Việt Nam v Libuši

Inspirován článkem o vietnamské tržnici TTTM Sapa jsem se tuto sobotu konečně sebral a vypravil do jámy lvové na okraji Prahy. Když jsme se několika kamarády potkali na smíchovském nádraží u zastávky autobusu číslo 198, vůbec jsme netušili, jak festovní kulturní šok absolvujeme…

Orientace

K tržnici jsme se dostali pěšky od zastávky autobusu sídliště Písnice. Oficiálně je prý tržnice jenom pro živnostníky, proto jsme to (ŽL doma všichni zapomenuvše) vzali oklikou přes bránu pro auta. Strašně foukalo a po příjezdové cestě kolem projíždělo jedno auto za druhým. Kromě dvou kamenných lvíčků nás při příchodu vůbec nikdo nekontroloval, snadno jsme tedy proklouzli dovnitř! ;)

Pokud jste už někdy viděli vietnamskou tržnici na okraji libovolného města – vemte ji, vynásobte si ji stokrát a dostanete přibližný obrázek o velikosti Sapy. Obrovské potemnělé haly a hangáry s geometrickou sítí úzkých uliček. Tuny textilu a laciného zboží, mumraj obchodníků, stohy krabic a všudypřítomné cedule ve vietnamštině. Mezi budovami funící autíčka roztodivných značek a všudypřítomný čilý ruch.

Kromě své obchodní funkce, plní tržnice i úkol hlavního kulturního centra pražské vietnamské komunity. Mají tam vlastní obchody, služby, zábavní centra a nakonec pro pana C. to nejzajímavější – vlastní restaurace a prodejny vietnamských potravin! ;)

Jídlo

Hned po úvodním aklimatizačním kolečku po okolí jsme se vrhli na jídlo. Stánky a malé bufety jsou řídce roztroušeny skoro po celém areálu, jejich největší hustota je však přibližně uprostřed v takovém volném seskupení několika unimobuňek u hlavní silnice směrem k jedné z bran.

Podniky jsou zhruba dvojího druhu. Jedny mají širší nabídku několika jednoduchých jídel, které mají většinou i vyvěšené na poutačích s fotkami i s českými popisky. Tyto nebrat. Ty druhé nemají nabídku žádnou, nebo mají před prosklenými dveřmi (všechny jsou zasouvací ;) obyčejnou cedulku s jedním název a přesně to jsou ty podniky, za kterými jsem přišli. Jsou to malé špeluňky (někdy třeba jen 5–10m2) s kuchyňkou a rozvrkanými stolečky a vaří se tam výhradně jedno jídlo (maximálně v několika málo obměnách).

Na radu našeho průvodce jsme jako první zalezli do podničku Hai Há (správným názvem si nejsem jist ;). Celá naše zkoprnělá skupinka se postavila k jedinému volnému stolečku pro čtyři (bylo nás sedm ;) a tam jsme se tak dlouho nemotorně a zmateně ochomýtali, dokud pro nás neskutečně milí a úslužní místní neudělali místo. Dost trapas (v hlavě se mi promítaly obrázky nemotorných amerických turistů, kteří zkoušejí štěstí v drsných českých pivnicích, je to tak trefné… ;)

Vzhledem k tomu, že nikdo z personálu nemluvil česky a my jsme zase nemluvili vietnamsky, měli jsme obavu z objednávky. V Hai Há ale dělají jenom jedno jídlo, takže jsme jen usilovně seděli, tvářili se hladově a doufali, že se to nějako odehraje samo! ;) A ono jo! Čilá kuchyňka začala z ničeho nic expedovat naším směrem malinkaté mističky, vždy v sedmi exemplářích.

Nejdřív přišel listový salát s čerstvým koriandrem a ještě jednou vietnamskou bylinkou, potom miska s horkým a ostrým vývarem, talířek s horou bílých nudlí a nakonec plátky grilovaného vepřového masa.

Od okolních stolků jsme odkoukali, že se všechno jí hůlkama. Nudle pěkně do misky s vývarem, k tomu maso a salát. Vývar se kupodivu nevyjídá celý, spousta našich sousedů ho nechávala po dojedení všech nudlí ležet ladem. Byl jsem tak ťumpachovej, že jsem nakonec ani nepátral po názvu jídla. Nudle s vývarem byly absolutně fantastické – příjemně svíravě pálivé, s jemným dotekem citronové trávy a dalšího exotického koření. Vepřové pak chuti orgasmickcýh rozměrů – křupavé, tučné a fantasticky chutné (dokonce i snový bůček z maze ztratil svou pozici!). Absolutně netuším, jak ho vyráběli. Byli v tom ale určitě namontovaní dva roztomilí týpci na ulici, kteří něco vehementně klohnili na dvojici rozhrkaných grilů na dřevěné uhlí… ;)

Na stole byly k dispozici čerstvé čili papričky na kolečka a citróny a set dochucovacích omáček (rybí, čili, a další neznámé). K tomu konvice se zeleným čajem a malinkaté hrníčky o objemu 0,5 dcl. Při odchodu každý zaplatil u pultu 80,– Kč a pak jsme se ve vší spokojenosti vyvalili zpátky do mrazivé fujavice.

Dali jsme si další kolo seznamovací procházky a poté ještě jeden zářez na pažbě. Tentokrát nás uvítala mini-jídelna s jedinou paní kuchařkou, která servírovala nudlovou polévku ve velkých miskách (á 80,– Kč). Vývar měl nepopsatelnou nasládlou chuť bez známky ostrosti. V misce byla štědrá dávka nudlí, tenké vařeného plátky kachního masa, nasekané bylinky, jarní cibulka a zvláštní žlutá a síťkovaná houba (?). Syté, zvláštní jídlo, které prohřeje a zároveň rozsvěcuje nepoznané komůrky v chuťové paměti.

Ani tady jsme nedal název, přitom byl napsaný venku na cedulce. Do příště se ale polepším! ;)

Na cestu si ještě dáváme poslední kafe v dalším malém bufíku a děláme poslední průzkumy. Míjíme paní, která na obrovském tácu urovnává fritované dobroty v těstíčku neznámého původu, stánek s knedlíky všecho druhu do ruky nebo třeba nefalšované vietnamské řeznictví se s spoustou podivných uzenin, vařených vnitřností a dalších podivností. Na všechno nevěřícně čučíme a mlsně mžurkáme. Na jednu návštěvu je tam toho příííliš!

Obchody

Kromě jídelen, bufíků a stánků jsme napočítal alespoň deset větších i menších prodejen potravin (jsou roztroušeny spíše na okrajích tržnice). Každé vévodí velká sekce se zeleninou, ovocem a bylinkama. Ty větší mají i velký chladící pult s masem, mrazáky a občas jsou venku k vidění malé kádě s živými kapry. K tomu všemu obrovské stohy sušeného koření a hub, plné regály dochucovadel, nudlí a padesátikilové pytle s rýží. Vše je určeno pro vietnamskou potřebu – ani stopa po českých popiskách nebo cenách. Místní všechno znají, nebo se domluví.

Varuji vás ale – bez encyklopedických znalostí se v tamních potravinách ztratíte. Z veškerého artiklu jsme byl schopen hrubým odhadem identifikovat slabou třetinu zboží. Vůbec mi to ale nezkazilo náladu. Ostatně co je lepší než, koukat se na dvacet velkých přepravek s absolutně čerstvými bylinkami, ze kterých poznáte jedině koriandr a bazalku? ;D

Po třech hodinách vytrvalého průzkumu a nesmělých nákupů tržnici opouštíme, dobíháme autobus a vracíme se zpátky do Česka. Dávám si předsevzetí, že se brzy vrátím – ještě více hladový, lépe teoreticky připravený a méně nápadný.

Poděkování patří Tomáši Urbanovi z Pragueout.cz za inspiraci i za bezvadné průvodcovské služby na místě! Také je dobré vědět, že ani 48 h po akci nemám hlášeny žádné dietní následky od nikoho ze zůčastněných… ;)


O článku Việt Nam v Libuši

Okolní články

O reklamě zde

317 ks komentářů Přidat vlastní

  1. 250.Peta 23.7. 2008

    Aha a tu ryzi muze ? Treba naturalku ? Jen z ryze jsou tisice receptu, v makrobiotice se ryze natural hodne pouziva jako zaklad talire (i jine druhy celozrnnych obilnin). I ty jahly jsou fantasticke na mnoho zpusobu, jak na sladke moucniky – a ty se ani nemusi pect, ty jahly pekne ztuhnou, tak na slano, ruzne burgery se daji delat atd. Ono totiz mouka je dost zahlenujici, je lepsi pouzit cele zrno. Na recepty se koukni treba na http://www.makrobiotika.info/…ard,2.0.html nebo na http://makrobiotika.aspone.cz/Default.aspx urcite tam najdes spoustu bezlepkovych receptu. Take se pres ty weby da zkontaktovat dost lidi, kteri treba maji podobne problemy a uz jsou zkusenejsi. Hodne stesti !

  2. 251.Kunova 23.7. 2008

    Zrovna v případě rýže bych se tedy SAPY vůbec nebála – našla jsem tohle : vietnamsky se prý tato rýže (glutinous rice, sticky rice) řekne Xôi .

  3. 252.Matka zoufalka 23.7. 2008

    Peta: rýži má z krve 0,77 (norma pro negativní je 0,35), takže v podstatě může, podle mudr „něco jíst musí“.
    kukuřici má 52,6, pšenici 64,7, vejce přes 100 (tam už se číslo nestanovuje)

    samozřejmě z rýže i z rýžových těstovin běžně vařím, sladké rýžové moučníky/dezerty dělám, ale vysvětluj tříletému chlapečkovi, proč on nemůže koláč, když ostatní ho mají. jinej tvar a jen marmeláda navrchu (když nemůže tvaroh ani mák) už jsou detail, ale aspoň nějakej koláč… proto se upínám k té sticky rice jako k naději na něco, co po upečení o něco míň připomíná suchary

    pokud někdo někde víte (kdekoliv, Sapa, Francouzská, Malešice…) o mouce ze sticky rice, sednu do vlaku a zajedu tam, to není takový problém, ale bloumat s tříletým klukem mezi Dejvicemi a Písnicí se mi moc nechce, proto se ptám, jestli ji někdo s jistotou nepotkal…

  4. 253.Peta 23.7. 2008

    Tak ja bych se nebala pro sebe, ale pro nemocneho jo. Ono i v te ryzi se muze neco objevit, co tam nema byt. Kdo to kontroluje ? Podle me se vsechno co se doveze do CR nestihne zkontrolovat, na to by snad ani kapacita nestacila. Mozna se pletu. Nebo se na zavadnou potravinu prijde pozde, kdyz uz jsou v obehu. Na druhou stranu se sem tam neco zavadneho objevi i v bio obchodech. Je dobre sledovat stranky Statniho ustavu zemedelske a potravinarske inspekce, tam byva upozorneni. Co me ale zarazi je fakt, ze i pres upozorneni v mediich si pak vesele nektere retezce spatne potraviny prodavaji (tady se jednalo o plisen ve fazolich z Ciny). Jak rikam, zdravy clovek to asi prezije, ale nemocnemu by to mohlo dost ublizit, obzvlast malemu oslabenemu diteti.

  5. 254.Peta 23.7. 2008

    Jasne, to je problem s tim vysvetlovanim malym detem, protoze oni chteji vse, co maji ostatni. Bohuzel s tim nemam osobni zkusenost, ale znam maminky makrobioticky, ktere se s tim dost dobre vyrovnaly. To je hrozne individualni. A z tech jahel delate ty mouciky ? To me pripada, ze to vypada jako kolac. Treba tenhle, to je takovy typicky nepeceny MB kolac http://makrobiotika.aspone.cz/…tDetail.aspx?… a misto polenty a kuskusu se daji pouzit jen jahly, ono to pekne ztuhne a je to jako testo. Pro ty deti asi musi byt vsechno takove pestre a lakave. Kazdopadne se vam po te lepive ryzi kouknu, az tam zase pojedu, snad brzo, mam to fakt kousek. A at to tu porad nerozebirame, kdyz je to trochu mimo tema, napiste mi na petule753@seznam.cz a ja vam napisu, co jsem tam v te trznici objevila a i typy na me oblibene recepty, kdyz budete chtit.

  6. 255.Pivli, web 23.7. 2008

    255. Matka zoufalka shání mouku z lepivé rýže, nikoliv rýži samu, ne? Lepivou rýži mají všude. Hned vedle jasmínové a na sushi.Mám na mysli ve vietnamských obchodech.
    253. mouku z lepivé rýže mám doma, koupila jsem ji ve vietnamském obchůdku na Smíchově, zastávka Kavalírka.

    Je to žlutý sáček, 400g, název Glutinous Rice Flour, pod tímto nápisem je vietnamský nápis Bot nép (omluva -nemám ta správná znaménka). Stála 25 Kč.
    myslím, že bude k sehnání pokud ne v každém, tak v každém druhém obchůdku tohoto typu. netřeba táhnout se s prckem do SAPY. Označené je to dostatečně, informace o výrobku jsou na sáčku také srozumitelné.

  7. 256.Matka zoufalka 24.7. 2008

    Pivli, to zní jako přesně ono. Takže ne do Písnice, ale na Smíchov pojedeme na výlet, paráda

    a to je jako normální obchod s potrevinami, nebo přímo asijský obchod? přímo na Kavalírce?

  8. 257.Blanule, web 24.7. 2008

    257: Matka zoufalka :
    zde mají amaranthovou mouku: http://www.e-namaste.cz/…a-mouka-300g
    zde rýžová:
    http://www.bezgluten.cz/…yzova-mouka/
    myslím, že na internetu toho seženete nejvíc a nemusíte se štrachat vůbec nikde, jen na poštu :-) ;)

  9. 258.Peta 24.7. 2008

    Jeste jsem nasla,ze i pan Cuketka tu mouku v te Sape koupil a pouzil na ty knedlicky http://www.cuketka.cz/?… takze to bude asi oblibena asijska ingredience, takze to bude k sehnani asi v kazdem asijskem obchudku s potravinami. Jeden, kam chodim ja, je v Korunni ul. tusim c. 42 a jeden nekdo zminoval v Gorazdove ul. c. 3.

  10. 259.Peta 24.7. 2008

    jo jenze ted me napada, jestli je vubec ta Glutinous Rice Flour vhodna na peceni, kdyz je vetsina tech receptu na varene nebo smazene knedliky, kdo vi, jak se to chova pri peceni. Mozna se zeptat tech prodavacu primo v tech asijskych obchudcich, nekdy umi i cesky.

  11. 260.Matka zoufalka 24.7. 2008

    Peta: na to zase spoléhám na ty, kdo si tu mouku v podobné dietě už osahali :)
    http://gfcfdieta.blogz.cz/…epkovy-lepek-–-je-to-mozne/
    zbývá už jen ji sehnat

    Blanule: no jo, jenže v bio prodejnách nebo ve speciálech na bezlepku, kde samozřejmě nakupuju, nemají mouku z lepivé rýže, ale z obyč. ta se podle těch, kdo mají zkušenosti s oběma, chová úúúúplně jinak

  12. 261.Matka zoufalka 24.7. 2008

    tý jo, jak vy to děláte, že vám jde dát odkaz do textu? mně se to odkazem ukončí a dál to nic neukáže…

    Peta: na to zase spoléhám na ty, kdo si tu mouku v podobné dietě už osahali :)
    (zde byl ten odkaz)
    zbývá už jen ji sehnat

    Blanule: no jo, jenže v bio prodejnách nebo ve speciálech na bezlepku, kde samozřejmě nakupuju, nemají mouku z lepivé rýže, ale z obyč. ta se podle těch, kdo mají zkušenosti s oběma, chová úúúúplně jinak

  13. 262.Peta 24.7. 2008

    to je fakt, lidi pisou, ze ta ryzova mouka z bioobchodu je divna, takova skrobova. Proste v te asijske kuchyni se ta lepiva ryze a mouka z ni asi tradicne pouziva. Taky i japonske mochi jsou dobre a je to z te lepive ryze.

  14. 263.Matka zoufalka 24.7. 2008

    Peta 263: tak ona ta „bio-rýžová“ mouka není špatná, ale prostě jsou to dvě úplně odlišný mouky.

  15. 264.Peta 24.7. 2008

    jasne, chce to vyzkouset.. ja vecer budu pect podruhe kukuricny chleba, poprve to bylo divne, chce to vyzkouset i ty pomery.. tohle delam z kukuricne mouky, polenty, ale dam tam i kousek hladke mouky. Uvidim, co z toho vzejde, je to vzdy prekvapeni, nez se to odzkousi.

  16. 265.Pivli, web 24.7. 2008

    257. Přímo na Kavalírce, u zastávky tram.(teda musí se projít podchodem) Je to zelenina + potraviny. Jde se do dvora, tam mají ovoce a zeleninu, pak drogerii, nápoje a nakonec klasické potraviny. Je to jeden velký obchod. Mouku z lepivé rýže mají vzadu, po pravé straně, dole v poslední přihrádce. Aspoň měli tak před měsícem.
    Ale klidně bych to zkusila přes internet objednat. někde to jistě půjde – případně zajít do jakýchkoliv vietnamských potravin.
    Jinak na pečení koláčů to bude určitě – cituji. To make sort of cake such as: ancestors cake, glutinous rice cake, floating cake…

  17. 266.Banán 25.7. 2008

    Tak, zítra jedu na výlet… Neodolal jsem vůni exotiky, podávané tak blízko ;-) Jedu sám, tak doufám, že se tam neztratím. Díky za článek.

  18. 267.Kuba 25.7. 2008

    kurnik, knedle jsem delal ja a ne pan C :-)

  19. 268.Peta 25.7. 2008

    ha ha tak to jsem to pekne zmotala… to je jedno, proste nekdo udelal knedle a pekne to vyfotil .....

  20. 269.Peta 25.7. 2008

    Btw dneska me pekne vietnamsti spoluobcane zklamali, obehla jsem 5 stanku a nikde nemeli koriandr a ani daikon…

  21. 270.Romana 27.7. 2008

    Peta: Krásný koriandr /ale i jiné čerstvé bylinky, ovoce a zeleninu/ mají v hale 22 v Holešovické tržnici. Ten koriandr jsem viděla jen u dvou stánků.

  22. 271.Pivli, web 27.7. 2008

    14. :dnes jsem dělala BUN TCHA k obědu. Veliká dobrota, veliký úspěch. Mňam!:-))))

  23. 272.Matka zoufalka 28.7. 2008

    Pivli: tak se mi povedlo zaúkolovat švagra, kterej dělá v Praze někde na Karláku, a právě mi hlásil, že zajel na Kavalírku a SEHNAL. Díky moc!

  24. 273.pivli, web 28.7. 2008

    To jsem moc ráda! Nebyla jsem si jistá, jestli ji budou po měsíci ještě mít a navíc teď kolem ani nejezdím, tak to je super! :-))))

  25. 274.Stadion 7.9. 2008

    Zdravim, kdopak má mail na Simonu P. ? Rád bych ji přemluvil aby mě také provedla Sapou. Díky

  26. 275.Pivli, web 7.9. 2008

    Jestli bude ještě čím. Dnes tam byl velký požár!!!

  27. 276.Stadion 7.9. 2008

    Vietnamci jsou kluci šikovný, za pár dní nebude po požáru ani památka

  28. 277.Jirka_2 27.9. 2008

    Nemám ted moc času a tento web čtu poprvé. V Sapě i v HK to znám jako svý boty. Jezdím tam x let nakupovat nože, které prodávám. Na Vietnamce nedám dopustit! Poctiví obchodníci. Jejich jídlo miluju, ale jsou tam místa, které neodpovídají klasické restauraci a ta jsou nejlepší. Přímo kulinářský zázrak! Všechno jejich zboží nejsou „šunty“ jak si mnozí myslí. Nože mají kvalitní a pak ty druhé nekvalitní. Jako všude ve světě. A hlavně!!!! Vůbec jim nevyčítám, že tu obchodují. Protože kdyby se Čechům naskytla příležitost vydělat 3× víc ve Vietnamu, tak by se okamžitě kvůli tomu ušlapali na hranicích do Vietnamu. Je to pochopitelné a logické. Vzpomeńte si všichni na davy lidí po revoluci 89, kteří se hnali vydělat si do západní Evropy nebo USA. Sám jsem toho příkladem 4 měsíce jsem pracoval v USA. Dnes už se to tak nevyplatí a víc si vydělám u nás, pokud se podnikání daří. Vietnamci jsou lidi jako my, jenom mi na Češích trochu vadí jejich nadřazenost a posměch pro vše cizí a sami si nevidějí do talíře. Pracovitost Vietnamců, když dělají od nevidím do nevidím by mohla být příkladem pro celý svět a my jsme k smíchu v tom, když je nám někdy zatěžko přetáhnout 8 hodinovou pracovní dobu. Konkrétně podnikání je o tom, že pracuju 24 h denně a o práci se mi bohužel i zdá. Ale to zaměstnanec není schopen pochopit. At si to zkusí vyměnit s kterýmkoliv Vietnamcem na jediný den a lehne k zemi v tu ránu! Pak si začne vážit toho jaký má „vegáč“ za svoje malé, ale jisté peníze. I když já tvrdím, že jediné jisté penize jsou naopak v podnikání, které si sám řídím a ne v tom, kdo mi dovolí nebo najednou nedovolí pracovat a ještě za určitých podmínek. Říkám otevřeně, že mám Vietnamce rád. A pokud dělají, že neumí česky, tak jen proto, že mají přirozený strach o svoji existenci v cízím státě a v cizím prostředí. Zkuste si začít s holou prdelí v USA-tam je to nemilosrdně 100× trvdší než u nás doma. Totiž VŠUDE DOBŘE-DOMA NEJLÍP.

  29. 278.Kytka, web 27.9. 2008

    278: Já Vietnamce uznávám jako šikovné a slušné obchodníky, taky u nich ve velkoobchodě pravidelně nakupuju trička a další oblečení – ale jen v tom velkoobchodě, na stáncích mívají jen tu nejhorší třídu z toho, co ten velkoobchod prodává a to se mi ani za tu nízkou cenu nevyplatí.Na druhou stranu když už bych chtěl něco z tržnice, půjdu raději ke stánku, kde prodává Vietnamec, než k sousednímu kde prodává Čech, taková je bohužel zkušenost.

    Na druhou stranu pokud chci v nějaké zemi obchodovat, měl bych se snažit naučit jazyk a pokud se ho naučím, neměl bych to skrývat. A měl bych také dodržovat její zákony – mám na mysli množství padělků, nekolkovaných cigaret a podobně na stáncích v těchto tržnicích. Ale i třeba to, že bydlím kousek od Sapy a když vidím auto, které nesvítí, sedí na 90% za volantem Vietnamec. To by byl pro Vietnamskou komunitu takový problém aby se i v jejich novinách objevila párkrát zpráva, že v ČR je už docela dlouho svícení povinné? Tohle jsou věci, které mi přijdou jako zbytečné.

  30. 279.Fanousek asijske pochoutky 18.11. 2008

    Tip pro vas
    Nejepsi asijska restaurace v CR, kterou znam, je Little Hanoi v arealu Sapa Pisnice. Tam si najdeme nejenom tradicni vietnamske pochoutky ale i nejlepsi trendove nabidky. Jinak prostredi je super, jako bychom zabloudili najednou v dzungli do jineho sveta. Stoji nam za to tam jednou navstevit.
    Pokud tam budete, tak potom mi napsite ,co jste tam zkusili a jak jste tam citili.
    Hezke dopatrani!!!

  31. 280.ererniti 4.5. 2009

    hezky cece cesky

  32. 281.ptp 15.5. 2009

    Tšéski neznat a ucit se. Tjesi ze se tak libi a my radi cesi moc. Bude nas moc a tady zit je mooc pekna.
    priijdete a my chcéme vasi penize mooc.

  33. 282.D man 15.5. 2009

    282 ptp. Zkusil(a) jste si vydelavat na zivobyti v jine reci a v jinem prostredi nez v ceskem? Pravdepodobne ne. Pokud ano, tak by Vas tenhle druh vtipkovani rychle presel.

  34. 283.doc, Ing. Stanislav Smrček, CSc. 30.7. 2009

    Vážení, tržnice zcela nepřípustným nehygienickým paskvilem, který si neoddiskutovatelně zasluhuje vřelou pozornost hygieniků a policie. Pro cizí občany platí stejné zákony a stejná pravidla jako pro české obchodníky a restauratéry. Proto je jediným schůdným řešením zrušení tržnice jako takové. Kromě toho si dovoluji poznamenat, ža asijské pochoutky ze psů a koček ukradených obyvatelům Libuše jsou trestným činem, za které je i doživotní vězení malým trestem. Vyzývám proto k oabsolutnímu bojkotu tržnice a k oznámení jednotlivých občanů statním orgánům ve smyslu 1) týrání zvířat jako bestiální trestný čin a 2) oznámení hygienikovi o nepřijetelných hygienických podmínkách. Děkuji všem slušným a mozek používajícím lidem.

  35. 284.Jarin 3.8. 2009

    Ahojík, narazil jsem na tento článek a velice zajímavou diskuzi. Chtěl bych se do tržnice podívat (zorientovat se v ní), najít nějaké ty specializované restauračky (ty s jedním jídlem) a ochutnat. Samozřejmě počítám s nákupem surovin na kulinářské speciality. Našel by se někdo, kdo by mě napoprvé provedl? Předem díky!

  36. 285.David, web 30.8. 2009

    Jdu se dneska mrknout do sappy, přidá se někdo? :D

  37. 286.Petr 3.9. 2009

    čus všichni! Dám všechno za aspon přibližný recept na hovězí polévku z tržnice Sapa. Chodíme tam již od vzniku tržnice skoro každý den. Všechny pokusy uvařit si jí doma selhaly.. Pište na mejl apfelstrudel@centrum.cz Díky

  38. 287.baobab 30.9. 2009

    V neděli jsem byl v Sapě, zase v Hai Há, zase na tom samém jídle. Je to opravdu dobrota. Stejně jako minule mě udivuje dvojí metr našich hygieniků. V jedné místnosti se vaří i jí, u pultu vyndavala lepá děva z hrnce vařená kuřata a to i s hlavami (z kteréhopak asi budou chovu?) a na místě je obírala, u vedlejšího stolu jakýs mládenec plnil rožeň masem a za stěnou podniku ho na ohništi opékal. Prodavačka stejnou rukou bere peníze i připravuje jídlo. Podnik nemá WC, ač by ho vzhledem k počtu míst a dle hygienických předpisů mít měl. Jedl jsem už leckde a nad tím, co vidím v Sapě, nos neohrnuji, ale nutně se vtírá otázka, jak je možné, že Čech si takový podnik otevřít nemůže? Ve Zbečně v Hamouzově statku pečou v létě ve staré chlebové peci chleba a hygienici vždy bdí nad tím, aby ho, nedej bože, neprodávali, a tady se vesele vaří a prodává všem navzdory. Prodat domácí produkt ze dvora nejde? Platí snad hygienické předpisy jen pro někoho? Očividně ano.

  39. 288.barča 14.11. 2009

    ahojky, takže mít živnosták nemusím??? nebo oni ho chtí jen vidět a nekontrolují jestli je pozastavený nebo ne??? ráda bych se tam chtěla vypravit… a v obchodech už ho neukazuješ????????

  40. 289.Maceo 30.11. 2009

    Ahojky nevíte prosím někdo do kolika hodin se dá v těch bistrech najíst? Když tam prijedu kolem 18 je to pozdě?

  41. 290.lidiab, web 30.11. 2009

    289 – když půjdete přes vjezd pro auta tak Vás nikdo kontrolovat nebude. Pak záleží na tom co si chcete koupit, živnost'ák po Vás nikdo chtít nebude ale některé věci se tam prodávaji pouze ve velkoobchodním množství. Potravin se to pochopitelně netýka. Byla jsem tam asi 10krát a nikdy po mně nikdo nechtěl zivnost'ák.

    290 – Já jsem tam byla nejpozdějí v 4–5 odpoledne. Vzhledém k tomu že tam mají třeba jazykové školy, casina, normální restaurace kde slaví třeba svatby, buddhistický chrám a jiná zařízení která zjevně fungují i když zavřou obchody, předpokládam že budou mít otevřeno i pozdějí. Ale budete se tam cítít trochu osamělé, už kolem 16 hodin tam skoro nikdo není.

  42. 291.Maceo 4.12. 2009

    ..tak jsem tam v úterý byl, přijel jsem v 18:00 a stánky s jídlem našel asi po 5 minutách. Naprosto neuvěřitelné autentické prostředí. V HAI HA jsem měl BUNCHA a potom ještě Pho s kuřecím masem. Fakt jsem tam byl za exota, asi jediný čech, pojídám bůčíček a vedle mě místní osádka míchá v plastové bedně nakrajené maso společně s ingrediencema na naložení. Příště půjdu zas:))

  43. 292.mydoooom 5.3. 2010

    283. – vy jste přesně ten případ, o kterým mluvil pan Jirka2 (277.) – obdivuju vaše dosažené tituly, ale pořád jste člověk, jako každý jiný. Připomínáte mi ten stereotyp totalitního vůdce – vše, co nevyhovuje vaší mysli, zničit, zdrancovat, vyčistit.
    Byl jste vůbec někdy v Sapě?

  44. 293.mydoooom 5.3. 2010

    A mohl byste být trochu lidský. Předpisy a zákony vytvořili lidé, povětšinou ne myslící mozkem. Stačí kouknout na ty pány „tam nahoře“. Hygienické přepdisy nám nařizují přílišnou sterilitu, která člověku škodí. V těle se potom nevytvoří silný imunitní systém, To byste měli vědět ze střední školy. Také byste měli vědět, že všechny viry a bakterie při bodu varu uhynou. Nikdy se mi nestalo, že jsem byl nemocen po vydatném a chutném pojídání dobrot v Sapě.

  45. 294.Polaris 5.3. 2010

    293 — Bezpochyby máte pravdu. Všechny předpisy a zákony vytvořili ti zlí bezmozci, kteří nám (ubožáčkům) tak strašně ubližují. On nám vůbec pořád někdo ubližuje, že? Hrůůůza yourdooome. Souhlasím dokonce i s vaším názorem na faktickou škodlivost hygienických předpisů – o kolik lepší je přece salám s přísadou mletých myší. Sýr plný listerií, nejlépe ještě s přísadou muších vajíček. Pondělní salát se zamíchaným salátem z pátku a nakrájeným zbytkem sýra, co prošel minulou středu. Maso v restauraci jen tak z plezíru pochcané kuchařem (vy tomu nebudete věřit, ale ona ta realita bývala mnohem drsnější, než si vůbec dokážete představit). Guláš opravdu uleželý – však také byl už třikrát zamražený a zase rozmražený. To vše je samozřejmě velkým kladem pro náš imunitní systém a navíc musím říci – vaše víra v bod varu mne opravdu přesvědčila, jistě by souhlasili úplně všichni, včetně těch s toxoplazmózou, salmonelou, campylobacterem… ostatně shnilé maso přešlé varem jsou lahůdka.

    Všimněte si, že nemluvím o Sapě, ale vašich úchylných argumentech, Já osobně jsem lidský. Ale ve vaší kuchyni bych si vzal gumové rukavice.

  46. 295.Pivli, web 5.3. 2010

    293. : asi to myslíte dobře, ale s tím bodem varu, ničícím všechny viry a bakterie jste kapánek ujel!

  47. 296.Kytka, web 6.3. 2010

    295: Mě to trochu přijde jako dva trollové proti sobě…Každej na jednom kopci a házej na sebe kameny přes údolí…

  48. 297.Pivli, web 6.3. 2010

    296.: ;-)
    I to je možné!

  49. 298.mydoooom 11.3. 2010

    293.: Vaše odpověď bude nejspíše silný sarkasmus :) Skvělé!
    Nevím, jak jste přišel na to, že mám já zrovna v kuchyni takové „pochutiny“. Uchylný jste vy. Koukněte na ty blivajzy, co jste vypsal. Co jsem napsal já, jste nepochopil, mluvím o přílišné sterilitě, ne absolutním nechuťárnách. Já jsem taky lidský a uleželý guláš vám opravdu neseřeru. Zřejmě ji ale nebudu 100× filtrovat. To mi připadá úchylné (jistě si všimnete, že jde o nadsázku).

    294.: Moje chyba, chtěl jsem říci nad bodem varu. Proto také vaříme :) Stejně jsem si myslím, že člověk by měl být tak trochu „špinavý“. Vysvětlování je ale na dlouho :)

  50. 299.Jednorožec, web 11.3. 2010

    Já jsem taky lidský a uleželý guláš vám opravdu neseřeru. Zřejmě ji ale nebudu 100× filtrovat.

    Špicuji uši a vzdávám pokusy udržovat krok se soudobou češtinou. Špinavou češtinou? :-((

  51. 300.Jednorožec, web 11.3. 2010

    Dodatečně mi dochází, že pro mydoooom možná čeština není mateřský jazyk. V tom případě stahuji žár mého sarkazmu na nulu.

    Je-li ale českého původu a má-li české školy, otáčím regulátorem na patřičnou pálivost.
    Sizzle, silly sausage, your doom has just begun! :-)

  52. 301.Jednorožec, web 11.3. 2010

    Pardon, dělám tu z toho příspěvek na pokračování, ale ještě bych měl dodat, že s určitými názory mydooooma vlastně souhlasím.

    Možná jsem se tu už někdy zmínil o naší známé (a v Británii vysoko postavené) doktorce, která ostentativně pojídá potravu omylem spadlou na zem – i když jak jejich, tak naše domácnost obsahuje volně pobíhající čtyřnohé mazlíčky a jako oni (mazlíčci!) se v Anglii nepřezouváme.

  53. 302.Mr.Tvola 11.3. 2010

    To že SAPA je jenom pro ŽL jsem se dozvěděl až tady :-) a to jsem tam byl už asi 20× :D Takže v klidu, prostě tam normálně Přijďtě kterýmkoliv ze tří vchodů.

  54. 303.Kytka, web 11.3. 2010

    301: S tím pojídáním jídla spadlého na podlahu a podobně souhlasím (byť to nendělám ostentativně, ale zcela přirozeně) i s tou škodlivostí přílišné sterility. Je ale jedna věc co si troufnu udělat doma a na svoje riziko a co je možné ve veřejném stravování.

    A úplně jiná kapitola je dvojí metr, který mi taky vadí – prostě podle mě by předpisy měly být tak přísné, aby se daly bez problému dodržovat a jejich porušení by mělo být trestáno. Situaci, kdy jsou předpisy nesmyslně přísné, takže v podstatě dodržovat nejdou a jejich porušování se toleruje a jen občas je „vylosován“ nějaký nešťastník, který to exemplárně slízne za všechny považuji za škodlivou jak v potravinářství, tak třeba na silnicích…

  55. 304.baobab 11.3. 2010

    ad 294:
    Od božího přikázání Nezabiješ nejspíš nikdo nikoho nezabil, od doby, co je alkohol za volantem trestný čin, řídí jenom střízlivci, a co máme hygienické předpisy, salmonela a jí podobné hynou na úbytě.
    Tolik na margo Vaší víry v zákony a předpisy.
    Pokud jde o maso níže kolen kuchařových, působíte dojmem znalce problematiky. Buď je to zdroj jedna paní povídala, nebo jste to i viděl? Viděl jste vůbec něco z toho, co tu vypravujete? Vaše znalost věci působí dojmem přímého účastníka.
    Tak jak, teoretik, nebo praktik?

  56. 305.mydoooom 11.3. 2010

    301.: Ano, nejsem rodilý čech :) Ale žiji tady a studuji tak dlouho, že český jazyk a české zvyklosti jsou pro mě přirozenými. Omlouvám se za překlep, samozřejmě jsem měl na mysli nesežeru s ž. Také na absolutním nechuťárnách, správně je absolutních nechuťárnách. Stylistika není mojí silnou stránkou.

  57. 306.kami 9.4. 2010

    Prosím prosím, nevíte někdo, jestli je tohle pravda? http://www.pragueout.cz/…sapa-pisnice
    Sapa je zavřená?? Já tam byla naposled někdy v únoru a zrovna zítra se tam chystám vzít kamarády a tohle by nám tedy udělalo hodně čáru přes rozpočet, nevíte někdo, jak to je?

  58. 307.Kytka, web 9.4. 2010

    306: Před cca 2 hodinami jsem jel kolem a nějaký auta odtamtud vyjížděly, ale uvnitř jsem se nestavoval. Nicméně myslím, že kdyby byla zavřená, tak už by to bylo v novinách…

  59. 308.kami 9.4. 2010

    307. Dík, taky mi to připadá divný, před dvěma týdny byla otevřená určitě. No zítra uvidíme, ale kamarádka jede až z Písku a chce si tam nakoupit, tak by to bylo fakt nepříjemný.

  60. 309.kami 11.4. 2010

    Tak jsem v Sapě včera byla, zavřená rozhodně není.
    Musím zmínit jeden zajímavý nákup – bratr si tam koupil vakuované cosi, co jsme svorně považovali za polotovar k přípravě polévky. Přes igelit to vypadalo jako větší kusy sušené zeleniny. Popis pouze vietnamský. Po opsání textu na obalu do Google translatoru jsme se dověděli toto:
    canh

    "tiem ga

    huong dan su dung:
    dung cho 1 l

    • rua sach nguyen lieu truoc khi nau
    • dung tiem ga, tim heo, cat heo, gan nai, ngoc duong…

    Překlad (vietnamsky > česky)

    polévka

    "Pronájem nádraží

    Manuál:
    roztok na 1 litr

    • Suroviny umýt před vařením
    • Obsah pronájem stanice, vepřové srdce, prase kočka, jelení játra, Ngoc Duong …
  61. 310.Mr.Tvola 22.4. 2010

    Překlad těch přísad – vepřové srdce, vepřové ledviny, jelení játra a (to poslední se vám bude líbit) penis kozla (obvykle bývá v nečem naložený a je to prý ohromně zdravé :D )

  62. 311.Míla 1.6. 2010

    Teda divím se lidem, kteří mají odvahu tam jít a vůbec tam něco konzumovat. Jen jestli to vepřové bylo opravdu vepřové. Možná fakt tak penis smradlavýho kozla. Stát ve státě, který by měla nová vláda zrušit jako první.

  63. 312.mydoooom 6.6. 2010

    Jiný kraj, jiný mrav, tak to chodí, pane/paní Mílo. Ale chápu vás, je zcela normální, že jedna sociální skupina má tendenci pozdvihovat se nad druhou.
    O kvalitě potravin z českých supermarketů se toho dá napsat kvanta…

  64. 313.unlu, web 5.7. 2010

    jsem rad, ze vam nase vietnamska kuchyne chutna. Jen tak mimochodem, to grilovane maso s nudli je „bun cha“. A doporucuji jeste „banh cuon“ http://www.xuvn.com/…h%20cuon.jpg volne prelozeno jako obalovane ryzove platky. Vice na http://www.viet-country.com

  65. 314.jitka 19.7. 2010

    ahoj,bún tra mám ráda.jsem vietnamka.nechápu proč někteří češi vietnamce nesnáší,hlavně vláda.vždyť se chceme jen spřátelit s čechy!

  66. 315.Mr.Tvola 22.7. 2010

    2Mila, kdyz se vam to nelibi, tak tam nemusite chodit! Nikdo vas k tomu nenuti. Vas taky nikdo nechce zrusit, tak muzete mistni taky nechat na pokoji,ne? Mne se v SAPE vzdycky libi, je to tam takova super Asie vcetne pravidel silnicniho provozu :-D Chce to trochu shodit tu nasi lokalni aroganci, ze my tu vsechno musime vedet a umet nejlip a zkusit taky poznat a pochopit neco noveho,

  67. 316.pacifista 4 dny zpátky

    Též sem na doporučení pana Cuketky navštívil v Sapě „restauraci“ Hai Há. Vše co bylo napsáno sedí. Bufet celkem plnej, prostředí ucházející, jídlo výborné, velikost porce tak akorát (člověk se nepřecpal, odcházel ale syt a bez pocitu těžkosti v žaludku). Cena 80 Kč :-) Kolem Hai Há je několik podobných zařízení, kdyby někdo měl nějaké zkušenosti s nimi, podělte se prosím. Ať příště mohu vyzkoušet zas něco jiného (i když v tomto případě to není vubec zapotřebí)

Přidat komentář

Žádná položka není povinná a váš e-mail nebude zveřejněn. Formátování? Texy!


Rubriky, navigace, další odkazy

Novinky z fóra

Kategorie

Mapujeme dobroty na Scuk.cz

Štítky

alkohol bedýnky bio bůček chléb cuketka cukroví cukrárny degustace esej espresso foodblogy food kritik fotohádanka francie gordon ramsay itálie kavárny Knihy, časopisy a média kuchaři kuchařky kurzy vaření káva lokální potraviny michelin molekulární gastronomie odrobinky pečení pivo prague food festival praha recenze recept reportáž restaurace ryby sezónní potraviny soutěž suroviny vepřové video vietnam vánoce víno čokoláda

Zápisky podle autorů

Odkazy o jídle

Odkazy všehochuť

Cuketka podporuje


Dobrý skutek - víc než dobrá rada

Cuketkovy Ikonky



Opera
Linkuj si !

Přidej na Seznam
Add to Google
Add to My Yahoo!





Slow Food
WebArchiv - archiv českého webu
Winelibrary TV - Gary Vaynerchuk

Partner blogu - Kulina.cz

Sledujte nejnovější dění na FB

Další z této kategorie

Nejnovější články

Zápisky čtenářů

Kalendář akcí

Barmanský kurz
16.9. - 19.9 | Rychnov nad Kněžnou
Barmanský kurz
22.9. - 26.9 | Praha

Před jídlem v restauraci...

Výsledky

Loading ... Loading ...

Vždy bzzzučící diskuze

Kde bydlí Cuketka?

Hlavní odkazy

Vyhledávání