, který jsme z ní ždímali a zelenina zbavená vody a částečně olejem pak lačne cucala šťávu z loupaných rajčat, balsamico a jiné dobré věci. A to včetně problematického lilku, který jsme nenasolovali.

  39. 38.caty 4.8. 2008

    souhlasím s rachadem – nasolení se hodí před smažením lilku, pokud se ho nechystám smažit, tak ho syrový ochutnám a když není hořký, tak ho před přípravou nenasoluji

  40. 39.pan Cuketka, web 4.8. 2008

    rachad:

    to jo, jasné, obecně pro zeleninu. kdybys ale někomu zkoušel vysvětlit rozdílné cucání oleje u lilku a dejme tomu třeba u mrkve, tak bys nepochodil ;)

    Lenka:

    jinak ještě zpět k původnímu dotazu .) jak píše rachad v 39, zrovna tady v musace jsem 100% pro totálně nacucaný megatučný lilek :)

  41. 40.rachad, web 4.8. 2008

    40: jasan. přesně jako u té caponaty. Šlo vždycky o zeleninu s vyšším obsahem vody ( papriky, lilek a cibule ) Úplně jiný model je třeba na arabský způsob opékaný květák ( na přepuštěném másle ) nebo jiná tvrdá ( a „suchá“ ) zelenina.

  42. 41.dlouhan, web 4.8. 2008

    ještě k té mikrovlnce, nezkoušel jsem to, ale mylím, že dát lilek na plátky na rošt do horkovzdušné trouby (mám sice jen základní, ale koupil jsem si ji raději než TV a musím říct že pokaždé co ji zapnu v ní běží něco dobrého:) a prostě ho vzít rychle na sucho horkým vzduchem. Ale to ted jen pro ten necucavý způsob ;) i když mám pocit, že lilek si stejně pokaždé vezme co potřebuje…

    ad ten olivový olej, už si začínám připadat divně, protože máme doma takovou spotřebu, že se snad ani nehodí to říkat nahlas…
    :D

  43. 42.Jednorožec 5.8. 2008

    Lilek je lilek, and lilek always sucks (oil).
    Slyšel jsem o potření bílky před mažením, nemám odzkoušeno.

    Když vařím pro přátele, tak se pochopitelně ptám, co nejí. Lilek je jedna odpověď.

    Sám s ním dělám jen málo. Nejraději vcelku na barbecue, kde vypouští páru a vypadá pak jako archaická bomba anarchistů. Spolu s grillovanou zelenou paprikou tvoří po vychladnutí tzv. falešný kaviár = pomazánku / dip. Je moc dobrá, ale zdá se, že jsem jediný, kdo jí v okolí neodolá, takže… :-)

  44. 43.Kytka 16.8. 2008

    Tak jsem právě povečeřel „něco jako bych viděl z rychlíku Musaku a zkusil se jí volně inspirovat“ Měl jsem nedostatek času, takže jsem použil neopékané brambory uvařené ve slupce do pekáčku vymazaného olivovým olejem, na to opečený lilek a maso s neloupanými rajčaty (je sezóna a mám tu dvě bedny domácích rajčat, tak protlak nepoužívám, neloupu je nikdy, mě ty slupky nijak nevadí) a místo bešamelu nahoru směs strouhaného eidamu s kysanou smetanou, vejcem a trochou mléka. Za musaku bych to nevydával, ale bylo to rychle hotové a bylo to dobré, až bude čas, tak zkusím i tu nešizenou verzi.

  45. 44.Ája 17.9. 2008

    Teď jsem dojedla…mňaaa­aaaaaam!
    Fakt lahůdka!
    A to jsem malinko podváděla, neměla jsem 3 hoďky volné, tak jsem brambory, cuketu a lilek dělala v troubě a u toho dusila maso a rajčata. Vzalo to hoďku a půl. Dík za recept!

  46. 45.pan Cuketka, web 17.9. 2008

    Ája:

    super finta :) to musím vyzkoušet!!!

  47. 46.Zacinajici kucharka 20.9. 2008

    Hm hm, ja jsem teda ve vareni spise zacatecnik, ale zabralo mi to hodku 20 minut :) Proste sem cuketky delala mezitim co se varily brambory, kdyz se dopekaly brambory uz se delalo maso atd. :) vyborny recept! :)
    Zajimalo by mne – na ten jeden balicek masa (1cuketku, 1lilek atd.) – kolik davate toho besamelu, resp. mleka? Ma to byt jen takova kurcicka ci spise poradna vrstva? Delala jsem cca 50g masla, 50g mouky a 600ml mleka a vyslo to asi na 1cm besamelu v tom tradicnim sklenenem pekacku – to je asi moc, coz? (uz mi to bylo lito vyhodit ;)

  48. 47.Alena 26.9. 2008

    Díky za recept, taky jsem z časových důvodů šidila: rajčata jsem dala z konzervy, brambory, cuketu a část lilku jsem dělala postupně v mikrovnce na teflonové pánvy na funkci crisp, aby tam nebylo tolik oleje. Příště tak určitě udělám lilek, byl lepší jako ten, který jsem osmažila na sporáku. Skořice – pohádka. Moc jsme si pochutnali!

  49. 48.Jindra 2.10. 2008

    Díky,
    nevím jestli je to tím, že si to člověk (mlsoun) dělá sám, ale vyšlo to snad lépe než ochutnaný originál v Řecku. Prvopočáteční strach z kombinace maso,česnek,skořice byl výsledkem smazán stejně rychle, jako první pekáček po ochutnání. Vzhledem k tomu, že nevařím často mi vyplynula pouze jedna otázka, jak osmahnout lilek, aby nenasál tolik oleje a přesto se pěkně udělal – je snad větší savec než topinky z měkkého chleba. :-)

  50. 49.Anonymous 2.10. 2008

    Jindro, skoro určitě už to výš někdo zmínil, ale pomáhá plátky lilku předem nasolit, nechat tak hodinu odpočinout, otřít a osmažit – nejlíp na teflonové pánvi s menším množstvím tuku. A po osmažení nechat okapat na papírovém ubrousku, pokud by vám to přišlo moc mastné.

  51. 50.aida 2.10. 2008

    Aha, pardon, chybí podpis.

  52. 51.Pavla 27.11. 2008

    Do masové omáčky dejte ještě trochu červeného vína. Budete mít co dělat, abyste ji nesnědli ještě před zapékáním. Pokud jde o nasákání oleje do lilku – nevyhneme se tomu, ale přece to chutná výborně, tak co. Musaka přece nemá být dietní jídlo. Ale: spotřebu oleje snížíte, když nepoužijete teflonové pánve a lilek, bramborové plátky a cuketu osmažíte v litinové pánvi. Nevím jak to, ale funguje to. Musaka bude dnes k večeři. Zdravím všechny milovníky všeho řeckého.

  53. 52.marion 4.3. 2009

    Musaka je skvělá. Jedla jsem ji v Řecku. Mohu potvrdit, že pastocio, je těstovinoívá obdoba musaky. V Řecku se nesmí dívka vdát, než se naučí dělat musaku. Není to super? Co máme my?

  54. 53.marion 4.3. 2009

    Zdravím pana Cuketku. Nemáte ještě nějaký recept na dobrou mňamku?

  55. 54.Razor Ramon, web 10.3. 2009

    I já bych se rád podělil a svůj zážitek s přípravou Musaky. Ale nejdřív! PANE CUKETKO, VY DAREBO!!!! Strávil jsem více než tři hodiny v kuchyni a připravoval výše uvedenou dobrotu. Ale upřímě, nezlobím se na Vás, naopak, stálo to za to!!!!! Myslím, že se jedná o jedno z jídel, které učí kuchaře pokoře. Když jsem otáčel na třetí pánvičce třicátý plátek brambory a viděl sem, že mě čeká ještě lilek a cuketa, nejdřív sem se zhrozil a pak sem si uvědomil, jaké hezké chvilky v kuchyni jsem si musakobičem upletl. Je to fajn si takhle na pár hodin vypnout a jenom připravovat a připravovat. Je třeba říct, že jsem se za tu dobu v podstatě nezastavil. Tříhodinový limit jsem asi trochu překročil, ale to bylo asi tím, že jsem Musaku připravoval pro sedm lidí a maso sem si mlel sám na ručním mlýnku. Jinak recept jsem dodržel v podstatě bez jakýchkoli změn, jenom jsem sehnal kousek jehněčího, takže mleté maso byl mix jehněte a hověziny v poměru asi 40 ku 60ti. Jehněčí to pěkně ovonělo, takže v tomhle směru spokojenost.
    Jo a ještě jedna věc. Zkoušel jsem rozjet dvě pánvičky naráz a to byl teda fofr. Zvládlo se to… Ještě, že mám doma šikovnou pomocnici. Chvílema to chtělo čtyři ruce :-)
    Jo a ještě jedna. Nemám doma myčku a s nádobím sem strávil v pondělí další dvě hodiny. Že toho nádobí bylo.
    Takže ještě jednou… Díky pane Cuketko

  56. 55.pan Cuketka, web 10.3. 2009

    paráda :) v přípravě musaky existuje řada zkratek. já i když o jejich existenci dobře vím, stejně jedu podle klasiky. jehněčí vám jen schvaluju, do původního repcetu rozhodně patří! :)

    podle mě je to ideální jído na neděli pro více osob. velkýnástup obříuo pekáče na společný stůl je pokaždé strhující! :D

  57. 56.Jolana 22.3. 2009

    Musaka byla na dnešním nedělním obědě. Velký nástup obřího pekáče se konal a slavil úspěch.
    Jen jsem si nepřečetla, že to bude trvat 3 hodiny a začala vařit v půl dvanácté. No tak jsme jedli ve dvě ;-)
    Brambory jsem před zapékáním pouze předvařila, nechtěla jsem přidávat ještě další tuk.
    Zejména rafinovaná je v tomhle jídla ta skořice.
    Moc děkuji za recept!

  58. 57.milan 1.5. 2009

    jojo, je to skvělý, dělám to již po několikáté, dnes poprvé z hovězí+vepřové, jehněčí příliš drahé. Na Krétě tohle jídlo stojí pouze 4–5 Euro. To je oproti jiným pokrmům skoro zadarmo.

  59. 58.priscila 14.6. 2009

    Tímhle vším fidlátkováním berete musace to, co je jí nejvlastnější – rustikálnost. Jak myslíte, že dělá musaku aktuální venkovanka? Tohle hraníčko na převypilováváníčko je asi jedním z příznaků úpadku naší civilizace. Zkuste to jednoduše, i se šlupkama, maso tam nemusí být každý den, místo bešamelu stačí jen mléko, vejce a feta. V jednoduchosti je síla…

  60. 59.pan Cuketka, web 14.6. 2009

    priscila:

    stačilo dodat ještě howgh a bylo by to kompletní :) pryč s recepty, pryč se srurovinami, ať žije řecký mistr babicakos! ;)

  61. 60.priscila 14.6. 2009

    howgh :-)

  62. 61.baobab 15.6. 2009

    Zde se diskuse vleče málem přes tři roky. No je vůbec možný, tohle?

  63. 62.žufanka 17.7. 2009

    A bude se diskutovat dál, stejně jako musakovat ;) Když jsem se dnes rozhodla oslavit svůj svátek musakou, doufala jsem, že někdo z mých oblíbenců má osvědčený recept. V Olivové kuchařce nic, kouknu sem a ejhle! Tak dám vědět, jak dopadla :)

  64. 63.Rudy 23.8. 2009

    Ahoj,
    mozno som to minul ale pri vrstveni je to… len zk azdej vrstvy jednu alebo su to prekladane vrstvy… ??
    dikec

  65. 64.pan Cuketka, web 23.8. 2009

    z každé vrstvy stačí jedna ;)

  66. 65.SRudy 16.9. 2009

    nedavate tam zadnej syr? cekal bych se aspon do toho besamelu ho pridate

  67. 66.SRudy 17.9. 2009

    takze vcera sa pokus zdaril…
    jen z lilku a zapomel jsem oprazit…
    brambory jsem nesmazil .. protoze jse mi to uz zdalo dost mastne
    do masovej sladkej zmasy jsme pridal chili co udelal skvelou chut.
    a to besamelu jsem pridal balkansky syr…
    je to silena mnamka ale stal jsme v kuchyni 2 hodky.. strasna prekerka.. to aj lasgne su snad jednoduchsie :P

    skvely recept..

  68. 67.Zuzana 25.9. 2009

    Kaliméra:o) Mr. Cuketa!!
    Bezva recept, lepší jsem na netu nenašla.
    Včera večer jsem nad tím strávila cca 2,5 hod (a to mi pomáhala sestra). Ale byl to požitek, nikdy jsem se při vaření necítila tak… tak… hm … happy:o)
    Jen bych měla prosbu – chuťově super, ale bylo to celkem dost mastný – kde jsem udělala chybu??? Nechci to příště opakovat a utopit ten řecký poklad v oleji …:o/

    Evcharisto:o)

  69. 68.audrey 26.12. 2009

    jednoznačně nejlepší recepr na musaku, na který jsem narazila, ta námaha za to rozhodně stojí

  70. 69.Pavlína B. 5.3. 2010

    musím říct, že musaku jsem podle tohoto receptu dělala již několikrát a každý si ji moc chválil, vřele doporučuji!!!

  71. 70.Mirek 4.4. 2010

    Jen tak pro pobavení (doufám, že to Cuketka vezme sportovně): Dnes jsme měli musaku a během jídla z mé přítelkyně vypadlo): Ty a jak ten Cuketka furt tak žere a on je tak hubený, nemá on nějaký ten disorder? :)

  72. 71.Blanka 4.4. 2010

    Dnes jsme ji delali poprve a byla to fakt dokonala mnamka, mozna bych tam vynechala i ty brambory, ale bylo to vyborne. Co se tyce lilku, mam lehky trik. Je dobre jak je zacnete smazit a pote co nasaknou vsechen olej, je lehce zmacknout otocenou lzickou nebo vidlickou, kdy vytlacite olej ktery uz lilecky nasakly a nemusite zadny uz pridavat a lilecky jsou do zlatova opecene a jen lehce nasakle. Ale pozor at je nemackate moc.

  73. 72.Radek 1.7. 2010

    Drobný tip k lilku a oleji: aby měl lilek správnou chuť trochu se nacucat musí – ale ne tolik, kolik by sám chtěl. Když dělám lilky já, dám na pánev vcelku normální množství oleje (asi jako kdybych se chystal smažit cibulku); lilek ho všechen vypije během chvilky a tváří se, že by chtěl ještě. Já se ale nenechám vydírat, nedám mu už ani kapku a dál ho smažím nasucho, neboť dobře vím, že už má vevnitř oleje až až (podmínkou je samozřejmě teflonová pánev). Výsledkem je, že lilečky jsou pěkně propečené a proolejované, ale ne zas tolik, aby z nich olej přímo kapal.

    Jinak moje zkušenost je, že lilek zvedne o 100 % chuť jakéhokoli zapékaného jídla. Já ho z tohoto důvodu dávám, kam to jde, třeba i do špenátových lasagní. Může to vypadat jednotvárně cpát všude lilek, ale on ve skutečnosti sám zas až tak výraznou chuť nemá, spíš funguje jako určitý katalyzátor, který se propojí s dalšími chutěmi a pozvedne je na vyšší rovinu. Proto člověk ve výsledku nemá pocit, že by pekl pořád to samé.

  74. 73.Elis 8.7. 2010

    Nemůžu ani dýchat, sbíhají se mi sliny!!! Mňam!!! Už vím co budeme o víkendu obědvat. Děkujiiiii

  75. 74.Pepsa, web 22.7. 2010

    Díky za skvělý recept. Musaka byla luxusní.

  76. 75.radka k. 4 dny zpátky

    hotovo… ještě je horká...... musím chvilku počkat na první sousto...... mhhhhhhhhhhhhhh ............ je výbornááááááá… dě­kuji

Přidat komentář

Žádná položka není povinná a váš e-mail nebude zveřejněn. Formátování? Texy!


Rubriky, navigace, další odkazy

Novinky z fóra

Kategorie

Štítky

alkohol bio bůček chléb cuketka cukroví cukrárny degustace esej espresso foodblogy food kritik fotohádanka francie gordon ramsay itálie kavárny Knihy, časopisy a média kuchaři kuchařky kurzy vaření káva lokální potraviny michelin molekulární gastronomie odrobinky pečení pivo prague food festival praha recenze recept reportáž restaurace ryby sezónní potraviny soutěž suroviny vepřové video vietnam vánoce víno zdeněk pohlreich čokoláda

Zápisky podle autorů

Odkazy o jídle

Odkazy všehochuť

Cuketka podporuje



Dobrý skutek - víc než dobrá rada

Cuketkovy Ikonky



Opera
Linkuj si !

Přidej na Seznam
Add to Google
Add to My Yahoo!





Slow Food
WebArchiv - archiv českého webu
Winelibrary TV - Gary Vaynerchuk

Sledujte nejnovější dění na FB

Další z této kategorie

Nejnovější články

Zápisky čtenářů

Kalendář akcí

Před jídlem v restauraci...

Výsledky

Loading ... Loading ...

Vždy bzzzučící diskuze

Cuketkovník

Posting tweet...

Kde bydlí Cuketka?

Hlavní odkazy

Vyhledávání