První farmářské trhy v Dejvicích

cuketka.cz_farmarske_trhy3

Ták, a! Byla to předvolební agitka, nebo skutečný pokus o zavedení tradice farmářských trhů v Dejvicích? Po prvním načinčaném díle s popíkem z reproduktorů a s proslovy politiků těžko říct. Přesto se ale v našich končinách jedná o ojedinělý (a dotažený!) pokus o trhy s posvěcením městské části, který si zaslouží pozornost.

První dejvické trhy organizovala Praha 6 ve spolupráci s Gurmán Association (to jsou ti, jak oblepují všechny restaurace nálepkou s příborem). Dle radnice se jednalo o pilotní pokus, který podle reakcí lidí rozhodne o dalším osudů farmářských trhů na šestce.

cuketka.cz_farmarske_trhy5

Záměr byl přitom jasný – vrátit do života města instituci pravidelných farmářských trhů. S českými a lokálními produkty přímo od farmářů a malých producentů. Velmi naivně vynechám analýzu všech motivů, které radnici k takové bohulibé činnosti vedly. Předvolební moment síly je velká nevypočitatelná sviňa. V tomto případě si ale myslím, že realizaci tržnice pomohl nebo ji alespoň uspíšil.

Nával

Tržiště (na rozdíl od tržnice nejsou stánky v budově) s něco málo přes třiceti prodejními stánky se vylíhlo hned u výstupu z metra A na okraji Kulaťáku. Už během první hodiny se ukázalo, že plocha absolutně nestačí zájmu lidí a celá tržnice se doslova ucpala nakupujícími.

Podle první informace od tiskového mluvčího Prahy 6 Martina Šalka na trhy přišlo okolo 15 tisíc lidí (zde další oficiální informace)!

cuketka.cz_farmarske_trhy4

Spousta lidí na tohle nadávala nebo se nechala odradit. Já to ale vnímám jako jeden z největších úspěchů celé dnešní akce. Pražáci si (snad poprvé?) zahlasovali nohama a dali jasně najevo, že o trhy stojí a že jsou schopni vzít je ztečí.

Celá akce navíc byla uvedena v testovacím provozu a radnice dávala jasně najevo, že se jedná především o průzkum zájmu. Na stánku u vstupu bylo možno vyplňovat anketní lístky, kde jste se mohli vyjádřit k frekvenci a otevírací době tržiště i k poptávanému sortimentu. Starosta Chalupa v krátkém projevu sám přiznal, že jsou zájmem překvapení a že tahle podoba trhů určitě není finální. Snad úplně nekecají, a jestli se příště tržiště rozroste na velkou zelenou plochu před VŠCHT a ČVUT (jak bylo naznačeno), bude to jenom dobře! ;)

Sortiment

Už dopředu jsem se hodně bál o výběr prodejců a farmářů, který je v městem provozovaných tržních místech většinou bídný. Dost mě překvapilo, jak byl výběr povedený. Rozklikněte si seznam prodejců a posuďte sami:

cuketka.cz_farmarske_trhy2

V rámci našich českých možností opravdu dobrý průřez malými producenty a farmáři. Dominovaly sýry, uzeniny, maso, květiny a pečivo. Ovozelu byly vyhrazeny pouze čtyři stánky (jestli dobře počítám), což není zrovna hodně zejména ve srovnání s ovozelovou tržnicí v Holešovicích. Všechno ale bylo sezonní a lokální. Žádné pomeranče, italské šunky ani olivy se prostě nekonaly! ;)

Spousta lidí asi čekala romantické procházení mezi stánky nacpanými skvělými lokálními produkty jako na nějakém trhu ve Francii nebo v Itálii. Je třeba si ale uvědomit, že všechny trhy u nás můžou kopírovat pouze skutečnou produkci z krajů a ta stále ještě není srovnatelná s evropskou úrovní.

Co se mi ale děsně líbilo, byl celý ten lidský mumraj a dynamika trhu, kterou už, úplně zblblí ze supermarketů, neznáme. Na trh je třeba dojít brzy, jinak na vás vyjde stará bela. Ke stánku se taky musíte propracovat přes špičaté lokty nevrlých babiček a u prodejce si zas musíte jasně a nahlas říct, co chcete.

Podle mě to bylo úplně geniální, jak lidi z Dejvic a okolí vylezli ven. Ještě takoví fajně pobledlí z nedostatku UV a zababeluchaní v ošolíchaných zimních bundách a kabátech. Spousta z nich potkávala svoje známé nebo kamarády a dávali se s nimi do řeči, nebo si alespoň vesele brblala na sluníčku. Tohle je funkce trhů, která se dnes silně podceňuje, a pro život města je to velká škoda… ;)

Klepiš, ochutnat musiš!

A co že jsem si to koupil dobrého? Z těch pár vybojovaných mačkanic ve frontě chci prezentovat uzeniny od Klepiše, které mi udělaly neskutečnou radost.

cuketka.cz_farmarske_trhy1

Vzal jsem jejich vyhlášenou Vysočinu, telecí paštiku (tu jsem si vybrebentil jako podpultovku), klasickou játrovku a anglickou slaninu. Zvěsti o jejich kvalitě podle mě nejsou vůbec od věci a kupříkladu ta telecí paštika, kterou si teď při psaní drobím do klávesnice, nemá absolutně chybu. Je perfektně ochucená, ani ne suchá, ani ne tučná a skvěle voní (po lehkém zauzení!). Na Cvrčovicích to jede úplně samo. Doporučuji! ;)

Sliby chyby?

Co se bude s trhy dít dál? Zatím není nic jisté a budeme si muset počkat na další termín, jak se jejich podoba změní. Radnice dává od začátku najevo, že nechce být přímým organizátorem a že by bylo ideální, kdyby se provozu ujal privátní subjekt s rozpočtem mimo městskou část. Uvidíme…

Každou sobotu, na velké zelené pláni u Kulaťáku a se stále stejně přísně kontrolovaným sortimentem by to byl jeden z nejpovedenějších projektů vůbec. Držím palce a těším se! ;)


O článku První farmářské trhy v Dejvicích

Okolní články

O reklamě zde

181 ks komentářů Přidat vlastní

  1. 0.Marek 20.3. 2010

    Všechno lokální… až na česnek. Paní se ptala, jestli je domácí a pan prodavač na to, že není. Dovětek o tom, že je fakt pálivý už ho nezachránil, paní utíkala pryč a já taky. :)

    Jinak mě hodně překvapila cena vajec od Abatisu. 70Kč za 6 vajec, byť bio, mi přijde trochu přestřelená. Obzvlášť když celkově ceny na trhu byly velice příznivé. Třeba kozí věci z Ratibořic oproti bioprodejnám mnohem levnější (kozí mazací sýr za dvacku, stejně tak jogurtové mléko, jogurty za deset…)

    Co mě ale taky štvalo, že spousta prodejců neměla vůbec vystavené ceny. Třeba právě zelinář s česnem nebo nějaké pekařství s chlebem, co byl údajně ze semolinové mouky a do kterého pan prodavač ještě sypal popel z cigarety v hubě.

    Jinak souhlasím, akce se povedla, snad se bude co nejdříve opakovat. Jen míň lidí nebo více prostoru. :)

  2. 1.Misha, web 20.3. 2010

    Jen tak dál. Jenom pro inspiraci posílám obrázky, že romantická představa trhu může být nejen v Itálii nebo Francii, ale i v Polsku:)

    http://www.flickr.com/…23656832160/

  3. 2.mpik 20.3. 2010

    Já teď kupoval bio vejce 6ks za 44 Kč. A český česnek? Ještě existuje?

  4. 3.L.A. 20.3. 2010

    To mpik: Vy jste mi nějakej pesimista! ;-) To víte, že český česnek ještě existuje! Kdo hledá najde. Já pro něj chodím do Holešovické tržnice.

  5. 4.Radomír Nádvorník 20.3. 2010

    Do Holešovické tržnice k vietnamcům…

  6. 5.pan Cuketka, web 20.3. 2010

    moc prosím všechny pražáky, aby urychleně přestali lamentovat nad nedostupností českého česneku (i lokálního ovozelu)! ;)

    opravdu – kdo chtěl, mohl se zásobovat celý konec léta a na podzim v holešovické tržnici v hale 22. já tam nakoupil zásoby na celou sezónu a ještě teď mám dostatečné zásoby v komoře. několik různých odrůd, paličáky, nepaličáky, všechno od přímých českých farmářů, na začátku ještě zelený, pak už pěkně vyschlý a připravený na skladování. stačilo se zvednout a zajet tramvají na zast. pražská tržnice ;)

    http://www.facebook.com/photo.php?…

    jinak souhlas – některé stánky v tom docela plavaly, ale podle mě to bylo hlavně tím, že jim budˇ hodně rychle docházelo zboží, nebo špatně odhadli typ akce. 15k lidí bylo opravdu dost a docela nečekaně :)

    pro mě je zásadní podpora města, bez které to nemůže dlouhodobě fungovat + přítomná podmínka na omezení sortimentu jen na ten žádaný. pokud se zachovají podmínky, vylepší prostor a podaří se přenést provoz trhu na soukromý subjekt, který to udrží – máme vyhráno ;) co tak vím, většina záměrů na trhy padá na tom, že není dostatečná podpora od příslušné městské části, nebo se vybere špatné místo, které se nelíbí farmářům a není dostatečně atraktivní pro lidi.

  7. 6.Marek 20.3. 2010

    Proti tomu, že bylo málo ovozelu vůbec nic nemám, ale když už teda bylo jen to, co bylo, tak jsem ten dovážený česnek moc nepochopil, no… :)

  8. 7.pan Cuketka, web 20.3. 2010

    Radomír Nádvorník:

    k jakým Vietnamcůlm zase? co to je pořád dokola? ;)

    tu obrovskou halu číslo 22 vyhrazenou pouze na zeleninu a ovoce s desítkami stánků od malých českých farmářů nikdo nevidí?

    http://www.cuketka.cz/?…

  9. 8.pan Cuketka, web 20.3. 2010

    jinak bláboly o tom, jak se v Holešovické tržnici nedá nakupovat zelenina šíří kde kdo a je to velká škoda. dnes za čerstva třeba lidovky:

    http://www.lidovky.cz/…bra-chut.asp?…

    opravdu stačí ujít od brány pár metrů k hale 22 a budete koukat ;) v současné době je to největší a každý den otevřený farmářský market vůbec.

  10. 9.pan Cuketka, web 20.3. 2010

    Marek:

    ten jeden stánek měl tuším na starosti obchodník, který má svoje stánky v holešovické tržnici i na ovocňáku  – většinou je to mix z Česka

    co se týče té definice „farmářské tržnice“, třeba v některých farmer's market v New Yorku se to dodržuje opravdu přísně a prodávat na stánku mohou pouze farmáři. není dovolený ani jeden stupeň mezi farářem a zákazníkem na trhu navíc ;)

    české trhy jsou v současné době ve fázi, kdy můžeme být rádi, že se podaří oddělit řezané květiny od mrkve :)

  11. 10.suanka 20.3. 2010

    Já jsem se blíž hale 22 dokonce přestěhovala a nemůžu si ji vynachválit. Samozřejmě – jsou tam „překupníci“ s nahnilými ananasy, ale taky mnoho farmářů s voňavou zeleninkou a když nevím, kdo je kdo, mám pusu a zeptám se…
    já už bez svý týdenní dávky zeleniny z 22 nemůžu vydržet :)

  12. 11.pan Cuketka, web 20.3. 2010

    jinak speciálně pro všechny z Dejvic – kam byste umístili trhy vy?

    prostor před NTK? zavřít Dejvickou ul.? na Ladnronku? chm? ;)

  13. 12.pan Cuketka, web 20.3. 2010

    suanka:

    hala 22 má tu výhodu, že si po několika nákupech člověk už ty svoje oblíbence zapamatuje a chodí jen k nim ;) já mám takových cca 15 míst, kde je to jistota. zbytek podle toho, jak se mění obsazenost a nabídka v průběhu sezony.

  14. 13.RenataE 20.3. 2010

    11. zavřít na sobotu ulici mezi ČVUT a VŠCHT (stejně je tam průjezd zakázán) a při rozšíření možno pokračovat před NTK.

  15. 14.Pivli, web 20.3. 2010

    Chtěla jsem se tam jít podívat, nakonec to ale nevyšlo. No, snad příště, doufám, že se akce bude opakovat a nejen na Praze 6.
    Ad český česnek: zásoby jsem měla veliké, několik copů, koupených jak v Holešovicích, tak u Mělníka, dokonce i ze Zelňáku jsem si jeden dotáhla. Ale hodně paliček seschlo, až zplesnivělo. A to jsem testovala uchovávání jak ve sklepě, tak ve špajzu. Některé roky mi česnek také seschl, ale nikdy neplesnivěl…hm…:-(

  16. 15.jenda 20.3. 2010

    Jel jsem dnes okolo, už po akci, balilo se. Ale jen víc takových tržišť i na jiných pražských částech. Kupovat český česnek a zeleninu opravdu jde, chce to jen zvednout p… a zajet do tržnice, výše zmiňované dvaadvacítky, nebo si objednat bedýnku, zkrátka trochu se zajímat.

  17. 16.Flora. 20.3. 2010

    No jo Pražáci! Ve Zlíně takovýto trh už funguje 40 let a nikomu to nepříjde zajímavé a česnek tam mají z Bánova a to je obec proslavená česnekem. Za Rozvadovem v každám větším městečku je to běžná záležitost a tady se objevuje „světová novinka“! F.

  18. 17.L.A. 20.3. 2010

    To Flora: Nevšimla jsem si označení „světová novinka“. Nikdo to tu netvrdí. To je jen obnovení trhů, které tu (v Praze) kdysi bývaly. Navážením se do Pražáků se dost shazujete, ale tak když Vám to dělá dobře, proč ne.

  19. 18.mpik 20.3. 2010

    Hala 22? Vyzkouším…

  20. 19.pan Cuketka, web 20.3. 2010

    RenataE:

    to je taky dobrý flek ;) uvidíme. chalupa říkal něco o tom zeleném volném prostranství. nevypadá to úplně marně:

    http://www.mapy.cz/#…

  21. 20.pan Cuketka, web 20.3. 2010

    Flora:

    netuším, s čím máte problém a proč ten despekt k pražákům. ve zlíně nebo třeba v brně na zelňáku mají lidi štěstí, ze spousty měst ale trhy vymizely a velmi pomalu (nebo vůbec) se vracejí. přitom problém s odbytem mají farmáři bez rozlišení kraje. nikdo tady z toho žádnou novinku nedělá. buďme rádi za každé takové nové místo k nakupování, ať je to kdekoliv v česku.

  22. 21.RenataE 20.3. 2010

    19: o tom jsem taky uvažovala, ale už teď se tam ten trávník drží jen zuby nehty 8)))

  23. 22.pan Cuketka, web 20.3. 2010

    RenataE:

    jj, no mě by se fakt líbila i ta dejvická přeměněná na sobotní pěší a klidovou zónu. ale tohle je asi nejvíc v intencích města, kde se to dá zrealizovat a s jakými náklady.

    jinak tady je nějaký náčrt potenciálních míst pro trhy podle Archetyp o.s., moc přehledné to není, ale je to všechno co jsem našel:

    http://www.nadacepartnerstvi.cz/…archetyp.pdf

  24. 23.RenataE 20.3. 2010

    22: Z Dejvické je dost obtížné vyhnat auta, ta Technická by byla jednoduchá a krom toho je tam lepší vazba na stanici metra, ten cross na Hradčanské … 15 000 lidí …

  25. 24.Tinah 20.3. 2010

    Taky jsme se byli podivat, dorazili jsme po desate, takze spousta veci uz nebyla. Ale nakoupili jsme aspon vyborny farmarsky syr, brambory (4,5 kg za 30,–), domaci jahodovou marmeladu, ktera je doslova naslapana jahodami, bylinky, narcisy… ochutnali jsme kapri hranolky i pstrosi steak a mala si posmakla na trubickach ze suseneho jablecneho pyre, macenych v jogurtu. pokud se akce bude opakovat, chce to urcite prijit driv. Jedina vytka – stanky naslapane na malem prostoru, takze se vubec nedalo prochazet. A manzel ted rika, ze v radiu slysel mluvit Chalupu o tom, ze akce si na sebe absolutne nevydelala a pokud se akce bude opakovat, tak si na sebe vydelat musi. Tak uvidime.

  26. 25.Marek 20.3. 2010

    Tak to teda nevím, že by si na sebe při takovémhle návalu absolutně nevydělala? Tak jak by to muselo vypadat, aby jo? :O Našel sem teď nejnovější článek na Rozhlas.cz – http://www.rozhlas.cz/…prava/709769 – který tak dramaticky nevypadá.

  27. 26.Tinah 20.3. 2010

    No, taky mi to prislo divny.. jedine, ze by to bylo tim, ze obchodnici necekali az takovy zajem, meli mensi zasoby a tak mela rada z nich v deset vyprodano… s vetsimi zasobami, kdy by prodavali skoro do konce, by vydelali vic… fakt nevim..

  28. 27.Kertag 20.3. 2010

    Jak nevydělala ? Možná radnice nevydělala, ale od toho tam není, má dost peněz z našich daní. Smyslem by mělo být umožnit občanům nakoupit něco jiného než v OC 6 a to znamená pouze uvolnit prostor pro takovou akci.Na tom nemusí vydělávat, stačí, když nebude tratit. A že vydělat umí jinde, to asi většina obyvatel Prahy 6 dobře ví.

  29. 28.Vita 20.3. 2010

    Ad 5 : Jen mi poraďte, jak uchovat česnek v panelákovém bytě, aby vydržel déle než tak tři neděle. Jinak je totiž rada předzásobit se na celou sezónu radou takzvaně knížecí.

  30. 29.Anonymous 20.3. 2010

    28. Pro opravdu dlouhodobé uchování mrazím vyloupané stroužky. Pro střednědobé dávám česnek do zeleninového šuplíku lednice. A jinak, (ne?)překvapivě, česnek vydržel opravdu hodně dlouho, když jsem koupila na Zahradě Čech takový ten klasický splétaný cop a pověsila v kuchyni. Nic v něm nezplesnivělo. Samozřejmě trochu vysychal a na celou zimu to v kuchyni není.

    A taky jsem česnek nakládala, to taky vydržel, jen pak už nebyl úplně na vaření, spíš na mlsání :)

  31. 30.kami 20.3. 2010

    Jak to, že mě to zas odhlásilo, když pořád zaškrtávám zapamatovat heslo! grrr!

    Bylo by fakt hezké, kdyby takové trhy dorazily i do dalších částí Prahy.
    Včera se nám na schránkách objevil letáček, že „Ovocnářská farma bude zítra dopoledne prodávat české ovoce, med a cibuli v Mratíně“. Možná to zkusíme.

  32. 31.jana 20.3. 2010

    Radnice to pořádala a zaplatila a smozřejmě nic nevydělala a nikdy nevydělá. V ČB stojí tržní místo 80 Kč a trhovec nemá důvod jet do Prahy, podle studie prorpočtů by tžní místo v praze na podobném trhu mělo stát kolem 300až 400 korun, při počtu 30 stánků, je to snadná matematika. Ekonomika provozu tržišť je komplikovaná, kdyby to byl nějaký velký byznys, existuje to dávno. Nedělejte si iluze, poptávka je obrovská, nabídka zdaleka ne. Místo bude příště větší, anketa /několik set lístků, které návštěvníci vyplnili/, bude vyhodnocena a zapracována. Za konstruktivní kritiku- díky!

  33. 32.pan Cuketka, web 20.3. 2010

    ad skladování česneku:

    letos jsem na skladování nakoupil hlavně macaté+velké+těžké hlavice, které měly ponechaný stvol (nebo palici?). pán u stánku mi vysvětloval, že tohle je česnek pro skladování a že tak déle vydrží. skladuji v komoře obyčejného činžovního domu, kde je přes zimu teplota, já nevím přesně, okolo 10–15 stupňů? a je tam sucho a tma. skoro všechen česnek je zatím bez plísně, klíčky už se pomalu nějaké objevují, ale alespoň dva tři měsíce to snad ještě vydrží ;) předloni jsem zkoušel i třený česnek se solí a to mi přijde taky hodně praktické. mrazit jsem nikdy nezkoušel.

  34. 33.aida 20.3. 2010

    Třený česnek se solí prosím ne, pokud možno ještě sterilovaný, to je jedna z můr mého dětství, a česnek se tím úplně pokazí. Klidně stačí zeleninový šuplík v ledničce, vydrží v něm bez problémů.
    Jinak k těm trhům – myšlenka je to určitě chvályhodná, jen se trošku divím, jak postupně zmizeli sedláci a stali se z nich farmáři, asi je to světáčtější, nevím…

  35. 34.RenataE 20.3. 2010

    aida: to je zajímavá jazyková otázka. On ten sedlák má trošinku hanlivý přídech, vymasírovaný nejrůznější literaturou. I když název Sedláci na Kulaťáku – to by bylo dost dobrý 8)))

  36. 35.aida 20.3. 2010

    Renčo, nebo třeba zemědělec, já nevím. I ten sedlák mi nevadí. Ale ten farmář, ten je mi fakt docela protivný. Ale pokud to byla součást předvolebního boje, jak to podle některých zpráv vypadá, tak to i chápu.

  37. 36.pan Cuketka, web 20.3. 2010

    aida:

    ad sedlák vs. farmář :) a to mě klidně uveďte do problematiky. farmáře (co mají farmy) mám prostě zafixované, sedlák by mě ani nenapadl. asi jsem nějakej nedovyvinutej ročník :o)

  38. 37.Cookie 20.3. 2010

    Jen dodatek k uzeninám od Klepiše – k chvále se přidávám ještě v jednom ohledu – Klepišův stánek byl jediný, kde se ještě ve tři čtvrtě na dvě dělala dost velká fronta a byl stále nacpaný zbožím. Tomu říkám prozíravost a obchodní duch. :o)

  39. 38.pan Cuketka, web 20.3. 2010

    aida:

    no vida. a já to mám přesně naopak, tak nějak protivný je mi právě ten zemědělec ;)

  40. 39.aida 20.3. 2010

    36: Farma je česky? Odkdy? Dřív to býval třeba statek, hospodářství a bývali statkáři, sedláci, hospodáři, zemědělci nebo rolníci apod. (JZD a Státní statky samozřejmě pomíjím). Ale nic ve zlém, zas tak vážně to nemyslím, spíš jen jako povzdech nad úpadkem češtiny.

  41. 40.aida 20.3. 2010

    No dobře, tak zemědělec ne, přeci jen hodně evokuje ta JZD. ;-)

  42. 41.pan Cuketka, web 21.3. 2010

    <!--texy-->aida:

    já vycházím hlavně z toho, na co koukám okolo :) jukněte třeba na tu ceduli > http://www.cuketka.cz/…ke_trhy2.jpg

    když se tak sami označují, nebudu o nich hovořit jinak ;) vážně to neberu, jen opravdu patřím do nějaké moderní jazyko-plichty. přiznám se, že o statek, hospodářství mě třeba ani nenapadne.

    mně přijde moc zajímavé i to spojení „farmářské trhy“ to je zrovna příklad opisování z ciziny, kde jsou zažité „farmer's market“. tož pojďme to vymyslet líp ;)

  43. 42.RenataE 21.3. 2010

    aida 35 a další: Kdyby všechny prostředky předvolebního boje vypadaly takhle, tak hurá!
    Zemědělec – z rétoriky let minulých vyplývá, že se pouze plahočí nad tou hroudou, ale rozhodně neobchoduje. Neberte nás s aidou moc vážně, my se jen tak špičkujeme.
    Ideální jazykový stav nastane, až nad tím placem bude napsáno Tržiště a bude se tam prodávat to, co dneska a ještě víc, ve stejné stylu.

  44. 43.aida 21.3. 2010

    No, ten název podle mě vymysleli organizátoři, právě aby to bylo světáčtější, protože ten sedlák, rolník, malovýrobce zní tak jaksi upoceně, obyčejně.
    A ty bezmyšlenkové převody (moje oblíbená klasika je termín viral advertising, v trendy českém překladu virální reklama, což je blbost, jak sám jako lékař víte, viral diseases nejsou virální onemocnění, že) mě vadí docela dost, ale to už je na jinou debatu.
    Omlouvám se, že jsem to sem napsala, jistě je to jen menšinový názor a většině lidí to divné nepřijde.
    P.S. Lepší název mě samozřejmě momentálně nenapadá.

  45. 44.Pivli, web 21.3. 2010

    32.: česnek jsem měla také se stvoly )volný), ten v copech je má také, jinak by nedržel pohromadě. ještě nějaký mám, jak v lednici, tak ve špajzu, ale je mi líto těch paliček, které nevydržely.
    Česnek se solí…brrrr, to raději namrazit celé stroužky, na kterých se nechá lehká šlupička. :-)

  46. 45.jana 21.3. 2010

    Organizátoři název nevymysleli, dlouho se o tom diskutovalo. Farmářské trhy nebo tržiště jsme našli již na mnoha místech např. na facebooku existuje skupina Chceme farmářská tržiště a má pět tisíc fanoušků, ale i používá se to i jinde, stačí si to na googlovat. Proto byl použit tento název. Název kozí farma se na příklad taky už zaběhl. Napadne někoho lepší název?

  47. 46.Jednorožec, web 21.3. 2010

    Goat statek?

  48. 47.Lucie 21.3. 2010

    cesnek i se stvolem skladuju nastojato palici nahoru (ve vaze apod) – doporuceni babicky. drzi se skvele, nevysycha, neklici (ani cesnek, ani babicka).

  49. 48.Pivli, web 21.3. 2010

    47. Díky za tip, letos ozkouším. Copy jsem měla zavěšené, tak je letos nechám opačně. :-)

  50. 49.Eliška 21.3. 2010

    Zhruba před 30. lety jsem pracovala Na Můstku a každé ráno nakupovala čerstvou zeleninu na Havelském trhu. Za 10–20kčs byla plná taška. Tenkrát tam jezdili hlavně pěstitelé z okolí Mělníka a zelenina byla čerstvá a výborná. Moc jsme tehdy o hnojení a vůbec zdravé výživě nevěděli, byli jsme rádi, že něco zeleného máme.
    Od kolegyně z Odolené Vody vím, že již zeleninu v malém skoro nikdo nepěstuje – nemají kde prodávat, místo na trhu je drahé, není kde parkovat…
    Část trhovců se přestěhovala na Pankrác, kam jezdili i Slováci s paprikama, rajčaty atd., ale co je tamní trh zrušen, není nic.
    Uvítala bych stálé tržiště, které by bylo na ráně a výhodné pro zákazníky i trhovce. Mohl by třeba magistrát podporovat Havelák tím, že by trhovci měli levné – zadarmo parkovné?
    Včera v Dejvicích mi opravdu moc vadil rámus /měla to být hudba/, na trh to nepatří!

  51. 50.pan Cuketka, web 21.3. 2010

    Eliška:

    určitě se zajeďte podívat do holešovické tržnice do haly č. 22. naprosto netuším, proč ji tady všichni ingorují, přitom je to široko daleko největší zdroj zeleniny a ovoce přímo od středočeských farmářů ;)

  52. 51.Eliška 21.3. 2010

    Pane Cuketko, halu znám a příležitostně ji navštěvuji. Jenže je pro mne daleko, výlet na celé dopoledne.
    Chtěla bych se dožít trhů, jako jsou v Paříži v každé větší ulici v sobotu nebo v neděli dopoledne /vč. ryb/. Na jednom se dokonce každou neděli v poledne tancuje za doprovodu harmoniky.

  53. 52.kami 21.3. 2010

    50. Holešovická tržnice je výborná! Tam se opravdu česká zelenina i ovoce sežene, i když je to občas prošpikované nějakými překupníky, ale ti se dají snadno odlišit. Česnek český taktéž. Jen pro mě je tam poněkud málo květin a sazeniček.

    Jinak výše jsem zmiňovala prodej „Ovocnářské farmy dnes v Mratíně“. Zkusili jsme (sousedi byli tak hodní a dovezli nám autem) – máme bednu nádherných! českých jablek za 9 Kč/kg, sousedi též, ti mají i dobrý český med. Znovu tam budou až na podzim, ale mají trvalý prodej někde u Jesenice (prý obec Kocanda)

  54. 53.liba 21.3. 2010

    Tak tak. také se nemohu tak snadno transportovat do haly 22, a ještě velmi nerada autem. Eliško, to by bylo překrásné mít všude jako v Paříži na malých náměstích trhy…

  55. 54.pan Cuketka, web 21.3. 2010

    Eliška:

    tak to jo ;) já ji mám taky docela daleko (z Dejvic) a pak ovozel vláčím hromadně v batohu nebo v několika igelitkách.

  56. 55.Kytka, web 21.3. 2010

    46 1R: ROFL (-:

    Jinak díky všem za zprávy, ideální to asi nebylo, předvolební doba se taky určitě projevila, ale každý takový pokus o rozšíření tržišť v Praze i mimo Holešovice je skvělá zpráva.

  57. 56.Kytka, web 21.3. 2010

    54: to, že můj „malý městský batoh“ je padesátka, se kterou jezdí jiní lidé na víkendy není náhoda. Když jsem bydlel za Prahou, vozil jsem v něm veškeré nákupy, teď v něm vozím zeleninu z Holešovic na Břevnov (-:

  58. 57.Karpo 21.3. 2010

    Já trhům fandím, a sai to byl dobrý start…jen mám tedy velké výhrady k těm stánkům „domečkům“. Myslím, že jsem viděl dost trhů, a tohle mi k nim vůbec nesedí. Když tam stojí 5 lidí, tak už je to úplně ucpané, z boku není nic vidět díky stěnám, člověk pak ani neví, co se tam prodává.
    V Helsinkách mají jen jednoduchý pult ze dřeva a nad ním plachtu a je to.
    Tyhle domečky mi nějak nesedí…
    Ale jinak jen tak dál!

  59. 58.baobab 21.3. 2010

    Ad 5., Cuketka
    Nevím, jak to chodí, mohl byste mi vysvětlit, proč

    1. nemůže trh dlouhodobě fungovat bez podpory města?
    2. jak věci pomůže, postaví-li se mezi město a prodejce soukromý subjekt?

    Také mi není jasné, jak si na sebe trh může nevydělat?

  60. 59.baobab 21.3. 2010

    Ad 33., 34., 35., RenataE a aida
    Souhlasím s aidou, farma a farmář je termín zavlečený k nám někdy v polovině 90. let. Tradici mají zemědělci, rolníci, selky a sedláci, statky, grunty, a když zeleninu, tak u Bulhara… ti to prý uměli.
    A co je Klepiš za farmáře?

  61. 60.Kytka, web 22.3. 2010

    59: No nevím, Orwellova Animal Farm zde podle všeho vyšla pod názvem Farma zvířat už v roce 1946, název Zvířecí Statek mělo exilové vydání z roku 1981… Takže to zavlečení bude dřívějšího data (-:

  62. 61.baobab 22.3. 2010

    Největší problém vidím v tom, že u nás není zdravý venkov. Dříve venkov potraviny produkoval, ale dnes vesničané nakupují v supermarketech. Prase na zabijačku se pořizuje z velkochovu už zabité a rozbourané. Na polích roste řepka nebo nic (dotuje se nepěstování). Francouzské zemědělství stojí na dotacích a i my na ně přispíváme. Vezměte jim je, a zboří Unii. Myslím, že na prvním místě je produkce jako základ, tu završí trh. Tady se buduje trh na hliněných, nebo téměř žádných nohou. Skončí to jako na Haveláku? Jahody ze Španělska a česnek z Číny? Snad by pomohla krize, ale pořádná, to by se lidé rychle vrátili k hlíně…

  63. 62.Lenka H. 22.3. 2010

    Mohla bych mít dotaz na Cuketku ale i na ostatní:
    Jaké ovoce a zeleninu chodíte konkrétně kupovat do haly 22? Co byste doporučili?

  64. 63.pisulka 22.3. 2010

    Ad 62. Kdykoliv tam dorazím, vždycinky něco najdu – pórek, řepu, ředkev, kapustu, květák/brokolici, ni a v sezóně to, co se mi nedaří pěstovat – bazalku (sežerou mi ji slimáci i na vybetonovaném dvorku), čínskou salátovou zeleninu, česnek, meruňky, jednou tam měli i nááádherné houby – jenže to si budu připadat jak rybář, co jde koupit rybu do rybárny.. :)

  65. 64.Kytka, web 22.3. 2010

    62: nabídka u stánků s věcmi vypěstovanými u nás (tedy ne překupníků věcí z velkoobchodu) se mění podle toho, co zrovna roste, takže pokud mám čas, nejdřív obejdu kolečko bez nákupu a koukám co kde a jak mají a potom teprve při druhém kole jdu najisto tam, kde mě něco zaujalo.

    58: podle mě proto, že trh v širším centru Prahy těžko vydělá na obvyklý nájem potřebné plochy (nevím, jak to funguje v tržnici, jestli tam provozovatel areálu má tržiště s ovozelem jako podmínku od města, nebo jestli je to prostě tak obrovský areál, že je tam plochy dost a vyplatí se tam na tuto halu nalákat lidi s tím, že část jich tam nakoupí i něco jiného). Proto vidím podporu městské části jako nezbytnou. Stačila by imho podpora vyhrazením plochy za nižší cenu nebo zdarma výměnou za to, že provozovatel bude mít povolen omezený sortiment stánků (tedy ne textil a podobně).

  66. 65.pan Cuketka, web 22.3. 2010

    babobab:

    odpověď na bod 1) je docela pragmatická – všechny tržnice, tržiště, trhy a tržní místa ve městech podléhají tržnímu řádu, za který je zodpovědný město. právě v něm se třeba definují podmínky, jak dané místo funguje (vybavení, otevírací doba) a hlavně jaký se může prodávat sortiment.

    podpora města zahrnuje i výběr plochy pro trh. v dnešní době, je podle mě bez podpory města téměř nemožné sehnat dobrou (dobře umístěnou, s rozumným pronájmem) plochu na farmářský trh. v tom může město udělat hodně.

    bod 2) souvisí se ziskovostí. podle mě musí být trh ziskový a dlouhodobě udržitelný pro všechny – farmáře, nakupující, měststkou část i provozovatele.

    soukromým subjektem teď nemyslím nějakého čistě komerčního investora nebo profi obchodníka, může to být i občasnské sdružení. takový trh třeba výborně zafungoval v klánovicích (rozjeli si ho místní).

    v květnu se v praze objeví další dva farmářské trhy, které vycházejí právě z podobné kombinace – podpora města + soukromý subjekt. informace o nich přinesu brzy ;)

  67. 66.pan Cuketka, web 22.3. 2010

    Lenka H:

    už mě předběhli Kytka s pisulkou. sortiment odpovídá sezóně + našim geografickým podmínkám a plodinám. já osobně nejčastěji nakupuji kořenovou zeleninu, saláty, rajčata, česnek, okurky, bylinky a potom záplavu nejrůznějšího českého ovoce – blumy, jablka, rybíz, maliny, jahody. v tržnici je opravdu velký výběr a nabídka se mění z týdne na týden. třeba teď ji asi najdete v největším útlumu (kořenová zelenina + skladová zelenina, jablka ), brzy se to ale rozjede na plné obrátky ;)

  68. 67.Koja 22.3. 2010

    nevím, jestli se to neprobíralo už jinde, ale pro jistotu:
    cituji z diskuze Hanky Michopulu:
    „ODPOVĚĎ (04.03.2010 09:33)
    Vlaďko, Český farmářský trh je zpátky s novou sezónou opět v Praze 9 – Klánovicích, a to v sobotu 3.dubna (konkrétní info najdete na http://www.klanovickytrh.cz). V průběhu dubna se k nim s největší pravděpodobností připojí ještě čtvrtek v Průhonicích a pátek v Dolních Počernicích. Sortiment bude zvolna přibývat, zezačátku to budou hodně bylinky a sadba, ale i tak to bude pestré. Přijďte si nakoupit – uvidíte, že je to zážitek.“
    Vynechávám otázku a link na poradnu. Je snadno dostupná na Lidovkách a ostatní dotazy se tomuto tématu nevěnují.

  69. 68.Eliška 22.3. 2010

    Vrátím se k Haveláku: o víkendu tam jsou jen lákadla pro turisty /většinou hrozná a ani ne česká/. Kdyby třeba Praha 1 dovolila o víkendu těm, kdo budou prodávat českou zeleninu účast vč. parkování zdarma, možná by se to zlepšilo. Proč máme chodit jen do nákupních center, mohlo by se tím postupně oživit i centrum Prahy.

  70. 69.Pipka 22.3. 2010

    poslala jsem přítele s dětmi a vybojoval uzená žebra, klobásky, a kozí syrovátku. ta nemá chybu! na žebra se teprve chystáme a těšíme se na další trhy :-)

  71. 70.Scrabble 22.3. 2010

    Pamatuji se,jak cca pře 1,5 rokem na dotaz,proč byl zrušen provoz stánků na Hradčanské a na místě dnešního parkoviště na Kulaťáku,kde mohla být provozována tržiště ,mluvčí Prahy 6 M.Šalek odpověděl,že nevidí důvod prodávat na ulici něco,co lze koupit v obchodě na každém rohu.Co je najednou jinak?Klesající preference ODS?Chalupa dovolí výstavbu na každém volném kousku a pak se prsí jak trh bude konkurencí.V mo­mentě,kdy Billa pocítí úbytek zákazníků bude pan Chalupa první,kdo to zatrhne.Nějak nechápu,proč by si měl na sebe vydělat?Tak prostě dovolím jednou za 14 dní zábor bez poplatku,každý si doveze svůj prodejní stánek za nějaký min.poplatek…pódium a Vlasta Korec snad není nutnost.Nebo si snad trhy v Německu,Itá­lii,Francii..na sebe vydělají?

  72. 71.pan Cuketka, web 22.3. 2010

    <!--texy-->Koja:

    tak jestli dobře počítám a vše vyjde, tak by to bylo už 6 farm. trhů v praze letos + stále otevřená holešovická tržnice! dejvice, klánovice + průhonice + počernice a další dvě plánovaná místa na květen ;)

  73. 72.pan Cuketka, web 22.3. 2010

    Eliška:

    jsem jenom pro ;) tohle je právě část odpovědnosti, která spadá na město – rozhodnout o využití plochy, vymezit podmínky a najít vhodného provozovatele. praha 6 ukazuje, že už politici poptávku po opravdových trzích zaznamenávají, snad podobných přibude ;)

  74. 73.pan Cuketka, web 22.3. 2010

    Scrabble:

    Co je najednou jinak?

    na tohle si dovolím odpovědět. za poslední rok-dva došlo k zřetelnému oživení tohoto tématu ve veřejné diskuzi a v médiích. z čerstvého ovozelu od našich farmářů se prostě stalo „téma“. pak se nemůžeme divit, že politici na tohle reagují (a občas i jednají ;)

  75. 74.Ala 22.3. 2010

    No tak doufejte, že jim to vydrží i po volbách. Do tý doby asi budete muset počítat i s tribunou a proslovy. Ale možná pořád lepší než přetrpět pějící Brožovou a Šlégra rozdávajícího důchodkyním růže (i když, nedovedu posoudit, ani na jedné z těch akcí jsem nebyla).

  76. 75.Mag 22.3. 2010

    Závidím těm, co dokázali víc nakoupit. Byla jsem tam před desátou a propracovala jsem se jen k zelenině. Ostatní zjímavé produkty jsem viděla jen z dálky, dostat se k nim bylo nad mé síly :-( Představovala jsem si tržiště na té zelené ploše před ČVUT. Dát ho do Technické a protáhnout ke knihovně by bylo ideální. Stánky by určitě stačily jednodušší a ozvučení s moderátorem snad příště nebude. Snad se trhy ujmou, držím jim (a nám :-) palce.

  77. 76.Madla, web 22.3. 2010

    Nezbývá mi, než jen tiše závidět. Hodně mě mrzí, že tradice trhů, kteráá byla v každém (i malém) městě zahynula na úbytě. A je jen dobře, že se trhy pomalu vrací (alespoň do většícha velkých měst). Bohužel bydlím na malém městě, tak mi nezbývá než doufat, že pravidelné trhy s domácími produkty si probobují cestu i do menších měst. Ach jo, ale kdy???

  78. 77.Zuzka 22.3. 2010

    pan Cuketka: budou trhy na Kubánském náměstí? Ani se mi nechce věřit, že by se něco konalo tak blízko mého bydliště:-) Kde se o tom dá sehnat info?

  79. 78.Pavli, web 22.3. 2010

    To mě také zajímá. Pro začátek vyrazím příští sobotu do Klánovic, to mám taky kousek.

  80. 79.pan Cuketka, web 22.3. 2010

    Zuzka:

    víc budu vědět zítra a pokud seženu ověřené info, tak ho tady dám ;)

  81. 80.Kají 22.3. 2010

    Český česnek jsem koupila u nás v Řevnicích, jinak jsem ho kupovala, ale spíš na podzim, u českých zelinářů Na Stírce v Kobylisích. I jiný český věci. Snad ještě fungujou, už pracuju jinde, tak nevím. Mívali otevřeno pondělí, středa, pátek i v zimě za příznivějšího počasí.

  82. 81.byF, web 22.3. 2010

    Dá se ještě sehnat angrešt? Vím, že asi není sezóna, ale tuhle jsem si vzpomněl, že jsme ho kdysi mívali u prarodičů na zahradě.

  83. 82.Jednorožec, web 22.3. 2010

    Angrešt, alespoň v Anglii a počítám, že i v Čechách, právě začíná ukazovat první zelené lístky.
    Plody zde přichází na trh děsně brzy a na můj vkus nedozrálé a tvrdé jako kulky (bullets!). Nevím, co na tom lidi vidí. Svůj angrešt, přežije-li útoky housenek píďavek, ptactva a veverek, nechávám dozrát až přezrát. Něco bobulí sníme jen tak – nakousnout, vstříknout si sluncem nahřátý, slaďoučký a aromatický vnitřek do úst, slupku zahodit.
    Z ostatních srstek je výtečný džem.

  84. 83.baobab 23.3. 2010

    Je-li trh závislý na politicích, není a nemůže být svobodný. Je to socialismus. Někomu ano, někomu ne a my víme, komu jo a komu ne.
    Souhlasím se 70. scrabble.
    Město pokládám za největšího nepřítele trhu. Trhu v nejširším slova smyslu.

  85. 84.RenataE 23.3. 2010

    81–2: Angrešt v v Čechách je ještě v hlubokém spánku. A i v sezóně je špatně k sehnání, protože česání je velmi pracné (kulička po kuličce a stromek či keř se brání velmi ostrými trny).

  86. 85.Kytka 23.3. 2010

    83: Naprosto nerozumím té poznámce o socialismu a svobodnosti trhu – pamatuji si stánky na hradčanské i na kulaťáku v tom sníženém prostoru vedle Jugosl. partyzánů. V obou případech byl převažující sortiment nekvalitní oblečení, cigarety a alkohol. Pokud se tam někde krčil stánek se zeleninou, byl v tom velmi dobře schovaný. To, že město trhu na veřejném prostranství určí, že se tam budou smět prodávat jen potraviny považuji za jednoznačné plus. Pódium a ozvučení tam doufejme příšte nebude, ale nepustit tam prodejce oblečení vidím jako jednoznačně dobrý tah. Už ve středověku to fungovalo v Praze tak, že různý sortiment měl vyhrazené příslušné místo, kde se trh s ním konal. To nemá nic společného se socialismem a plánovaným hospodářstvím, to je prostě nastavení podmínek, což je v demokracii naprosto legitimní úkol politiků. On volný trh je skvělá věc, ovšem není všemocný, potřebuje ke svému fungování dobře nastavená pravidla a dohled nad jejich dodržováním, jinak se mění v džungli, kde platí jen právo silnějšího…A věřte, že jako ekonom vím, o čem mluvíím.

  87. 86.ovozel yum 23.3. 2010

    ach jo, a co Brno? ja chcu taky…:)))

  88. 87.Sv. Anna 23.3. 2010

    Ad Havelské tržiště: když přežijete chechtající se ježibaby, bývají tam tak 1 až 3 stánky s českým ovocem a zeleninou, stačí dobře koukat. Někteří z těch prodejců jsou snad i sami zemědělci, nebo od zemědělců jen málo vzdálení překupníci. Mimochodem „moje“ havelská ovozelinářka taky doporučuje skladování česneku hlavou dolů, prý ho tak nechává klidně i kuchyni. Mně to zatím fungovalo.

  89. 88.Kytka, web 23.3. 2010

    Tak jsem se dneska stavil v tržnici v hale 22 a i v tuto roční dobu, kdy je to co se týče sortimentu asi nejhorší, se tam dá ovoce a zelenina nakoupit. Nicméně taky bych ocenil, kdyby to bylo i blíž.

  90. 89.aida 23.3. 2010

    86: Zelňák Vám nestačí? Co by za něj pražáci dali. Vím, nejmíň půlka stánků (asi i víc) tam jsou překupníci, ale lepší něco než nic. Teď s jarem se doufám probudí i trh na Husitské (tzv. Slovaňák, Slovanské náměstí v Krpoli).

  91. 90.Kytka, web 23.3. 2010

    89: Za Zelňák nabízíme cokoliv kromě haly 22 z holešovický tržnice, ta je s ním zhruba srovnatelná. (-: Ale jedna taková na celou Prahu je holt málo. A díky za tip na ten Slovaňák, když jsem v Brně, tak se většinou pohybuju tam v okolí.

  92. 91.Krtek a Nikie 23.3. 2010

    to 89 Aida

    Zelňák je báječný, ale právě ti překupníci :/ Časem si člověk teda najde „ty své“ a chodí k babičce, co prodává mrkev, brambory a jablka přes zimu. Ale občas v létě spěchám a až u placení zjistím, že kupuju papriku z itálie  – a to mi pak zvedne nerv.

  93. 92.aida 23.3. 2010

    91: Souhlas. Chce si to holt vybrat ty svoje babičky.
    92: Zatím tam nikdo není, snad až se oteplí, pak dám vědět. Většinou tam bývávají od středy do pátku, tak do 11,00 dopoledne.

  94. 93.Vasek 23.3. 2010

    Tyhlety lokální trhy mě v Praze moc chyběj. Žena pochází z Jičína a tam každou sobotu na náměstí je trh. Kromě Vietnamců s hadrama tam jsou právě i lokální farmáři, řezníci, pěstilé kytek atd. Město tím neskutečně ožije, v sobotu je vždycky plný námestí lidí, člověk tam potkává známý, poklábosí…

  95. 94.pan Cuketka, web 23.3. 2010

    Vasek:

    který Jičín prosím myslíte? díky ;)

  96. 95.Marek 23.3. 2010

    „Další trhy proběhnou 10. dubna opět od 8 do 14 hodin na Vítězném náměstí.“

    http://www.praha6.cz/…ktualita.php?…

  97. 96.FLFL 24.3. 2010

    Urcite dobra akce a jen at se to pravidelne rozjede.

    Procetl jsem vsechny prispevky a musim priznat, ze pri znacne priznivem ohlasu na domaci produkty me pobavily sazenice s cedulkami Bärlauch, nebo u jineho stanku nabidka Seneca crispy apple chips.
    Mimochodem u tech crispy apple chips bych se pana prodejce asi bal neco zeptat, viz foto cislo 2 z odkazu 95.Marek :)))

    http://www.praha6.cz/…em/image.php?…

  98. 97.Marek 24.3. 2010

    Je možný, že ty chipsy jsou primárně pro zahraniční trh. Dal si je někdo? Já si pamatuju, že byly docela drahý.

  99. 98.Lenka H. 24.3. 2010

    Praha i Brno jsou co se týče trhů ještě dobrý, přijeďte do Hradce Králové a uvidíte tu jen oschlou bídu s utrpením.
    Snad jen sazenice rajčat se tu dají koupit…

  100. 99.Lenka 24.3. 2010

    Bydlím na Pankráci a zeleninu nakupuji od pěstitelky, co má stánek před poštou (kousek od metra). V tržnici pak mají (překupníci) v jednom stánku dobré ovoce a zeleninu z Litoměřicka, v létě i rajčata a papriky z Moravy a Slovenska. A v pondělí, středu a pátek tam prodávají (myslím, že svojí) dobrou zeleninu nějací manželé.
    Jinak je tam celoročně i jeden stánek s ovocem a zeleninou, ale to je nesezónní z velkoskladu a dovozu a vypadá stejně hnusně jako v supermarketech.
    Kdybyste někdo věděl o nějaké další slušné možnosti v okolí, prosím poraďte. Momentálně nejsem s miminkem schopná cestovat nikam daleko.

  101. 100.Moirain, web 24.3. 2010

    v okolí nevím, ale v sezóně (tedy nějak od jara do začátku zimy/mrazů) bývá stánek se zeleninou přímo od pěstitelů u metra na Lužinách v úterý, mají zajímavé věci, i fialové brambory, mangold, bylinky, dýně atd. dle sezony

  102. 101.Eva 24.3. 2010

    99. – Také chodím do Pankrácké tržnice a také mám ve veliké oblibě po+stř+páteční manžele s vlastní zeleninou. Ptala jsem se jich, jsou to fakt dříči a asi nejlepší v okolí. Jinak v sezoně semo tamo zajedu do Holešovic, ale s miminkem je vážně horší se tam dopravit …

  103. 102.Pivli, web 24.3. 2010

    99. + 101.:Jj, reziduum pankrácké tržnice opravdu zachraňují manželé s vlastními výpěstky, pak ti zmiňovaní litoměřičtí – pán mívá i bylinky a sazeničky. A paní pod poštou je taky prima. Už jsem tu o ní také psala v jiné diskusi.
    Něco málo stánků bývá i na Budějovické, ale není to žádná sláva.
    Ad fotografie č. 6 z odkazu 95. Vlastíka Korce mám fakt ráda, anžto ho znám už nějaký ten pátek ( tak nějak od r.96, myslím), ale toho „zahradníka“ vedle něj, toho bych poslala někam okopávat erteple – a na hodně dlouho. Grrrrrrrr!!!

  104. 103.L.A. 24.3. 2010

    To 97-Marek: Já jsem si jedny ze zvědavosti koupila, tyhle byly z odrůdy Granny Smith. Nebyly špatné, trochu jako víc křupavé křížaly a trochu mastné jako chipsy z brambor. Ale už se ním nevrátím, cena je na můj vkus přemrštěná a když sušená jablka, tak si doma usuším pár křížal. A budou bez canola oleje, slunečnicového nebo světlicového oleje, kukuřičného sirupu a kyselin citronové a askorbové- opsáno z etikety ;-)

  105. 104.L.A. 24.3. 2010

    Jo, ptala jsem se paní na stánku, jestli nemají cider. Říkala, že ne, ale že se něco rýsuje. To by bylo fajn.

  106. 105.m-m-m 24.3. 2010

    My jsme byli v sobotu z farmářských trhů docela zklamaní…Hlavním problémem pro nás bylo neskutečné množství lidí. Byli jsme tam s kočárkem a bylo opravdu krušně. Jednou nám do něj (a hlavně na dceru) málem spadl nějaký nepozorný zákazník. Nápad skvělý, bylo by fajn změnit provedení.

    Add Holešovická tržnice: tady patří velké díky panu Cuketkovi – nebýt jeho, nikdy bysme se tam nedokopali a teď jsme tam taky téměř každý víkend. Už máme své oblíbence a zatím jsem se zklamala jenom jednou („nemocné“ brambory – ovšem bylo to minulý týden, takže mohlo zapracovat stáří). A ještě perlička – dají se tam koupit čerstvé topinambury (samozřejmě česká produkce). Byly perfektně očištěné a čerstvě nakutané.

  107. 106.pan Cuketka, web 24.3. 2010

    tady jsou fotky z dnešní holešovické tržnice (veřejná fotogalerie na Facebooku):

    http://www.facebook.com/album.php?…

    a tady můj komentář k nim:

    Pořád dokolečka musím dělat reklamu Pražské tržnici a tamní ovozelové hale číslo 22. V současné době je to nejlepší zdroj ovoce a zeleniny od českých farmářů ve městě (a ani jednorázové farmářské trhy to imho nepřekonají). Aktuální počet stánků přímo od pěstitelů je něco ku deseti, v sezóně se ten počet samozřejmě znatelně násobí. Právě teď je spolehlivě rozeznáte od překupníků, mají totiž na stánku pouze kořenovou zeleninu, jablka, brambory a sazeničky/bylinky. Chystané trhy v každé čtvrti jsou určitě fajn, ale tahle tržnice je skoro na metru, otevřená od pondělí do soboty a má skvělý výběr! ;)

  108. 107.Marek 24.3. 2010

    17.4.so Farmářský trh na Jižním Městě dopoledne
    Chcete si koupit čerstvé potraviny přímo od soukromých zemědělců? Tak přijďte v sobotu do Zahrady, kde se „farmářské tržiště“ stane realitou.

    Tak už se nám to rozjíždí, za chvíli nebudem vědět, kam dřív. :)

  109. 108.pan Cuketka, web 24.3. 2010

    Marek:

    u té akce si nejsem jistý, je to v rámci festivalu ZEMĚ – MĚSTO, takže je možné, že to bude jen jednorázové demo na zkoušku:

    http://www.kczahrada.cz/…me-mesto2010

  110. 109.Marek 24.3. 2010

    Jo jo vím, ale je to další z té hromady trhů, o kterých se teď mluví, na to jsem narážel. (A hlavně jsem o tomhle ještě neslyšel)

  111. 110.pan Cuketka, web 24.3. 2010

    Marek:

    samorozumně, i tak děkuji :) zajímavý navíc bude celý program té akce. a stálý trh na jižáku? určitě sem pro! :)

  112. 111.Pivli, web 24.3. 2010

    107. + 108.:No, to když jsem tam bydlela, v Nechvílce, tak tam bylo houbeles!
    Ale zase fungovala pankrácká tržnice, že jo…:-)
    Vypadá to dobře, píši si do deníčku!

  113. 112.Cookie 24.3. 2010

    Prímový pan samopěstitel míval stánek (tedy několik stolků) kousíček od tramvajové zastávky U Průhonu (možná nějaký předsunutý voj z haly 22?) – na rohu před bytovým textilem a hodinářstvím. :o) Moc dobré sezónní věci za dobré ceny. Ale už jsem tam tak dva roky nebyla, tudíž za současný jeho výskyt neručím.

  114. 113.Mirek 25.3. 2010

    Jednorozec: Nerad bych poucoval ale neni skoda ty slupky z angrestu vyhazovat? Jak znamo, je to velice zdrava cast plodu!
    Poznamka: V Anglii se nerika „delat nekomu krena“ ale delat nekomu angrest (goosberry) :)

  115. 114.FLFL 25.3. 2010

    113> Ja tu slupku take nemam rad, i kdyz zdrave to treba je… Vnitrek sladky a lahodny, slupka zvejkava a kysela.
    Poznamka: gooseberry, ne goosberry

  116. 115.Jednorožec, web 25.3. 2010

    Mirku, 113, tak trochu vozíte sovy do Athén, nebo coals to Newcastle!
    O angreštu toho zde, na sever od Londýna, víme dostatek.

    Za prvé, slupky nikam nevyhazuji. Malou část jich, alébrž nechtěně, pozřu. Zbytek putuje obloukem buď na kompost, nebo menší trajektorií na záhony, kde se toho ujmou žížaly, baktérie, všechny ty příznivé a neparasitující složky naší existence a promění je v něco užitečného.

    Zadruhé, angrešt v těchto krajích Anglie hrával důležitou roli. Soutěže!
    Zahrádkáři odstraňovali méněcenné plody, aby na větvi ponechali ty nejnadějnější. Největší, nejestetičtější. nejpovedenější.
    Prostě předpotopní počiny pomatených primitivů.
    Dosti ale alliteration.

    Na závěr, v mém rodném Plzeňsku se na dotěrnou otázku:
    „Kampa deš?“, odpovídalo: „Do p..ele na angrešt.“

  117. 116.Pivli, web 25.3. 2010

    115. : muhehehehe! ;-)

  118. 117.David 25.3. 2010

    Angrešt je zlo!

  119. 118.Ala 25.3. 2010

    Angrešt je ňam. Když jsem byla malá, mívali jsme na chalupě jeden prastarej stromeček angreštu, většinu jsme se ségrou sežraly ještě v nezralém stavu, ale když pak ten poslední týden ten zbyteček úplně dozrál, to byla mana nebeská. A vždycky všecko i se šlupkou, vyplivávat šlupku je škoda. Já miluju i angreštovej kompot. Stromeček z dětství už neexistuje dlouhé roky a od té doby jsem bohužel neměla příležitost se pořádně nacpat angreštem. Zdá se mi, že už ho asi ani nikdo nepěstuje, i když kdysi ho měli všichni. Před pár rokama jsem si dva stromky zasadila, vyrostly na něm krásné velké bobule, ale vzápětí bylo po nich i po celém stromku díky padlí, do dvou let celkově kaput.

  120. 119.Pivli, web 25.3. 2010

    Angrešt, josta, rybíz…mňáááám! :-)

  121. 120.kami 25.3. 2010

    118. Nojo, angrešt se pěstuje hrozně blbě, kvůlivá importovanému imperialistickému emérickému padlí.
    Já mám jeden stromek, protože ho miluju a jsem za to ochotna přetrpět i nutnost několika postřiků ročně. Tomuhle stačí tak tři. Druhý stromek – lahůdkový Zlatý fík – jsem vykopala, protože vyžadoval za sezonu postřiků tak 12. Což mě naprdlo a namísto něj jsem zasadila smokvoň. Tak snad bude někdy nějaký opravdový fík :)

    Míváme ale v sezóně krabičky angreštu v bedýnce a viděla jsem ho i prodávat na nějakém trhu. Teď teda nevím, ale mám dojem, že to byl Český Brod na náměstí.

    Jste mi tím kompotem připomněla Kuchařku stařenky Oggové :) – „A bejvaly i časy, kdy se k nám přes hranice pašoval angreštovej kompot…“

  122. 121.Ala 25.3. 2010

    Kami, o fíkovníku jsem taky uvažovala, ale bojím se, že mi přes zimu zmrzne, třeba letos i tady v okolí Prahy by to podle mě nepřežil. A pěstovat to v květináči a na zimu vláčet někam do baráku (když ani nemám kam) kvůli pár fíkům mi to připadá už moc namáhavé.
    Ten angrešt jsem koupila nějakou odrůdu která měla být zvlášť rezistentní k padlí, taky jsem to stříkala, no a prd.

  123. 122.kami 25.3. 2010

    121.
    Ala
    Fíkovník mi v Praze nezmrzá, ale zatím neplodil. Budiž mu omluvou, že je sázený předloni. Včera jsem na něj koukala, myslím, že má omrzlých pár konců větviček, ale celkově je ok. Balím ho na zimu netkanou textilií a u kořenů ho nakopčím jako růže.
    Angrešt mám dost rezistentní, odrůdu Hinomekei (červený), stříkám jen biotonem, proto musím třikrát, nějakým solidním fungicidem by to nejsíš stačilo jen jednou, ale nerada používám jedy.
    Konec zahradnického okénka :)

    A abych nebyla tolik OT, tak můj případný další příspěvek skutečně k tématu Farmářských trhů bude ve verších, jestli mi ho pan C. zveřejní :)

  124. 123.Jednorožec, web 25.3. 2010

    K padlí – trápí nás to tu taky, zatím to keře přežily bez postřiků. Nemá se přehánět hnojení, dusík. Angrešt si libuje v chudší půdě. Dávám mu ale popel z ohníčků, prý má rád potaš.

    Bojuji zde s malými, dobře zeleně kamuflážovanými housenkami, takže je sýkorky a jiní opeřenci přehlédnou. Dovedou oholit keř během pár dnů.
    Pak s veverkami, kterým sice nezralý angešt nešmakuje, ale musí okusit alespoň 20 bobulek, aby se o tom každá z potvor opětovně přesvědčila.
    Zahradničení není jen sluncem ozářená idyla s cvrlikajícím soundtrackem v pozadí, ale někdy jeden velký boj!

  125. 124.aida 25.3. 2010

    Ještě k tomu angreštu – dřív se ho pěstovalo docela hodně, v některých oblastech hlavně na výkup (v 70.-80. letech se platilo tak 5–8 kč/kilo). Sbíral se nezralý, na výrobu pektinu. Celá oblast, kde máme zahradu, bývala angrešty porostlá, teď už to myslím všichni vykopali, nevyplatí se to. A kdo nevykopal, tomu se na to dalo to zmíněné padlí, takže opravdu dobrý a zralý angrešt jsem nejedla ani nepamatuju.

  126. 125.kami 25.3. 2010

    123. 1R
    Na housenky kupuju biologického nepřítele -bakterie, které je sežerou zevnitř. Objednávám to z Brna z výzkumné laboratoře, ale třeba to Albion někde nabízí též ;) Funguje to.

  127. 126.David 25.3. 2010

    Americké padlí angreštu … můj přítel. Bohužel, buď máme rezistenty, nebo jsme mimo klíčové větry, bo se u nás bohužel moc nevyskytuje.
    1R: Vaše housenka bude zřejmě pilatka (rybízová).

  128. 127.Ala 25.3. 2010

    To už by stálo za založení speciální sekce přátel a nepřátel angreštu. :-)

  129. 128.RenataE 25.3. 2010

    112: pěstitel se U Průhonu vyskytuje stále.

  130. 129.Jednorožec, web 25.3. 2010

    125, 126 & 127:
    Do sekce se hlásím!
    Já jsem kdysi dávno koupil různé odrůdy, ale postupem času jsem, kvůli chuti, ponechal jen jednu odrůdu – neznámý odrypek z jedné staré anglické zahrady. Množím to „by layering“, česky to nevím, zastrkáváním větví keře do země, kde zapustí kořínky, pak se to odfikne a přesadí.

    Díky za info o bakteriologické válce. Zatím housenky (možná pilatky? Já jim říkám daleko méně libozvučně!!) práškuji něčím, co bylo povoleno organickým (Bio) pěstitelům. Pyrethrum či tak nějak, jsem líný se jít podívat do boudy na zahradě.
    Normálně se neostýchám si to s housenkami na zelí a květáku rozdat ručně, ale holt ty angreštové píchály.

  131. 130.Anitram Avotjefaf 25.3. 2010

    129 : tomu se česky říká hřížení

  132. 131.Allik 25.3. 2010

    Tez se hlasim k pratelu angrestu:-) Mame na zahrade ctyri stromky angrestu, kazdy rok se silene rozrustaji, takze je vzdycky treba je docela razne ostrihat, aby se chudinky neohnuly az na zem a kazdy rok je mame uplne obsypane…Nestihame to ani zpracovat, anzto spajz je narvan rybizovou marmoskou, a co se neozobe primo ze stromku, tak vetsinou opada…strikat ani hnojit nemusime, padli se u nas zatim snad nevyskytuje:-)

  133. 132.Kytka, web 25.3. 2010

    Také se hlásím do sekce – do té Davidovy sekce nepřátel angreštu. (-:

  134. 133.frantiska 25.3. 2010

    pro jednorozce :) ja miluju angrest nezraly a slupky jim rada :))) spis mi nechutna prezraly a hodne zraly .. a angrestova marmelada je ta nejlepsi na svete. No jsem zvedava, jak se to bude s trhy vyvijet dal …

  135. 134.L.A. 25.3. 2010

    Od trhů k pěstitelům! Hezký vývoj diskuze! :-) Abych přispěla svou troškou OT do mlýna: já pěstuji doma arašídy. Jsem totiž moc zvědavá, jak to vypadá, když strkají ty lusky do půdy. Jinak jeden stromek angreštu máme na zahradě taky, bohužel bez postřiků se neobejde, stačí mu dva ročně, po odvětu a na podzim.

  136. 135.David 25.3. 2010

    1R: Pyrethrum je kontaktní insekticid. Pokud housenku netrefíte prakticky na zádíčka, nemá moc velký efekt. Navíc špatně a krátce působá při vyšších teplotách. Bacillus thuringiensis, což je asi ta zmiňovaná bakterie, by fungovat mohla, volte ale určenou extra na motejly.
    (mor na všechny množitele angreštu!)

  137. 136.Pivli, web 25.3. 2010

    Hlásím se do sekce přátel angreštu! S angreštem na věčné časy a nikdy jinak! :-)))
    Na balkoně ho sice zatím nemám, ale když tam pěstuji maliny, možná dojde i na něj…

  138. 137.Marek 25.3. 2010

    Ještě by mě zajímalo, kde je ten trh na Pankráci, prosím?

  139. 138.kami 25.3. 2010

    137. v budově, přes ulici od bývalé pankrácké tržnice směrem k Pražského povstání.

  140. 139.Pivli, web 25.3. 2010

    138.: je to přesně tak!
    137.: ale nečekejte nic světoborného. Kdo zažil starou tržnici, jen hořce zapláče!

  141. 140.pity, web 26.3. 2010

    Mám pro Cuketkáře jednu supertajnou informaci. V Praze se chystají další dvě lokality pro farmářské trhy, pokud to klapne, měly by vzniknout na na Kubánském náměstí ve Vršovicích (slavnostní zahájení v sobotu 22.5.) a v lokalitě Náplavka na Praze 2 u Palackého náměstí (slavnostní zahájení v sobotu 29.5.). Láká mě to, láká, tak snad to klapne. Na prodej by dle mého tajného zdroje měla být ZELENINA, OVOCE, KVĚTINY, SAZENICE, BYLINY, MED, PEČIVO, MLÉČNÉ PRODUKTY, MASO, UZENINY,
    VAJÍČKA, ŠŤÁVY, MOŠTY, HOUBY, MARMELÁDY, ČAJE, KOŘENÍ, VÍNA…a zákaz asijského textilu a zeleniny z velkoskladů. Hooray!

  142. 141.pan Cuketka, web 26.3. 2010

    pity:

    už jsem to tu psal v 71., ale místa jsem smazal. pokud vím, tak by to ještě nemělo kolovat veřejně ;) ale jinak jo – sedí to. tyhle dva trhy by měly být od Archetypu o.s. ;)

  143. 142.pity, web 26.3. 2010

    pan Cuketka: hmmm, tak to se omlouvam vsem zucastnenym, ze jsem to prokecla, ale Cuketkari urcite umi drzet jazyk za zuby :o))) snad to nebude takovy prusvih a verejne to bude urcite co nevidet ;o)

  144. 143.pan Cuketka, web 26.3. 2010

    kami:

    je to venku! ;)

    http://www.cuketka.cz/?…

  145. 144.kami 26.3. 2010

    143.
    Dik;)

  146. 145.Jednorožec, web 26.3. 2010

    Dotaz, ještě na téma Angrešt:
    Poslední dvě sklenice domácího angreštového džemu mají na povrchu zelenou plíseň. Víčka dobře netěsnila.
    Co teď?

    1. vyhodit
    2. plíseň a tak 2 cm džemu sebrat a vyhodit, pak jíst
    3. jao bod b, ale navíc znovu džem převařit
    4. jiné

    Předem díky za rady!

  147. 146.Martin 26.3. 2010

    Já jsem tedy byl dost rozmrzelý z počtu lidí a z místa kde trh byl, hodně jsem se těšil a bohužel jsem tedy byl obrovsky zklamán tím provedením – nezbývá než dále držet palce, protože taková akce, je jedna z mála možností, jak vytvořit zase nějaké hodnoty mezi lidmi (myslím v oblasti nakupování a gastronomie), které si mslím díky hypermarketům jsou na bodě NULA!

    pro cuketku:
    Ke Klepišovi do Janovic chodíme sem tam nakupovat, takže můžu něco přivést:)
    Jinak, pokud pojedete okolo, doporučuji se tam zastavit a na stojáka si dát něco, co tam připravují, např. baladický pečený kolínko!!!

  148. 147.aida 26.3. 2010

    145: Vyhodit a nad ničím nepřemýšlet, rozhodně nepřevařovat. Plíseň, i když není vidět, je už prorostlá celou sklenicí.

  149. 148.aida 26.3. 2010

    Ještě k 145: Tady si počtěte: http://www.chpr.szu.cz/…plisne1.html
    Je toho víc kapitol, k další se dostanete, když do adresy napíšete místo jedničky dvojku až sedmičku. Jsou tam i fotky. Autorovi bych celkem věřila, mykologii se věnuje celý život.

  150. 149.Jednorožec, web 26.3. 2010

    147, 148, díky. Už to putuje na kompost. :-(( [pohřební pochod, jako když pohřbívali báťušku Stalina…]

  151. 150.Anitram Avotjefaf 26.3. 2010

    Zajímalo by mě, jestli je dobré dávat tyto plísně na kompost ?
    Díky

  152. 151.aida 27.3. 2010

    150: Podle mě ne.

  153. 152.Jezecek 27.3. 2010

    Musim se zastat jednoho prekupnika v hale 22. v Holesovicich, je to ten v levem zadnim rohu (po pruchodu hlavnim vchodem), naproti asi nejlepsimu ovocnari v hale (pan s brylemi a rybarskym kloubockem), pozna se podle olezlych samolepek s kvety konopi na vaze. Velmi casto miva prekrasnou cerstvou hlivu a take nejchutnejsi a nejvyzralejsi granatova jablka jaka se daji v Praze koupit.

  154. 153.Jezecek 27.3. 2010

    A jeste j tomu, proc v Praze az na Holesovice nejsou trhy. Duvod je jasny – politika Magistratu a nic jineho. Nejsou totiz miísta, kde by byt mohly, protoze co se da se vyuzije na neco, na cem se da vydelavat vic penez do vlastnich kapes, i travnik je lepsi, na tom se daji ziskat male domu od firem, co ho udrzuji. Na prodeji celeru a brambor se zadny urednik, komunalni politik nebo spriznena firma nenapakuje.

  155. 154.farfalla 27.3. 2010

    mista jsou:-) nejake male trhy by sly udelat i na karlaku, na miraku i nejake vetsi, podle mne, i na palacaku letos byly nejake vanocn i hlouposti..... mista jsou, ale ochota ne.

  156. 155.farfalla 27.3. 2010

    140. juuuuuuu­uuuuuu… MOJE lokalita:-))))) muzu vyjit v zupanu a pantoflich, ej juch.

  157. 156.Jednorožec, web 27.3. 2010

    150 & 151: I beg to differ.
    Dle mého selského rozumu bych na kompost nedával angreštové bobule zasažené padlím (vyhazuji do popelnice), ale plíseň na džemu je snad jiného kalibru? Nenapadala by rostoucí ovoce. Či ano?

    Mám za to (a moje zkušenosti by to empiricky potvrzovaly), že vzduchomilné bakterie kompostu, krmené slupkami, býlím a postřižinami trávníku, dvě skleničky plesnivějícího džemu zvládnou levou rukou, „jako by se nechumelilo“.

    (Omluva těm, co jsem přišli na farmářský trh za úlet po tangentě. Téma Kompostování je Pandořina schránka, takže otvírat s opatrností pyrotechnika!)

  158. 157.aida 27.3. 2010

    156: Jak tam máte plíseň, je špatné vše; ona vám to celé pokazí. Jinak, ohledně kompostu mám svého oblíbence, ten kompost bere opravdu velice vážně. Jedna ukázka je zde, proklikejte si i odkazy: http://www.kokolia.eu/…607_item.php
    PS Je to jeden z našich nejlepších a nejuznávanějších výtvarníků, i jako člověk je moc fajn, mám ho ráda.

  159. 158.Jezecek 27.3. 2010

    farfalla: spatne jsem se vykadril, myslel jsem to tak, ze misty nejsou z moci uredni, ne ze by neexistovala, takze na Miraku jak rikate byvaji leda parodie na minulost se staroceskym trdlem a svarakem za 50,– :-)

  160. 159.David 27.3. 2010

    156: Dotyčná plíseň byla nejspíše penicillium, tedy záležitost zcela běžná (půda je plná různých plísní). Na kompost v principu nepatří patogenní plísně vytvářející trvalé spóry a plísně, houby, bakterie atd. napadající kořenový systém a přenášející se půdou. Takže tam ty napadený angrešty klidně hoďte (a přihrňte). Pokud chcete mít jistotu, nalejte tam třeba Supresivit (antagonistická houbička trichoderma), či nějaké podobné věci. Ty si s patogenními houbami nacpou hyfy.
    Mimochodem, existuje určitá možnost vyvolat v rosltině rezistenci ošetřením výluhy z některých rosltin (ony stimulují její obranný systém) nicméně účinnost není 100% a při velkém infekčním tlaku není efekt velký.

  161. 160.Pavli 31.3. 2010

    Chystá se někdo v sobotu do Klánovic na trh?

  162. 161.Marek 3.4. 2010

    Zajímavé, podle tohohle článku (http://www.lidovky.cz/…bra-chut.asp?…) byl ten česnek český… :D (Otázka je, jestli pan zelinář slečnu novinářku trochu neoblafl)

  163. 162.Martin, web 9.4. 2010

    http://www.facebook.com/profile.php?…!/event.php?e­id=109132349121377&ref=mf

  164. 163.Apolena 10.4. 2010

    Cuketko, vy neřáde, to jste musel toho Klepiše tak chválit? Dnes byla před uzeninama snad nejdelší fronta vůbec :)

    Jinak právě upíjím Lhenický mošt, co už za chvíli nebude a přemýšlím, kam zasadím mateřídoušky. Zeleninová polévka už pomalu bublá na plotně a já jsem ráda, že jsem vyrazila dřív a taky se dřív vrátila.

    Jinak bez projevů se to neobešlo ani dnes, ale to je snad začas přestane bavit.

    Jo a speciální dík jednomu panu policajtovi, který, když viděl, jak se snažím poskládat zeleninu do tašky, mi nabídl pomoc, a to sám a dobrovolně :)

    Nějak je ten dnešek fajn :)

  165. 164.Apolena 10.4. 2010

    Teda ne mošt, šťávu. Ale beztak už pětilitrovka zmizela :)

  166. 165.Anitram Avotjefaf 10.4. 2010

    Taky jsem dneska byla na Kulaťáku, poprvé. A byla jsem naprosto nadšená a to i přesto, že se skoro všude konaly děsné fronty. Řekla bych fronty jak za totáče na 1. máje.
    Ale nakoupila jsem rozmarýn (dalo se vybrat u 4 různýých stánků s kytkami a bylinkami), na základě minulého doporučení od pana C. jsem bez fronty koupila prý nejlepší carrot cake v Praze, je fakt výborný. Pak sťávu jako vy v čísle 163, hnědé žampiony, sušené lišky. A měla jsem výbornou horkou čokoládu s pravou šlehačkou. Panovala tam příjemná atmosféra.
    Co se týká dalších trhů v Praze, u nás na Suchdole by se trh podle posledních informací z místního tisku měl rozjet dřív naž na podzim, psali že co nejdříve. Bude na Brandejsově náměstí – což je ta velká křižovatka přímo uprostřed Suchdola, kde se odbočuje do ČZU.

  167. 166.Apolena 10.4. 2010

    No na mě tam těch lidí bylo stále až příliš. Až bude víc trhů, bude i větší rozptyl.

  168. 167.pan Cuketka, web 10.4. 2010

    Anitram Avotjefaf:

    díky za info o tom suchdolském trhu, budu sledovat nadále! ;)

  169. 168.pan Cuketka, web 10.4. 2010

    ajo, info o trhu je v Suchdolských listech:

    http://www.praha-suchdol.cz/…sty_1002.pdf

  170. 169.RenataE 10.4. 2010

    V jednu odpoledne už takové fronty nebyly, sem tam něco bylo vyprodané, ale jsem velmi spokojená. Místo je mnohem lepší, příjemná je i možnost posezení.

  171. 170.JKL 11.4. 2010

    Včera jsem vyrazil hned po osmé, ale hromady lidí mě stejně dostaly. Fronty nesnáším. :-( Nicméně jsem se kousnul a koupil jsem aspoň něco: hroznovou šťávu a Chardonnay od Petra Bunži, Vltavskou klobásu a špekáčky z Týna nad Vltavou, bylinky a tulipány. Naštvalo mě jenom jedno – chtěl jsem si tam pak dát kafe od Mamacoffee, ale policajt mě nepustil, že prý je briefink pro novináře, nebo co… a přitom tam u stánku s kafem nebyla skoro ani noha. Příště půjdu spíš po obědě, snad nebude takový nával a politici si odbudou projevy dopoledne. :-)

  172. 171.Mrk 14.4. 2010

    ad český česnek:
    Každý den je ke koupi na tržnici na strašnické, pár kroků od metra.

  173. 172.pisulka 13.5. 2010

    Zítra by se mělo zase „trhat“. Zkusím vyrazit už před oficiální osmou, jestli budou fronty menší :)

  174. 173.pisulka 13.5. 2010

    Oprava v sobotu 15 – mám to nějak posunuté :((

  175. 174.Jitka Hodáňováňová 26.5. 2010

    Nevím proč se dělá tolik řečí kolem něčeho,co mělo tradici v našich zemích,mám někdy pocit,že jsme národ slavitelů
    obnovy zničených věcí a dříve samozřejmých akcí.pošlapané tradice zvedáme za pomoci vzorů ze zahraničí a někdo si na tom staví pomník.Je to otřesné,ale národ bez tradic není národ a to přesně dokazujeme opičením se po cizině a prezentujeme to jako zázrak,který jsme předtím zlikvidovali.Trhy se v malém zachovaly po celé republice a jen obce jim nedaly šanci se rozrůst.

  176. 175.Kytka, web 26.5. 2010

    174: Bylo by podle vás lepší nechat tradici trhů zmizet úplně? Ve chvíli, kdy z ní opravdu minimálně tady v Praze zbývaly poslední zbytky, je myslím jednoznačně dobře, že se jí někdo snaží obnovit. Ne vždy je pochopitelně provedení ideální, ale to se snad probere časem, kdy se ukáže, který z těch projektů je životaschopný a který je jen výsledkem nadšení a „módy“ bez důkladného promyšlení.

  177. 176.Kytka, web 10.7. 2010

    Tak jsem se dneska konečně dostal na trhy na Kulaťáku – poprvé jsem v Praze v den jejich konání. Místo myslím OK, sortiment široký, lidí tak akorát – u některých stánků fronty, ale spíše krátké..Zeleniny bylo dost, ale já byl včera v Holešovické tržnici, takže jsem šel po jiném sortimentu. Potěšilo mě kolínské pekařství moc dobrým chlebem a tvarohovým koláčem s rebarborou, zvědavý jsem na pštrosí steak a absinth od Žufánka, hodně jsem se těšil na Lanka cakes, ale bohužel jsem zjistil, že cupcakes rozhodně nejsou pečivo pro mě – samotný košíček byl moc dobrý, i když bych ho raději méně sladký, ale krém nahoře je bohužel sladký tak, že ho nedokážu vůbec sníst. Jsem zvědavý na brownies, které tu ještě mám, protože ty cupcakes určitě nebyly řemeslně špatné, jen jsem prostě netušil, do čeho jdu. Co naopak bylo řemeslně úplně mizerné bylo „espresso“ od Mamacoffee – na první pokus to byl opravdu nechutný bazén. Když slečna viděla, že to není to, co bych chtěl, tak mě sice poučovala, že si mám nechat příště ke kávě zahrát na flétnu, nicméně mi udělala nové, tentokrát už ve správném objemu (i když to ve dvoudecovém kelímku – menší neměli – vypadalo fakt divně.) Bohužel ale tím stylem, že proudem tekoucí kávu zastavila po cca 3 sekundách extrakce. Výsledek byl očekávaný přepálený extrémně hořký hnus, takže jsem usrkl a zbytek vylil na kraj záhonu… Měl jsem jít už když jsem viděl tu litrovou džezvu plnou pěny do koupele připravované do zásoby na „cappuccino“ ale jsem holt rostlina zvědavá.

  178. 177.pan Cuketka, web 10.7. 2010

    Kytka:

    „že si mám nechat příště ke kávě zahrát na flétnu“ OLOL :D

    ad lanka – zkus ještě banánovou bábovku, není tak sladká a je famózní, dneska jsem tam vykoupil celý poslední tácek ;)

  179. 178.Karel předevčírem

    Já raději v ČR chodil na Statkářské trhy :-)

  180. 179.aida dnes odpoledne
  181. 180.pan Cuketka, web dnes odpoledne

    aida:

    někde už to začíná být měkáčům a billám hodně blízké, inu první sezóna a podnikavci ze všech končin se slétají nad „novým“ byznys tatra-plánem ;) v tomhle věřím a fandím trhům, které mají jasně nalinkovaná pravidla a kritéria – třeba těm pod taktovkou Hanky Michopulu.

    btw – včera jsem si procházel brněnský zelňák a to je takový dobrý příklad trhu bez koncepce, který tak nějak jede ze setrvačnosti. přístup k němu mají překupníci i farmáři, město jej v podstatě jen pasivně „toleruje“. otázkou je, jak dlouho to vydrží (garáže, nová podoba nám.) a jestli by to nemohlo vypadat lépe (mohlo;).

Přidat komentář

Žádná položka není povinná a váš e-mail nebude zveřejněn. Formátování? Texy!


Rubriky, navigace, další odkazy

Novinky z fóra

Kategorie

Mapujeme dobroty na Scuk.cz

Štítky

alkohol bedýnky bio bůček chléb cuketka cukroví cukrárny degustace esej espresso foodblogy food kritik fotohádanka francie gordon ramsay itálie kavárny Knihy, časopisy a média kuchaři kuchařky kurzy vaření káva lokální potraviny michelin molekulární gastronomie odrobinky pečení pivo prague food festival praha recenze recept reportáž restaurace ryby sezónní potraviny soutěž suroviny vepřové video vietnam vánoce víno čokoláda

Zápisky podle autorů

Odkazy o jídle

Odkazy všehochuť

Cuketka podporuje


Dobrý skutek - víc než dobrá rada

Cuketkovy Ikonky



Opera
Linkuj si !

Přidej na Seznam
Add to Google
Add to My Yahoo!





Slow Food
WebArchiv - archiv českého webu
Winelibrary TV - Gary Vaynerchuk

Partner blogu - Kulina.cz

Sledujte nejnovější dění na FB

Další z této kategorie

Nejnovější články

Zápisky čtenářů

Kalendář akcí

Barmanský kurz
16.9. - 19.9 | Rychnov nad Kněžnou
Barmanský kurz
22.9. - 26.9 | Praha

Před jídlem v restauraci...

Výsledky

Loading ... Loading ...

Vždy bzzzučící diskuze

Kde bydlí Cuketka?

Hlavní odkazy

Vyhledávání